شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۲۶
کد خبر: ۱۲۳۴۲۹
|
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۷
خواننده ترانه تیتراژ برنامه‌های «احوالپرسی» و «جشن رمضان» گفت: وقتی اصل انتقال مفاهیم ارزشمند به درستی انجام شود، موسیقی در هر نوع و گونه شنیدنی و قابل احترام است و فقطً در نوع اجرا شاهد تفاوت خواهیم بود.
موسیقی با مفاهیم ارزشمند در هر گونه شنیدنی استبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر،حمید خزاعی تیتراژ برنامه‌هایی چون احوالپرسی، جشن رمضان، آشپزی با مامان و سخن عشق و سریال‌های اقیانوس آرام و خودخواسته را خوانده است.

این خواننده متولد ۱۳۵۷ اراک است و فراگیری آواز را به طور جدی از سال ۱۳۷۶ آغاز کرد و از همان آغاز به آموختن سازهایی چون تنبک، سه تار و تار نیز پرداخت. در سال ۱۳۸۷ با امین سالمی و بابک شهرکی، ارکستر آکادمیک تهران را به عنوان اولین و بزرگ‌ترین ارکستر خصوصی کشور راه‌اندازی کرد و آثاری را پیش روی مخاطبان گذاشت.

او در گفت و گو با ایرنا فعالیت‌های گذشته و آینده‌اش را تشریح کرد و از ورودش به فضاهای جدید موسیقی گفت. مشروح این گفتگو در ادامه آمده است.

شما در ابتدا در حیطه موسیقی سنتی کار می‌کردید و الان مدتی است در حوزه موسیقی تلفیقی مشغولید. لطفاً در این باره توضیح دهید.

من اعتقاد دارم موسیقی در هر نوع ارائه‌اش قابل احترام است. اما به شرطی که آن موسیقی دارای چارچوب درستی بوده و در حوزه‌هایی نظیر شعر و آهنگسازی و تنظیم و خواننده و کیفیت ضبط و بقیه موارد مربوط، دربرگیرنده مؤلفه‌های درست و اصولی باشد. اتفاقاً در این چارچوب است که می‌توان کارهای درستی را در گونه‌های مختلف موسیقایی انجام داد؛ وقتی اصل انتقال مفاهیم ارزشمند در برگیرنده اهداف درستی باشد، این موسیقی در هر ژانری شنیدنی است و قطعاً در نوع اجرا شاهد تفاوت خواهیم بود اما لازمه اجرای چنین تفاوتی توجه به ارائه درست جزییات است که باید روی آن تمرکز زیادی داشت.

من کنسرت‌هایی داشتم که با استقبال خوبی از طرف مخاطبان روبرو شده بود که می‌توان به برگزاری کنسرت بزرگداشت زنده‌یاد استاد دهلوی با حضور استاد محمدرضا شجریان در تالار وحدت، کنسرت بزرگ خلیج فارس در برج میلاد با خوانندگی نیما مسیحا، مانی رهنما، سالار عقیلی و بنده، کنسرت در جشن خانه موسیقی با خوانندگی وحید تاج، امیر رفعتی و بنده،   کنسرت بزرگداشت زنده‌یاد استاد همایون خرم با خوانندگی شهریار بلوچستانی، امیر رفعتی و بنده و اجراهای متعددی از جمله اجرا در استادیوم یکصد هزار نفری آزادی و اجراهای متعددی در حوزه موسیقی و نمایش در زمینه شاهنامه فردوسی با همکاری هنرمندان شناخته شده‌ای چون امیر صادقی، کاظم هژیرآزاد، فقیهه سلطانی، ژاله صادقیان، انوش معظمی و آرش قاسمی با گروه میراث، اجراهای متعدد در زمینه موسیقی ایرانی و محلی با گروه ترنگ به سرپرستی برزو امیری و اجراهای متعدد دیگر با گروه‌های مختلف موسیقی ایرانی اشاره کنم ولی با توجه به مشغله‌هایی که از چند سال پیش داشتم، این فعالیت‌ها کمتر شد و من بسیاری از کارهای قبل را تعطیل کردم.

من اصلاً و ابداً قصدی برای ترک مسیر قبلی که توجه به موسیقی ایرانی و موسیقی ارکسترال بود، ندارم و همچنان در این حوزه‌ها به ویژه موسیقی و نمایش مشغول بررسی ایده‌های متفاوتی هستم.

البته شرایطی همزمان با شیوع کرونا به وجود آمد که تمامی فعالیت‌های عرصه موسیقی به صورت کامل متوقف شد؛ گرچه این روند در فعالیت‌های شخصی‌ام پیرامون حوزه موسیقی هرگز متوقف نشد و این شرایط در حوزه تولید اتفاق افتاد و در حقیقت برایم دربرگیرنده تجربه‌های ارزشمندی بود که بعد از سال‌های عبور از پیشنهادها و بررسی دقیق، مرا به سمت تجربه در حوزه موسیقی تلفیقی و ژانرهای متفاوت دیگر هدایت کرد و فراهم‌کننده ورودم به فصل جدیدی از فعالیت‌هایم شد. از سوی دیگر بابک شهرکی که از شاگردان برجسته استاد همایون خرم و فرزند هنری ایشان بودند و در حوزه های دیگر موسیقی اشراف داشت در ورود من به فضای جدید موسیقی، تأثیر بسزایی داشت تا جایی که برای نخستین بار با این فضای جدید، با قطعه بی‌تو وارد عرصه جدیدی در حوزه موسیقی شدم.

در مورد قطعه «بی‌تو» و سایر کارهایی که طی این سالها در حوزه موسیقی تلفیقی داشتید، برایمان بگویید.

بعد از اینکه تصمیم گرفتم وارد فضای متفاوتی از فعالیتم در عرصه خوانندگی شوم، با دوست هنرمندم بابک شهرکی که از سالها پیش افتخار همکاری با او را داشتم، مشورت کرده و از خانم دکتر سوگل مشایخی دعوت کردیم تا در کسوت شاعر، قطعه بی‌تو را بسرایند و با اتکا به پشتوانه هنری و تجاربی که بابک شهرکی در عرصه‌های مختلف حوزه موسیقی داشت و تنظیم دقیق بهنام شهرکی، فضای اثر به سمتی هدایت شد که توانست در قالب یک اثر تلفیقی پیش روی مخاطبان قرار گیرد.

در آینده چه کارهایی را از شما خواهیم شنید؟  

بعد از انتشار این اثر، موزیک ویدوئویی به نام دیوار شب با شعر و آهنگسازی میلاد خزاعی و تنظیم بهنام شهرکی را آماده کردیم که به دلیل پخش تیتراژ سریال خودخواسته، فعلاً منتشر نشده است. در کارهای بعدی‌ام، با صالحه زهره‌وند (شاعر) و بابک شهرکی (آهنگساز و تنظیم کننده) همراه بودم. قطعه مادر در حال حاضر تیتراژ برنامه آشپزی با مامان به تهیه کنندگی آقای علیرضا سلطانی برنامه نوروز و ماه مبارک رمضان شبکه پنج است. کار بعدی سخن عشق نام دارد به تهیه کنندگی آقای صد خسروی که تیتراژ یکی از برنامه‌های شبکه دو خواهد بود که به زودی پخش می‌شود و همینطور تیتراژ برنامه جشن رمضان از شبکه پنج سیما به تهیه کنندگی آقایان کاوه امیری و یوسف بچاری با شعری از مجید حسین‌زاده و آهنگسازی و تنظیم بابک شهرکی که در ماه مبارک رمضان از آن شبکه پخش خواهد شد. تیتراژ مجموعه تلویزیونی اقیانوس آرام به تهیه کنندگی آقای هادی نعمت اللهی با شعری از سید حسین متولیان و آهنگسازی و تنظیم بابک شهرکی هم در تابستان امسال پخش خواهد شد که در این مجموعه که به نوجوانان و مسائل مربوط به آنها پرداخته می‌شود، بنده افتخار داشتم میهمانشان باشم. تیتراژ ابتدایی ویژه برنامه نوروزی احوالپرسی هم هرروز در حال پخش از شبکه دو سیماست.

شما خواننده تیتراژ سریال «خودخواسته» نیز بودید. لطفاً در خصوص خواندن ترانه آن تیتراژ هم برایمان توضیح دهید.

موسیقی تیتراژ سریال ۲۴  قسمتی خودخواسته به تهیه کنندگی آقایان امیرحسین طالبی کاشانی و سعید سالارزهی و کارگردانی آقای علیرضا بذرافشان در قالب قطعه‌ای با عنوان کوک و ناکوک از شبکه یک سیما پخش شد که صالحه زهره‌وند، ترانه آن را سروده بود و بابک شهرکی تنظیم آهنگسازی آن را عهده‌دار بود. پخش این سریال از ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ آغاز شد و تا نزدیک ایام نوروز ادامه داشت.

 چه شد که خواننده موسیقی تیتراژ برنامه «احوالپرسی» شُدید؟

چند هفته به ایام نوروز باقی مانده بود که من مهمان برنامه احوالپرسی شدم. در همانجا تهیه‌کننده محترم برنامه آقای محسنی به من پیشنهاد دادند تا تیتراژ نوروزی این برنامه را بخوانم. بعد از آن با خانم زهره‌وند و آقای شهرکی با سرعت به این نتیجه رسیدیم که با توجه به مدت زمان کمی که داریم، ترانه کار سروده شود، تنظیم و آهنگسازی انجام شود و در نهایت من به عنوان خواننده، کار را بخوانم و تحویل دهیم. اینگونه بود که وقتی به عنوان یکی از مهمانان ویژه برنامه سال تحویل شبکه دو در برنامه عیدانه عموپورنگ حضور پیدا کردم، با صلاحدید تهیه‌کننده برنامه آقای محسنی، در روز ۲۹ اسفند از این کار رونمایی شد.

بدین ترتیب افتخاری بود که در ایام نوروز، با پخش این برنامه شاد و پرنشاط، مهمان خانه مخاطبان باشم و با توجه به بازخوردهایی که دریافت کرده‌ام، این کار مورد اقبال واقع شده است.

در پایان وظیفه خود می‌دانم به پاس تشکر بخشی از سروده زیبا و مفهومی خانم صالحه زهره‌وند، بخشی از ترانه تیتراژ ابتدایی برنامه نوروزی احوالپرسی را تقدیم مخاطبان کنم.

قدمِ نیک تو و خانه‌ی نزدیک تو و لحظه‌ی دیدار

حال و احوالِ من و روشنیِ فال من و طالعِ بیدار

چهره‌ات در نظر و خانه‌ی ما منتظر و عاشق مهمان

قصه و خاطره و در دلِ شب، پنجره و چهره‌ی خندان

 
 

نظر شما