پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۱۲
کد خبر: ۱۲۴۵۲۵
|
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۶
همزمان با فرارسیدن سوم خرداد و سالروز آزادسازی خرمشهر، مراسم بزرگداشت سی و هشتمین شهادت سردار شهید مصطفی کلهری فرمانده گردان سیدالشهدا لشکر علی بن‌ ابی‌طالب (ع) در باغ موزه قصر برگزار شد.
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری فرهنگ و هنر ، در این مراسم سردار ابوالفضل شکارچی،‌ سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح، امیرحسین سمیعی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سردار موحد فرمانده سپاه استان قم و جمعی از چهره‌های کشوری و لشکری استان قم حضور داشتند. 


سردار شکارچی: نام شهید کلهری قوت قلب لشکر 17 علی بن ابی‌طالب بود
سردار شکارچی در این مراسم سخنرانی کرد. او ضمن گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر گفت: عملیات بیت‌المقدس طی 3 مرحله در سال 1361 انجام شد؛ رزمندگان پیشکسوت قم در همه این مراحل خط‌شکن بودند. در مرحله اول که بخش اصلی عملیات بود، مقاومت سنگینی در برابر دشمن بعثی داشتند. این قدر مقاومت کردند که یک خاکریز 3 متری با گلوله تانک عراقی از بین رفت اما باز هم عقب‌نشینی نکردند. 
وی با اشاره به شهید کلهری گفت: با تمسک به آیه شریفه «الَّذينَ آمَنوا وَهاجَروا وَجاهَدوا في سَبيلِ اللَّهِ بِأَموالِهِم وَأَنفُسِهِم أَعظَمُ دَرَجَةً عِندَ اللَّهِ وَأُولئِكَ هُمُ الفائِزون» می‌خواهم شهید کلهری را برای شما توصیف کنم. او یک مومن واقعی و مهاجر الی سبیل الله بود اما مهم‌تر از همه این ویژگی‌ها، اخلاص او زبانزد بود. او از خودش به سمت خداوند مهاجرت کرده بود و برای شهادت لحظه‌شماری می‌کرد. در دفاع مقدس، هر جا لشکر 17 علی بن ابی‌طالب دچار مشکل می‌شد اما نام گردان سیدالشهدا می‌آمد، همه قوت قلب و روحیه می‌گرفتند. نقش شهید کلهری در دفاع مقدس این‌چنین بود. 
وی اضافه کرد: بنده معتقدم شب عملیات بدر و زمانی که سوار بر شناور می‌شد، به او الهام شده بود که شهید می‌شود، وقتی با او تماس گرفتم، متوجه شدم خیلی خوشحال است و انگار به مراسم جشن دعوت شده بود. او این عملیات حساس را به خوبی فرماندهی کرد، خط دشمن را شکست و منطقه را پاکسازی کرد. دشمن بعثی همه توانش را برای شکست دادن گردان سیدالشهدا در این منطقه گذاشته بود چرا که منطقه بسیار حساس بود و گردان سیدالشهدا نیز به خوبی مقاومت می‌کرد. 
سردار شکارچی تاکید کرد: رزمندگان این گردان تا آخرین نفس مقاومت کردند به حدی که حتی خاکریز آنان از بین رفت. روحیه مقاومت و ایثار در بین تمام اعضای این گردان وجود داشت اما شهید کلهری پرچمدار این روحیه بود. چیزی جز شهادت نمی‌توانست پاداش این روحیه باشد. 
سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح با طرح این پرسش که تکلیف امروز ما در برابر شهدا چیست، سخنان خود را ادامه داد و گفت: پاسخ به این پرسش بسیار مهم است؛ حداقل وظیفه ما استمرار راه آنان است، اما تکلیف ما این است که همانند شهید کلهری تا آخرین نفس این راه را ادامه بدهیم و خسته نشویم. مقام معظم رهبری را به عنوان نایب واقعی امام زمان (عج) باور کنیم. تنها راه موفقیت ما در پیمودن این مسیر است. متاسفانه گاهی اوقات دچار اختلاط حق و باطل می‌شویم. گاهی اوقات برخلاف مشی رهبری عمل می‌کنیم و در میدان بازی دشمن وارد می‌شویم و علیه آرمان‌های شهدا عمل می‌کنیم. در این راه تنها یک شاخص داریم و آنهم مسیری است که از سوی رهبری به ما نشان داده می‌شود. اگر فرمانبری ما متناسب با اشارات ایشان بود، موفق می‌شویم اما اگر کم‌توجهی کردیم پیروز نخواهیم شد. 

امیرحسین سمیعی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در بخش دیگری از این مراسم گفت: مکانی که امشب در آن حضور داریم، می‌تواند به عنوان یکی از دستاوردهای انقلاب باشد؛ در زمانه‌ای که رسانه‌های معاند، خبر و جعلیات خودشان را نثار ما می‌کنند، باید دقت داشت که اینجا زندانی بوده است که به بوستان تبدیل شده است. در کجای دنیا چنین الگویی دیده می‌شود؟ فرهنگ انقلاب اسلامی،‌ فرهنگ نجیبی است. 
وی اضافه کرد: در تمام دنیا و در تمام اعصار کنش‌های انقلابی و مبارزات وجود داشته است، اما انقلاب اسلامی ما با تمامی این کنش‌ها متفاوت بوده و حتی سردمداران آن نیز با بقیه متفاوت است. در هیچ‌‌جای دنیا کنش‌های انقلابی و مبارزاتی تلفیقی از عرفان و حماسه نیست، اما در نظام مقدس انقلاب اسلامی شاهد تلفیق عرفان و حماسه هستیم. حتی در بین این کنش‌ها، مقوله مهم شهادت را می‌بینیم که با مذهب ما پیوند خورده است. 

سردار شکارچی: نام شهید کلهری قوت قلب لشکر 17 علی بن ابی‌طالب بود
سمیعی تاکید کرد: این تفاوت عظیم از کجا نشأت می‌گیرد؟ چرا هیچ کنش انقلابی در دنیا مردان بزرگی چون شهدای ما ندارد؟ این موضوع تنها یک دلیل دارد و آن هم الگوپذیری است. شهدای ما از چه کسی الگو می‌گیرند؟ از وجود مقدس امام حسین علیه السلام. توجه به این الگوپذیری بسیار مهم است. 
سردار محمدرضا موحد فرمانده سپاه قم سخنران دیگر این مراسم بود. او گفت: همانطور که می‌دانید لشکر 17 یکی از مهم‌ترین یگان‌های رزمی سپاه در طول دفاع مقدس تا به امروز است. این لشکر بزرگ در 8 سال دفاع مقدس در 17 نبرد مستقیم و عملیات آفندی با 156 گردان خط‌شکن و 28 عملیات پدافندی با 47 گردان از جبهه‌های شمال غرب تا غرب و جنوب حضور فعال داشته است. 
وی ادامه داد: این افتخار‌آفرینی پس از دفاع مقدس نیز ادامه داشته است و این افتخار را داریم که رزمندگان ما در لشکر 17 جز فاتحان نبل و الزهرا بودند. آزادسازی این دو شهرک شیعه‌نشین که سال‌ها در محاصره اشرار بودند، مقدمه‌ای بر آزادسازی دیگر شهرها در سوریه شد. این لشکر تا به امروز 6090 شهید، 12552 جانباز، 605 آزاده تقدیم نظام و انقلاب کرده است. 
سردار موحد بیان داشت: پیام شهدا به ما ادامه حرکت جهادی و خط شهادت است. پیام آنان این است که اسلام و انقلاب هم‌چنان به تلاش، مجاهدت و صبر نیازمند است تا بتواند به هدف نهایی خود برسد. امام خمینی در سال 1342 و در زمانی که در تبعید بودند فرمودند: من 3 هدف را دنبال می‌کنم؛ اول آنکه رژیم شاهنشاهی را از ریشه بکنم، دوم اینکه انقلاب اسلامی ایجاد کنم و سوم اینکه این پرچم را به دست صاحب اصلی آن بسپارم. پیام شهدا به ما این است که این انقلاب با قوت به حرکت خود ادامه دهد تا به هدف غایی خود یعنی همان تمدن نوین اسلامی برسد. 
او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حماسه سوم خرداد گفت: این روز نقطه عطفی در دفاع مقدس است. برخی از وقایع مهم و سرنوشت‌ساز یکبار تکرار می‌شوند و آزادسازی خرمشهر جزء همین اتفاقات است. فتح خرمشهر، فتح قله بزرگ پیروزی ملت ایران و روز غلبه اراده ملت ایران بر دشمن و استکبار بود. باید دقت داشت که خرمشهر نمادی از قدرت الهی است، چرا که امام خمینی فرمودند: «خرمشهر را خدا آزاد کرد.»
فرمانده سپاه قم در بخش پایانی سخنان خود درباره شهید کلهری گفت: یکی از ویژگی‌های بارز شهید کلهری شجاعت و صلابت اوست. همرزمان او می‌گویند که هیچ‌گاه ترس را در وجود این شهید ندیدند. بدون شک، این موضوع به دلیل اتکا و اتصال این رزمندگان به قدرت لایزال الهی است. مراسم امشب یکی از برنامه‌های کنگره ملی شهدای استان قم است که در باغ موزه زندان قصر برگزار می‌شود. از آنجا که این شهید در آستانه پیروزی انقلاب، مدتی در زندان قصر حضور داشته است، یکی از سلول‌های آن به نام این شهید نامگذاری و سردیس شهید در اینجا نصب می‌شود. 
حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی در این مراسم طی سخنانی گفت: شهید کلهری را از روزهای آغازین دفاع مقدس می‌شناسم و به دلیل دوستی با آقای دکتر مصطفوی که یار نزدیک و همرزم شهید کلهری بود با ایشان آشنا شدم. خاطرم هست پاتوق‌هایی داشتیم و یکی از آنها مسجد سلماسی بود. این مسجد در ایام دفاع مقدس بسیار فعال و یکی از پایگاه‌های رزمندگان بود. 
وی ادامه داد: تصویری که از شهید کلهری در ذهن من هست، تصویر یک عارف، انسان مخلص و دوستی مهربان بود. در عین حال چهره‌ای بسیار باصلابت اما متواضع بود. اگرچه ایشان فرمانده بود اما همیشه سعی در گره‌گشایی و کمک به دیگران داشت. عبادت و نمازخواندن او چیزی است که هیچ‌گاه از ذهن من نمی‌رود. 
در این مراسم از همسر شهید کلهری و جمعی از پیشکسوتان و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس تقدیر شد. هم‌چنین به بهانه چاپ چهارم کتاب «امیر خط‌شکن» این اثر بازمعرفی شد و  همچنین یکی از سلول های موزه زندان سیاسی باغ موزه قصر به نام شهید مصطفی کلهری نامگذاری شد.

سردار شکارچی: نام شهید کلهری قوت قلب لشکر 17 علی بن ابی‌طالب بود

سردار شکارچی: نام شهید کلهری قوت قلب لشکر 17 علی بن ابی‌طالب بود
نظر شما