جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۱۲
کد خبر: ۱۲۳۴۵۹
|
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰
معرفی چالشی که هدف آن رشد گردشگری در پایتخت است
چالش «تهران با تو» با معرفی ۱۰۰ نقطه مهم گردشگری تهران از طریق صفحه اینستاگرام چالش به نشانی Tehran.bato در حال برگزاری است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، اگر در نخستین روزهای قرن جدید از مقابل اماکنی مانند کاخ گلستان، کاخ نیاوران، کاخ سعدآباد و... رد شده باشید، احتمالاً متوجه سیل جمعیتی شده‌اید که برای ورود به این جاذبه‌های گردشگری پایتخت صف کشیده‌اند. تهران در نوروز میزبان گردشگران پرشماری از شهرهای مختلف ایران است و بسیاری از تهرانی‌هایی که علاقه‌ای به سفر در نوروز ندارند هم به گشت و گذار در شهرشان مشغول هستند. در این گزارش به این موضوع می‌پردازیم که چرا تهران می‌تواند مقصد مناسبی برای گردشگران باشد و چالش «تهران با تو» چطور می‌تواند به رشد گردشگری در این کلان‌شهر کمک کند. 

چرا تهران نه؟

«عید هیچ جا تهران نمی‌شه!» این جمله در دید و بازدیدهای نوروز زیاد گفته می‌شود. بسیاری از تهرانی‌ها ترجیح می‌دهند زمان‌های دیگر سال را برای سفر انتخاب کنند و ۱۳ روز نخست فروردین را در پایتخت بمانند. ترافیک جاده چالوس، ازدحام جمعیت در مشهد مقدس، هجوم مردم به مکان‌های تاریخی اصفهان و شیراز و شلوغی عجیب و غریب جزایر توریستی جنوب ایران باعث می‌شود انتخاب خیلی‌ها سفر در نوروز نباشد. اما تهران چه جذابیت‌هایی برای گشت و گذار دارد؟ از بین رفتن معضلات همیشگی مانند ترافیک و آلودگی هوا و امکان تماشای کوه‌های شمال تهران اگر چه جذاب است، ولی کافی نیست و یک گردشگر به چیزهایی بیش از اینها نیاز دارد. به نظر می‌رسد تهران به اندازه کافی به عنوان مقصد گردشگری برای مردم معرفی نشده و لازم است توجه بیشتری به ظرفیت‌های آن برای جذب گردشگر انجام شود. فرهنگ‌سرای تهران و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با همین هدف چالش «تهران با تو» را آغاز کرده‌اند.

تهران با تو زیباتر است

سلفی در گردش

در این برنامه ۱۰۰ نقطه مهم گردشگری تهران از طریق صفحه اینستاگرام چالش به نشانی Tehran.bato به مخاطبان معرفی می‌شود و گردشگران به همراه خانواده‌هایشان در این مکان‌ها حضور می‌یابند و با گرفتن عکس سلفی از خود و خانواده‌شان و ارسال آن به شماره ۰۹۳۵۲۵۰۲۷۸۵ در پیام‌رسان واتساپ، در مسابقه شرکت می‌کنند. مهلت ارسال عکس‌های سلفی ۲۵ فروردین ماه است و برندگان در مراسم اختتامیه در روز ۱۸ اردیبهشت ماه اعلام می‌شوند. جوایز ارزنده، جذاب‌ترین بخش «تهران با تو» است. نفرات اول تا سوم مسابقه به ترتیب ۱۵، ۱۰ و ۵ میلیون تومان دریافت می‌کنند و جایزه ویژه‌ای هم برای عکسی که به محیط زیست بپردازد، در نظر گرفته شده است. به جز جوایز اصلی، ۱۰۰ جایزه نقدی هم به ۱۰۰ نفر از شرکت‌کنندگان در چالش تعلق می‌گیرد. 

تهران با تو زیباتر است

امکانات رفاهی تهران؛ مزیتی برای جذب گردشگر

احمد زارعی سرپرست فرهنگ‌سرای تهران و دبیر چالش «تهران با تو» می‌گوید تهران شهری است که جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد، اما این جاذبه‌ها مغفول مانده‌اند و برای مردم معرفی نشده‌اند. «به ویژه خود تهرانی‌ها شناخت چندانی از این اماکن ندارند و در روزهای تعطیل نمی‌دانند وقتشان را چه طور سپری کنند. این خلا باعث شد ما با برگزاری چالش «تهران با تو» حداقل ۱۰۰ نقطه از این جاذبه‌ها را معرفی کنیم تا مردم بتوانند در ایام نوروز در آنها حضور پیدا کنند.» البته مخاطب هدف این طرح فقط تهرانی‌ها نیستند و قرار است تهران به عنوان مقصد گردشگری به غیرتهرانی‌ها هم معرفی شود. «باید اقداماتی انجام دهیم که مردم از نقاط مختلف ایران برای دیدن جاذبه‌های گردشگری به تهران سفر کنند. این چالش می‌خواهد این باور را در مردم ایجاد کند که تهران می‌تواند مقصد یک سفر تفریحی باشد. مزیت مهم تهران، امکانات رفاهی بسیار خوب آن در زمینه‌های مختلف حمل و نقل، اسکان، تغذیه و... است. در حالی که در بسیاری شهرهای دیگر حتی در کنار جاذبه‌های گردشگری مهم هم امکانات مناسب وجود ندارد.» زارعی می‌گوید رشد گردشگری در تهران آورده‌های اقتصادی مهمی هم دارد و می‌تواند رونق اقتصادی ایجاد کند. «کسی که به تهران سفر می‌کند، به نقاط مختلف آن سر می‌زند و این از نظر اقتصادی به نفع صاحبان کسب و کار در تهران است.»

تهران با تو زیباتر است

استقبال مردم از «تهران با تو» ادامه دارد

دبیر چالش «تهران با تو» معتقد است نو بودن این کار ایجاب می‌کرد جوایز ارزنده‌ای برای آن تعریف شود تا به چشم بیاید. «ترجیحمان این بود که تعداد جوایز کم ولی مبلغ آن چشمگیر باشد. ضمن اینکه دغدغه محیط زیست را هم داریم و اصولاً توجه به محیط زیست یکی از اهداف مهم سازمان فرهنگی هنری است. مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۲۲ مسئولیت پرداختن به محیط زیست را بر عهده دارد و تعیین جایزه ویژه با موضوع محیط زیست هم با این نگاه صورت گرفت.» زارعی میزان استقبال از چالش را مناسب ارزیابی می‌کند و البته پیش‌بینی می‌کند این استقبال همچنان تا ۲۵ فروردین ادامه یابد. «تا کنون بیش از ۷۰۰ عکس دریافت کرده‌ایم که یک سوم آن متعلق به مسافرانی است که از جاهای دیگر به تهران سفر کرده‌اند.» او می‌گوید همکاری با سایر نهادها و بخش خصوصی به بیشتر شناخته شدن چالش «تهران با تو» کمک کرده است. «معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران، سایت کجارو و خانه عکاسان جوان مشارکت‌کنندگان در برنامه هستند که همکاری آنها به استقبال مردم از برنامه کمک کرده است. به عنوان مثال پوستر برنامه در اماکن گردشگری متعلق به میراث فرهنگی نصب شده و راهنمایان تورها هم چالش را به گردشگران معرفی می‌کنند.» 

تهران با تو زیباتر است

به گفته زارعی مهم‌ترین معیار برای انتخاب برندگان، تعداد مکان‌هایی است که یک گردشگر از آنها بازدید می‌کند و در این اماکن عکس سلفی می‌گیرد. «این می‌تواند امتیاز فرد را افزایش دهد. هر چند کیفیت قابل قبول و قاب‌بندی مناسب هم مهم است و مکان گردشگری باید به وضوح در عکس مشخص باشد. در تبلیغات تاکید داشتیم عکس‌ها را به صورت خانوادگی بگیرند تا جو صمیمانه‌تری داشته باشد. امیدواریم این طرح بتواند در مناسبت‌های مختلف ادامه پیدا کند و تهران به عنوان یک مقصد گردشگری بیش از پیش تثبیت شود.»

نظر شما