شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۴۴
کد خبر: ۱۲۴۴۲۷
|
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
«پسری از خیابان اَروس» نوشته حمیدرضا داداشی توسط دفتر نشر معارف منتشر و راهی بازار نشر شد.
انتشار کتاب «پسری از خیابان اَروس»به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، حمیدرضا داداشی، نویسنده‌ حوزه کودک و نوجوان از انتشار کتاب جدید خود به نام «پسری از خیابان اَروس» خبر داد.

خبرگزاری مهر افزود: این رمان نوجوانانه، از زاویه دید و به قلم شخصیت اول داستان، یعنی «امیرحسین»، پسر نوجوان، (در قالب نامه‌نگاری و دفترچه‌ یادداشت‌های روزانه) روایت می‌شود و زمان وقوع داستان، اواسط تابستان سال ۱۳۵۹ است.

خانواده امیرحسین به‌خاطر شغل پدر مجبورند هر چند سال به شهرهای مختلف اسباب‌کشی کنند. چند سالی ساکن آبادان بوده‌اند و اکنون به تهران نقل‌مکان کرده‌اند.

امیرحسین که علاقه‌مند به نویسندگی است صندوقچه‌ای دارد که خودش به آن «صندوقچه نویسندگی» می‌گوید و در آن دفترچه‌ای ۲۰۰ برگ، خودکار و پاک‌کن و مداد و… گذاشته و با آن انس دارد و همیشه خاطرات روزانه، وقایع و دغدغه‌های فکری و ذهنی و سوژه‌ها و داستان‌هایش را در آن یادداشت می‌کند. خانواده عمه او ساکن انگلستان هستند و دخترعمه او «مونا» هم دستی بر نویسندگی دارد، بنابراین امیرحسین دائم از طریق نامه با او مکاتبه می‌کند و وقایع و خاطرات مهم زندگی‌اش را برای او می‌نویسد و برای نوشتن از او راهنمایی می‌خواهد. امیرحسین منتظر اتفاقی مهم و سوژه‌ای جذاب است که بتواند براساس آن داستانی بنویسد، اما خود را ناتوان می‌بیند و وقایع روزمره برایش کم اهمیتند.

برادر بزرگ‌تر امیرحسین در بحبوحه انقلاب اسلامی مفقود شده و اثری از او نیست. اخیراً ردی از او در تهران پیدا شده و به همین دلیل، پدر خانواده زودتر از موعد، درخواست انتقالی به تهران داده تا در این شهر دنبال پسر گمشده‌اش بگردد. خانه آنها نزدیک فرودگاه مهرآباد است و امیرحسین به‌خاطر علاقه زیاد به هواپیما، بارها پشت نرده‌های فرودگاه می‌رود تا نشستن و برخاستن هواپیماها را تماشا کند. یک روز ظهر که او برای تماشای هواپیماها پشت نرده‌های فرودگاه ایستاده، چند هواپیما جنگی، فرودگاه را بمباران می‌کنند. آن روز ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ است و این، سرآغاز جنگ تحمیلی است و بعد، عوارض جنگ مثل خاموشی‌های اجباری شبانه که گفته‌اند شب‌ها هیچ نوری نباید از خانه‌ها بیرون بتابد. جنگ شهرها، اعلام وضعیت قرمز، شلیک ضدهوایی، رفتن به پناهگاه، کوپنی‌شدن اجناس، صف‌های طولانی و…

امیرحسین این وقایع و ماجراها را جزبه‌جز در دفترچه‌اش ‌می‌نویسد و بدون آن‌که خودش احساس کند، داستان جذابی نوشته است. استفاده همزمان از قالب جذاب و پرطرفدار «نامه‌نگاری» و «یادداشت‌های روزانه» برای نگارش این داستان، ویژگی و جذابیتی خاص به آن داده است، ضمن این‌که کتاب، به‌نوعی آموزش عملی داستان‌نویسی نیز هست و به نوجوانان علاقه‌مند به داستان‌نویسی که تعدادشان کم هم نیست، در این زمینه کمک‌های خوبی می‌کند.

از داداشی پیش از این کتاب‌هایی چون «عزیزخانم»، «پشت دیوار مدرسه»، «یکی‌بود، یکی نبود»، «یک روز قشنگ» و «عمودردسر» منتشر شده است.

این‌کتاب با ۹۲ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۳۵ هزار تومان منتشر شده است.
نظر شما