جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۴۲
کد خبر: ۱۲۴۱۸۲
|
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶
فرهنگسرای نهج البلاغه سومین مسابقه کتابخوانی «شمیم بلاغ» را برگزارمی‌کند:
سومین مسابقه کتابخوانی «شمیم بلاغ» براساس کتاب «با علي(ع) در صحرا» نوشته آیت الله حائری شیرازی برگزار می‌شود.

سومین مسابقـه کتابخـوانی « شمیـم بـلاغ»به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای نهح البلاغه، كتاب «با علي(ع) در صحرا» شرح و بسط دو حكمت از حكمت‏هاي حكيمانه اميرالمومنين علي(ع) است كه مشتمل بر لُباب معرفت است. حكمت نخست، در باب بيان سخن‌هاي آن امام همام با جناب كميل‌بن‌زياد نخعي است و حكمت ثاني، در باب بيان علل و رازها درخصوص پاره‌اي از احكام خداوند.

 در بخش هايي از كتاب مي خوانيم: «محبت خداوند به انسان يك طرف قضيه است؛ طرف ديگر آن، محبت انسان به خداوند است. وقتي كه شخص از غفلت و غرور رهايي يافت و متوجه نعمات الهي شد، محبت جريان پيدا مي‌كند؛ همين امر نيز موجبات جلب ببيشتر محبت خداوند به او را فراهم مي‌سازد و در اين گردش محبت است كه انسان به‌طرف كمال محبت سير مي‌كند..

اين كتاب توسط  حجت الاسلام والمسلمين محمدرضا رنجبر تدوين شده است كه سالها و از جمله شرح نهج البلاغه و شرح ديوان حافظ در محضر آيت الله حائري شيرازي بوده و از شاگردان خاص معظم له محسوب مي شود .

ضمن مطالعه و انتخاب جواب صحیح سئوالات با ارسال به سامانه پیامکی 2000183738 فرهنگسرای نهج البلاغه، از جوائز ارزنده این مسابقه به قید قرعه بهره مند خواهید شد.

مهلت ارسال پاسخها: 30 خرداد ماه 1401

فرهنگسرای نهج البلاغه در خیابان دکترشریعتی، روبروی خیابان شهید کلاهدوز (دولت)، خیابان امامزاده واقع شده است. همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره 22009000 داخلی 119 تماس حاصل نمایید.

سئــوالات مسابقه:

1.امام علی (ع) در خطاب به کمیل دربارۀ رابطۀ خوف و رجا چه می فرمایند؟

الف.فاصلۀ این دو هرچه بیشتر باشد، لغزش و اضطراب بیشتر است

ب.فاصلۀ این دو هرچه کمتر باشد، لغزش و اضطراب کمتر است

ج.فاصلۀ این دو هرچه بیشتر باشد، لغزش و اضطراب کمتر خواهد بود

د.فاصلۀ این دو هرچه کمتر باشد، لغزش و اضطراب بیشتر خواهد بود

2.منظور از‌عالم ربانی چیست؟

الف.رسیدن به دانش

ب.رسیدن به آرزوها

ج.رسیدن به سعادت

د.رسیدن به‌کمال

3.شیطان‌ انسانی را‌ که عالم است و انسانی را که ربانی است به ترتیب در چه چیزی وسوسه می¬کند؟

الف.علم-ربانیت

ب.ربانیت-علم

ج.ربانیت-ربانیت

د.علم-علم

4.چه کسی در رأس سپاه ایمان و علم و تقوا است؟

الف.پیامبر اسلام(ص)

ب.حضرت علی(ع)

ج.امام حسین(ع)

د.امام سجاد(ع)

5.به آنچه با حس‌ لمس کردنی‌ باشد و به آنچه که فراتر از آن باشد به ترتیب چه می¬گویند؟

الف.مثالی-عینی

ب.عینی-عینی

ج.عینی-مثالی

د.مثالی-مثالی

6.مَثَلِ رفاقت با علم و مال به چه چیز ماند؟

الف.مثل وقتی پدر برای بچه اسباب بازی می خرد

ب.مثل سرازیر شدن آب کهنه به جای آب نو

ج.مثل پستان مادر که کودک آن را می مکد

د.مثل رفاقت کردن با انسان

7.مقصود اصلی قرآن و نهج البلاغه چیست و در چه صورت بر آن علم اطلاق میشود؟

الف. یدئولوژی-در هر صورت اطلاق می‌شود.

ب. فرهنگ اسلامی-در صورتی که به ایدئولوژی برسد

ج.ایدئولوژی-در صورتی که به ایمان برسد

د.فرهنگ اسلامی-در هر صورت اطلاق می‌شود

8. نزدیک ترین محیط به انسان چیست؟

الف.بدن انسان

ب.خدا

ج.خانواده

د.کشور

9.در مبارزۀ دو ایدئولوژی، کدام ایدئولوژی غالب است؟

الف.ایدئولوژی¬ای که بر شخصیت انسانی تکیۀ کمتری دارد.

ب.ایدئولوژی¬ای که بر شخصیت انسانی تکیۀ بیشتری دارد و جنبه های مادی انسان را بهتر می بیند.

ج.ایدئولوژی¬ای که بر شخصیت انسانی تکیۀ بیشتری دارد.

د.ایدئولوژی¬ای که‌ بر شخصیت انسانی تکیۀ کمتری دارد و جنبه های معنوی انسان را بهتر می بیند.

10.کدام یک از ائمه و پیشوایان کارهای مربوط به معاش را انجام می دادند؟

الف.حضرت عیسی (ع)

ب.امام حسین(ع)

ج.حضرت ابراهیم(ع)

د.حضرت علی(ع)

11.عبارت ایاکَ نَعبد به چه چیز اشاره دارد؟

الف.دیدن دو عالم

ب.مرور ایدئولوژی انسان

ج.انتقال انسان از پرورش به پروردگار

د.اسم‌خداوند

12.اولین مرحلۀ راه یافتن انسان به درون خود چیست؟

الف.انصراف از دنیا

ب.نزدیکی به خداوند

ج.امر به‌ معروف و نهی از منکر

د.یادآوری برنامه

13.کدام یک از گزینه های زیر حاکم بر تعصبات است؟

الف.ایمان زبانی

ب.اسلام

ج.ایمان قلبی

د.طاغوت

14.با توجه به متن کتاب کدام وحدت توسط امام ایجاد نمی شود؟

الف.وحدت در عقیده

ب.وحدت در انجام فرایض دینی

ج.وحدت در جهت

د.وحدت در قوا

15.کدام یک از موارد زیر پایان همۀ عبادات است؟

الف.نماز

ب.روزه

ج.خمس و زکات

د.حج

نظر شما