شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۳۳
کد خبر: ۱۲۳۵۵۹
|
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۶
دبیر هفته هنر انقلاب اسلامی با بیان اینکه ۳۰ برگزیده در پنج رشته تخصصی هنر همزمان با هفته هنر انقلاب تجلیل می شوند، گفت: آکادمی هفته هنر انقلاب در ۲۰ رشته ۲۰ هیئت علمی تشکیل داد.
معرفی چهره هنر انقلاب همراه با تجلیل از ۳۰ برگزیدهبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر ، مجدالدین معلمی امروز چهارشنبه در نشست خبری هفته هنر انقلاب که در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد، گفت: شیوع کرونا علاوه بر اینکه فضای سلامت را تهدید کرد به فعالان عرصه هنر آسیبی جدی وارد کرد. هنر در تعامل با مردم شکل و مفهوم می گیرد. زمانی که اجتماعات مردمی را از دست می دهیم بسیاری از فعالیت های فرهنگی و هنری دچار خدشه می شود.
به نقل از شبستان ،دبیر هفته هنر انقلاب اسلامی با بیان اینکه در دو سال اخیر فعالان عرصه فرهنگ و هنر با سختی های زیادی روبرو شدند، عنوان کرد: وقتی سینماها تعطیل می شود، یک قشر مهم هنری ارتباط شان با مردم قطع می شود. وقتی تئاتر، گالری ها و کنسرت ها تعطیل می شود، زمینه عرضه فرهنگ و هنر دچار خدشه می شود و این مسئله کم کم باعث ایجاد بحران در ارتباط بین هنر و مردم می شود. 

 

وی اظهار داشت: سال گذشته سال سختی برای فعالان عرصه فرهنگ و هنر بود. بسیاری از جلوه گری ها که در تعامل مردم با هنرمندان اتفاق می افتاد، کمرنگ می شد. تعامل هنرمندان و تولیدات هنری همچنان برقرار و زنده است. باید برای فرهنگی که در فضای عمومی شکل گرفته و مردمی که کمتر در فضای عمومی حضور دارند، فکری شود؛ فعالیت ها باید به نحوی شکل گیرد که تعامل مردم و هنرمندان مجددا برقرار شود تا از نعمت وجود مردم محروم نشویم. 

 معلمی با اشاره به اینکه امسال برای انتخاب چهره هنر سال دچار مشکلاتی بودیم، بیان کرد: یکی از مهمترین شاخص هایی که در انتخاب چهره هنر سال مد نظر قرار دادیم، ارتباط مردمی، تاثیرگذاری هنر بر فضای عمومی و استقبال مردمی از اثر هنری است. امسال به دلیل اینکه به خاطر کرونا برخی از شاخص ها خدشه دار شده بودند برای انتخاب چهره هنر سال با سختی مواجه بودیم. 

معلمی با بیان اینکه سه جنس برنامه و رویداد برای هفته هنر انقلاب در نظر گرفتیم، تصریح کرد: اولین اقدام ما تکریم و تجلیل از فعالان فرهنگ و هنر است. کسانی که تولید اثر داشتند و تولیدات شان مورد استقبال واقع شد، تجلیل می شوند. در حوزه هنری هفته آینده از یکشنبه تا پنج شنبه به مدت پنج شب برنامه ای برای یکی از رشته های تخصصی هنری خواهیم داشت. محفل دوستانه با حضور هنرمندان در حوزه هنری برگزار می شود. 

 

وی با اشاره به اینکه شنبه 20 فروردین افتتاحیه هفته هنر انقلاب برگزار می شود، گفت: یکشنبه شب سینما و تئاتر انقلاب را در حوزه هنری خواهیم داشت. شب نویسندگان و پژوهشگران انقلاب دوشنبه بیست و دوم فروردین برگزار می شود. سه شنبه شب محققان و راویان انقلاب و دفاع مقدس را خواهیم داشت. چهارشنبه با برپایی شب موسیقی و شعر در خدمت اهالی شعر و موسیقی هستیم. پنج شنبه برنامه ای تحت عنوان شب هنرهای تجسمی و عکس و عکس انقلاب اسلامی برگزار خواهیم کرد. 

دبیر هفته هنر انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: از 30 نفر در پنج رشته تخصصی هنری به عنوان برگزیده همزمان با هفته هنر انقلاب تجلیل می کنیم. ضیافت افطار با فعالان هنری از دیگر برنامه های است که همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی برگزار می شود. اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی را جمعه 26 فروردین خواهیم داشت که در آن چهره هنر انقلاب سال معرفی می شود. این معرفی از دل نظرخواهی از فعالان فرهنگی شامل مدیران و پیشکسوتان، مدیران و اصحاب رسانه خواهد بود.  

وی اظهار داشت: آکادمی هفته هنر انقلاب در 20 رشته 20 هیئت علمی تشکیل داد. بهترین افرادی که در این رشته ها تولید اثر داشتند، معرفی شدند و نهایتا بعد از بررسی و داوری 30 برگزیده خواهیم داشت که در اختتامیه هفته هنر انقلاب معرفی و تجلیل می شوند. مهمترین شاخصی که هر سال برای ما مهم بوده و معرفی فرد را به عنوان چهره هنر انقلاب فراهم می کند، این است که هنرمند خالق اثری با گستره مخاطب بالا باشد. 

دبیر هفته هنر انقلاب بیان کرد: مخاطب دار بودن اثر هنری از شاخص های مهم ما در معرفی چهره هنر سال است. معرفی انقلاب به جوانان، فعالیت موثر در جبهه فرهنگی هنری انقلاب، جریان سازی فرهنگی اجتماعی همسو با انقلاب در استان ها، واکنش سریع به مسایل اجتماعی و سیاسی، کسب موفقیت و دریافت مقام و جوایز از جشنواره های ملی و بین المللی از دیگر شاخص های ماست. 
نظر شما