پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۵۲
کد خبر: ۱۲۳۷۱۶
|
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۲
حجت الاسلام جواد محمدزمانی در شب شعر «مادر امت» گفت: جایگاه زن در اسلام بسیار والاست و براساس آیات و روایات اگر کسی می‌خواهد نفس خودش و پروردگارش را بشناسد، باید زن را بشناسد.
محمدزمانی: بزرگترین شهود صفات پروردگار در زن متجلی شده است/ چرا حضرت خدیجه بانوی بزرگ اسلام است؟
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری فرهنگ و هنر، شب شعر «مادر امت» به مناسبت وفات حضرت خدیجه سلام الله علیها شب گذشته با حضور شاعران آیینی برجسته کشور در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

در این مراسم هم‌چنین از یک عمر خدمتگزاری شاعر پیشکسوت، عباس براتی‌پور تقدیر شد. جمعی از فعالان قرآنی منطقه 7 نیز هدایایی به رسم یادبود گرفتند.

حجت الاسلام جواد محمدزمانی سخنران این جلسه بود. او با اشاره به جایگاه والای زن در اسلام گفت:‌ بانوهای فداکار زیادی در اسلام داریم که از آن جمله می‌توان به حضرت خدیجه (س)، حضرت زهرا (س)، حضرت زینب (س)، حضرت ام البنین و .... داریم، اما در بین آنان حضرت خدیجه جایگاه و مختصات ویژه‌تری دارد. به صورت کلی، نگاه اسلام به زن بسیار والا است. بزرگان عرفان اسلامی فرمودند که بزرگترین شهود پروردگار در زن متجلی شده است. در روایتی از پیامبر اسلام آمده است که از دنیای شما 3 چیز برای من محبوب شده است: زنان، عطر و نماز.
وی ادامه داد: جالب است بدانید که پیامبر نفرمودند «دوست دارم» بلکه از عبارت «احببتُ» استفاده کردند که به معنای این است که «از جای دیگری برای من محبوب شده است.» بنابراین، این موضوع امر الهی و اراده اوست. خداوند خواسته است که این 3 چیز برای پیامبر محبوب شود و با خواستی آسمانی روبه‌رو هستیم. در قرآن می‌خوانیم: «برای شما از نفس خودتان زوجی آفرید.» هم‌چنین در روایت دیگری می‌خوانیم که «هر کس نفس خود را بشناسد، پروردگار خود را می‌شناسد.» این دو عبارت چه معنایی دارد؟ یعنی اگر کسی می‌خواهد نفس خودش را بشناسد تا از این رهگذر پروردگارش را بشناسد باید زن را بشناسد. بنابراین در دایره خلقت، زن جایگاه بسیار والایی دارد.
او با اشاره به روایت یکی از نظریه‌پردازان غربی درباره جایگاه زن در اسلام گفت: هانری کربن می‌گوید شیعیان اعتقاد راسخی دارند و آنهم این است که حضرت فاطمه زهرا را «ام ابیها» می‌دانند. این عبارت، یک تعبیر عاطفی نیست، بلکه ناظر بر این است که زن محل تجلی مرد است. زن از محل تجلی پروردگارش خالقیت را به ارث می‌برد. وقتی زن فرزندی را به دنیا می‌آورد محل تجلی خلقت خداوند متعال است.
این شاعر آیینی درباره حضرت خدیجه سلام الله علیها گفت: همه شما می‌دانید که آشنایی حضرت خدیجه با پیامبر اسلام چگونه بوده است؛ او مال التجاره را در اختیار پیامبر قرار داد تا به سفر تجاری برود. در آن سفر غلام خودش را نیز همراه با پیامبر فرستاد و از او خواست تا اتفاقات را برایش گزارش کند. وقتی کاروان برگشت، پیامبر 2 برابر مال التجاره را به خدیجه برگرداند. همچنین غلام تعریف کرد که در این مسیر چه معجزاتی را درباره حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم دیده است. همین موضوعات باعث شد تا خدیجه عاشق پیامبر شود و خود او پیشنهاد ازدواج را داد.
وی تصریح کرد: دقت داشته باشید که اشراف قریش به خواستگاری خدیجه آمده بودند و او نپذیرفته بود اما حالا می‌خواست با یتیم عبدالله ازدواج کند. علاوه براین، مهریه تعیین کرده بودند. خدیجه از مال خودش مهریه‌اش را پرداخت کرد و به پیامبر هدیه داد. اینها جلوه‌هایی از ایثار این بانوی بزرگ است. همه اموالش را هم برای اسلام داد. در شعب ابی‌طالب هیچ چیز برای خدیجه باقی نماند.
محمدزمانی در پایان سخنان خود گفت: جالب است بدانید که سال‌ها بعد عایشه به پیامبر اعتراض کرد که چرا این همه از خدیجه یاد می‌کنید؟ پیامبر فرمود که خدیجه نعمت بزرگی برای من بود؛ زمانی که همه مرا تکذیب می‌کردند تایید کرد. او یاری‌گر من بود. او فرزندی مثل فاطمه زهرا را به من هدیه داد. در روایت آمده است که حضرت خدیجه (س) در فردای قیامت با 70 هزار فرشته که در دستانشان پرچم الله اکبر است وارد صحرای محشر می‌شوند.
در ادامه نوبت به شاعران رسید تا به ساحت مقدس حضرت خدیجه سلام الله علیها عرض ادب کنند.
نغمه مستشار نظامی از جمله بانوان شاعره‌ای بود که در این مراسم شعرخوانی کرد. او قبل از شعرخوانی‌اش در سخنانی کوتاه گفت: در فضلیت محب حضرت خدیجه بودن همین بس است که رسول اکرم (ص) سال‌ها بعد از فوت آن بانوی گرانقدر، زنی که دوستی و محبتی با حضرت خدیجه داشتند را گرامی می‌داشتند. حضرت خدیجه بانویی است که خطاب به حجت زمانه‌اش حضرت رسول خدا می‌گوید: «اگر همه نعمت‌های دنیا از آن من باشد، به اندازه بال مگسی نمی‌ارزد اگر چشمان نتواند چشمانت را ببیند.»
احمد علوی، دیگر شاعری بود که در این شب شعر برای شعرخوانی دعوت شد. او قبل از شعرخوانی‌اش در سخنانی کوتاه گفت: سلام بر بانویی که خداوند هر روز به محضر او سلام می‌کند. حضرت خدیجه مادر مؤمنین عالم است. هر وقت می‌خواهم برای امیرالمومنین شعر بگویم،‌ به ایشان متوسل شدم.
همچنین در این مراسم، احمد بابایی، نفیسه سادات موسوی، قاسم صرافان، سعید بیابانکی و فاطمه بیرامی در سوگ وفات حضرت خدیجه و فداکاری‌های ایشان در راه اسلام شعرخوانی کردند.
در ابتدای این برنامه برگه‌هایی بین حاضران پخش شد تا دل‌نوشته‌هایشان را خطاب به مادر امت، حضرت خدیجه سلام الله علیها بنویسند. در پایان به 5 نفر از حاضران که در این مسابقه شرکت کرده بودند، به قید قرعه هدایایی داده شد.

نظر شما