شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۱۲
کد خبر: ۱۲۳۸۱۴
|
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۱
تهیه‌کننده و کارگردان فیلم سینمایی «یدو» گفت: هفته هنر انقلاب باید با تحقیق و پژوهش مستمر به بلوغ برسد و آثاری بیشتر در این جریان مورد توجه قرار بگیرد که کمتر در بیان مفاهیم اصیل انقلاب و انقلابی لکنت دارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، محمدرضا مصباح  اظهار داشت: برگزاری هفته هنر انقلاب رویه درستی است اما باید این رویداد با تحقیق و پژوهش مستمر به بلوغ برسد.

وی افزود: همچنین آثاری بیشتر باید در این جریان مورد توجه قرار بگیرد که کمتر در بیان مفاهیم اصیل انقلاب و انقلابی لکنت دارد. اگر این جنس از آثار مورد توجه قرار گرفته است و نسبت به آنها در مجموعه‌های متولی نظیر حوزه هنری اقبال بیشتری صورت بگیرد و از ساخت آنها حمایت شود، شوق و انگیزه‌ای برای تولید و پرداخت بیشتر به آنها در میان هنرمندان ایجاد خواهد شد.

مصباح در پاسخ به این سوال که آیا بعد از گذشت ۴۳ سال از انقلاب اسلامی به مکتب و جریانی در هنر انقلاب دست یافته‌ایم؟ گفت: نسبت به گذشته اتفاقات خوبی در هنر انقلاب رقم خورده است اما این تلاش‌ها کافی نیست و در مسیر رسیدن به بلوغ هنر انقلاب همچنان مسیری طولانی را در پیش داریم و باید خیلی جدی و انقلابی گام برداریم.

تهیه‌کننده فیلم پوست درباره انتخاب هادی حجازی‌فر به عنوان چهره شاخص هنر انقلاب سال ۱۴۰۰ در حوزه سینما بیان کرد: پسر دانشجویی دارم که مثل جوانان امروز از تفکرات ما و هم نسل‌هایمان فاصله دارد. او به همراه دوستانش یک روز به سینما رفت و فیلم موقعیت مهدی را دید و وقتی به خانه برگشت، با چشمان اشک بار به من گفت چرا من را هدایت نکردی که زودتر امثال شهیدمهدی باکری را بشناسم؟

وی ادامه داد: به نظرم ما و مسئولان برای فرزندانمان گاهی کم گذاشته‌ایم و من در آن موقعیت بود که این فقدان را فهمیدم. ما از مسئولیتی که داریم فاصله گرفته‌ایم.

مصباح خاطرنشان کرد: مسئول فرهنگی ما برای جوانان امروز کم گذاشته است، من بعد از این اتفاق متنی را برای هادی حجازی‌فر فرستادم و به او گفتم برای جوانان ما پدری کرده است. فیلم موقعیت مهدی بسیار بااخلاص است و خود حجازی‌فر نیز خلوص دارد، فیلمی را ساخته است که قطعا از شهیدان مهدی و حمید باکری نیز روح گرفته و برای این هنرمند آرزوی توفیق و اجر مستدام دارم.

بر اساس این گزارش به نقل از خبرنگار ایرنا، هشتمین دوره هفته هنر انقلاب اسلامی امسال متفاوت از دوره‌های گذشته برگزار شد؛ طبق اعلام اولیه، تجلیل و تکریم از هنرمندان شاخص فرهنگ و هنر که آثاری را تولید کردند و مورد استقبال مردم قرار گرفته است از برنامه‌های حوزه هنری در هفته هنر انقلاب بود.

از ۲۱ فروردین طی پنج شب هر شب، پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر در حوزه‌های سینما و تئاتر، نویسندگان و پژوهشگران، محققان، راویان، موسیقی و شعر، هنرهای تجسمی، عکس و معماری انقلاب، از زمان افطار گردهم آمده و وضعیت این حوزه‌ها را مورد بررسی قرار دادند، در پایان این نشست‌ها، در هر رشته تخصصی سه نفر به عنوان برگزیده معرفی و تجلیل شدند که این روند جایگزین معرفی کاندیدای هنر انقلاب بود، در نهایت در شب ششم و آیین اختتامیه عبدالحمید قدیریان هنرمند نقاش پیشکسوت به عنوان چهره برتر سال هنر انقلاب ۱۴۰۰ معرفی و تجلیل شد.

شاخص‌هایی همچون سوابق فردی، پرمخاطب بودن اثر تولیدی، نقش هنرمند در معرفی هنر انقلاب و آموزش به نسل جوان و توسعه این هنر، داشتن آثاری جریان‌ساز برای فرهنگسازی هم سو با هنر انقلاب در سطح استان‌ها، واکنش‌های هنرمندانه به جریانات، کسب موفقیت و مقام از جشنواره‌های ملی و بین‌المللی، در انتخاب چهره سال مدنظر قرار گرفتند.
نظر شما