جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۲۶
کد خبر: ۱۲۴۴۳۵
|
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵
یکی از داوران جشنواره «مادران قصه‌گو» در خصوص این جشنواره گفت:هدف این جشنواره فقط آموزش قصه‌گویی نیست بلکه هدف این است که مادران با قصه درمانی مشکلات خود با فرزندانشان را حل کنند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، پروین پناهی نویسنده کودک و نوجوان، منتقد و از داوران جشنواره «مادران قصه‌گو» در خصوص این جشنواره گفت: من از ابتدای کار این جشنواره به عنوان داور حضور داشتم. این جشنواره در منطقه ۱۸ آغاز شد و چون استقبال خوب بود این طرح بزرگتر و در مناطق دیگر نیز اجرایی شد.

وی افزود: از همان ابتدای کار من پیشنهاد دادم کار این جشنواره را با همکاری شورای کتاب کودک آغاز کنیم. در آن زمان حدود ۱۶،۱۷  نفر از مربی‌هایی که سال‌ها در گروه قصه گویی شورای کتاب کودک کار می‌کردند وارد گروه شدند. سال بعد از کانون پروش فکری کودکان کمک گرفتیم و به همین شکل  این جشنواره چند سال ادامه پیدا کرد تا به دوران کرونا رسیدم. کرونا باعث شد بخش آموزش حذف شود و جشنواره به صورت مجازی با حضور افرادی که در سال‌های گذشته آموزش دیده بودند برگزار شود. به جشنواره «مادران قصه‌گو» در دوران کرونا بخش شهرستان‌ها اضافه شد و ما قصه‌هایی از مادران دریافت می‌کردیم که به زبان محلی روایت می‌شد. هدفم این است که در سال‌های آینده بخش شهرستان را به صورت مجازی در این جشنواره حفظ کنم زیرا مردم از داستان‌های محلی که با لهجه روایت می‌شود بسیار لذت می‌برند.

پروین پناهی بیان کرد: این جشنواره علاوه بر اینکه بحث آموزش قصه‌گویی دارد، برای مادران و سوال‌های پر تکراری که داشتند بسیار موثر بود و هدف ما این بود که مادران با قصه درمانی این مشکلات را حل کنند. 

داور جشنواره «مادران قصه‌گو» با اشاره به اینکه در این سال‌ها خاطرات شیرین بسیاری دارد،گفت: همیشه صحنه شیر دادن مادران به نوزادان خود حین آموزش برایم دلنشین بوده است. خاطره دیگرم مربوط به مارد شهیدی است که در بین مادران حضور داشت. ایشان یکی از پر انرژی‌ترین زن‌های قصه‌گوی ما بود و همیشه قبل از شروع قصه لطیفه‌ای تعریف می‌کرد تا مادران را بخنداند. همیشه خنده بر لب‌هایش بود و به من می‌گفت دختر مردم را شاد کن. من روز آخر فهمیدم که ایشان مادر سه شهید هستند و همیشه به من می‌گفت بچه‌های ما برای این مملکت رفتند حالا دلم نمی‌خواهد کسانی که باقی مانده‌اند، روحیه خود را از دست بدهند. به همین خاطر است که همیشه با خودم جوک دارم. من از این مادر شهید صبر را یاد گرفتم.

پروین پناهی در یازدهمین فرهنگ‌سرای کتاب در غرفه«مادران قصه‌گو» حضور دارد و به سوال‌های مخاطبان درباره ویژگی قصه خوب، قصه درمانی چقدر موثر است؟ زمان مناسب قصه گویی چه زمانی است؟ چرا بچه‌ها تکرار را دوست دارند؟ چه قصه‌هایی برای فرزندانمان بخوانیم و... پاسخ می‌دهد.

یازدهمین «فرهنگ‌سرای کتاب» همزمان با برگزاری سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۱ تا ۳۱ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۰ تا ۲۰ در مصلای امام خمینی(ره) میزبان مخاطبان است.

نظر شما