پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۲۸
کد خبر: ۱۲۴۵۵۵
|
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰
کتاب‌های «جای امن گلوله ها» و «شیخ شریف» روز دوشنبه 2 خردادماه در فرهنگسرای خانواده معرفی شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر؛ این مراسم به مناسبت سالروز فتح خرمشهر و روز مقاومت، ایثار و پیروزی با حضور مهدی حسینی (محقق، نویسنده و پژوهشگر حوزه دفاع مقدس) و جواد کامور بخشایش (مولف این دو اثر)، محمد باشتنی(شاعر، مولف، فعال حوزه فرهنگ و فرمانده پایگاه دیوان محاسبات کشور) برگزار شد.

در ابتدای این مراسم شیوا مقدم رییس فرهنگسرای خانواده گفت: در هفتمین برنامه خانواده کتاب که به مناسبت سالروز فتح خرمشهر برگزار شد سعی شد در حوزه کتاب و نشر به عنوان یکی از صنایع فرهنگ که جز سرمایه های نمادین کشور بپردازیم در همه کشورها به مسئله توسعه پرداخته می‌شود توسعه یعنی توانایی یک ملت در تولید، تکثیر و از آن حفاظت کند توانایی توسعه ندارد در این ویژه برنامه ما با گروه‌های مختلف از سرمایه نمادین مواجه هستیم.

رییس فرهنگسرای خانواده در ادامه گفت: در واقع سرمایه نمادین یکی از انواع سرمایه‌های اقتصادی، انسانی و اجتماعی است که به مرز آگاهی عمومی رسیده است یعنی یکی از انواع سرمایه است که وقتی یک گروه یا جامعه یا یک ملت اسم آن را می‌شنوند، احساس افتخار و احترام به آنها دست می‌دهد سرمایه نمادین ارزش خود آنچه منتسب به خودش است را گاهی چندین برابر می‌کند. ما در این برنامه به دنبال آگاهی بخشی و تکثر فرهنگی هستیم در حوزه کتب نویسنده و ناشر گروه‌های فاخر را شناسایی و معرفی می کنیم در کتابی که ما مفتخر به معرفی هستیم ارزشهای دیگری نیز نهفته ما در این کتاب‌ها اسطوره‌هایی را می بینیم که برای دفاع از دین و ملیت چه رشادت‌هایی از خودشان نشان دادند که می تواند الگوی بسیار خوب برای نسل جوان باشد.

مقدم در ادامه اظهار داشت: نقش فرهنگی اجتماعی روحانیان در معرفی کارکرد اصلی روحانیت در حوزه هدایت و راه‌بری برای نسل‌ها است ما در دو کتاب جواد کامور می‌بینیم که چه قدر زیبا فضای تاریخ شفاهی و خاطره‌گویی را با قلم توانای خود به رشته تحریر درآورده است.

همچنین در ادامه این برنامه مهدی حسینی به روایت متفاوتی از چگونگی فتح خرمشهر پرداخت و اظهار داشت: پس از حمله‌ی رسمی عراق از سمت غرب خرمشهر، پاسداران حاضر در شهر با حداقل امکانات و تسلیحات و تنها به اتکای ایمان و توان نیروی انسانی اندک جانانه مقاومت کردند‌ این رشادت‌ها با حضور پاسداران انقلاب و تکاوران نیروی دریایی و هدایت برخی روحانیون شجاع به یک حماسه‌ی ماندگار در تاریخ دفاع مقدس تبدیل شد‌ یکی از روحانیون مجاهدی که در آن روزها در کنار دیگر مدافعان شهر با متجاوزان بعثی مقابله می‌کرد، شیخ شریف قنوتی بود که بعد از یک نبرد قهرمانانه در روز 4/7/1359 در خیابان 40 متری خرمشهر به شهادت رسید‌.

این پژوهشگر سرشناس حوزه دفاع مقدس اظهار داشت: عملیات بیت المقدس یکی از بزرگترین و استراتژیک‌ترین عملیات‌های هشت سال دفاع مقدس است که طی چهار مرحله مختلف نهایتا منجر به آزادسازی خرمشهر شد این عملیات از دهم اردیبهشت ماه سال 61 آغاز شد . لذت بخش ترین پیروزی هشت سال جنگ تحمیلی در این عملیات رقم خورد و شهیدان و سرداران مبارز این رزم به فاتحان خرمشهر مشهور شدند که با مقاومت خود توجه جهان را به نتیجه بزرگ این عملیات جلب کردند. و سرانجام بعد از 19 ماه اشغالگری در سوم خرداد ماه سال 61 خرمشهر آزاد شد.

حسینی محقق حوزه دفاع مقدس در ادامه گفت: رزمندگان اسلام در اولین اقدام خود پس از آزادسازی شهر، نماز شکر را در مسجد جامع خرمشهر اقامه کردند ملت ایران اسلامی غرق در شادی و سرور بودند مردم به خیابان ها ریختند و با پخش شیرینی به جشن و شادی پرداختند به همین مناسبت امام خمینی فرمودن خرمشهر را خدا آزاد کرد، زیرا آحاد ملت ایران با خداوند متعال، میثاق صیانت از دین و پایداری در مقابل دشمنان اسلام بسته و دست بیعت با رهبر خدایی و الهی داده بودند و خداوند آنچنان که وعده داده بود ملت را یاری و خرمشهر را آزاد کرد و دشمن تا بن دندان مسلح را از پیروزی بر ملت غیور ایران ناامید و مایوس ساخت.

در ادامه «سید جواد کامور بخشایش» به بیان داستان تالیف این دو کتاب پرداخت و از برگزاری این برنامه به منظور بصیرت افزایی تشکر کرد و افزود: این دو اثر مربوط به دو رزمنده پر مقاومت خرمشهر پا به پای هم بودند که «شیخ شریف» اولین روحانی شرکت کننده در دفاع مقدس بود و در روز 24 مهرماه توسط متجاوزان بعثی اسیر و همان روز به درجه شهادت نائل می‌شود همچنین کتاب دیگر متعلق به «عبدالرضا آلبوم غبیش» است که همراه شیخ بوده ۱۳ گلوله به او می‌زنند گمان می رود که کشته شده‌اند ولی بیهوش و بعد به‌ عنوان شهید به سردخانه برده میشود بعد متوجه می‌شوند که زنده است و ماجرای بیمارستان ودرمان و..‌. موارد جالب و تکان دهنده ای است که در کتاب آمده است اکثر گلوله‌ها را به مرور از تنش درآوردند اما چهار گلوله هنوز در بدن او وجود دارند ؛گلوله‌هایی که اطراف قلب و نخاع او هستند به نظر پزشکان امکان درآوردن آنها وجود ندارد. پس جایشان امن است و آنها راحتند! همین نکته تداعی‌کننده نام «جای امن» و «گلوله‌ها» در ذهن‌مان بود و سر آخر به «جای امن گلوله‌ها»‌ برای نام کتاب رسیدیم.

کامور بخشایش در ادامه بیان کرد: عبدالرضا آلبوغبیش راوی جای امن گلوله‌ها همان شخصی است که شاهد و ناظر صحنه شهادت شیخ شریف است سند زنده از آن صحنه وحشتناک است، شاید تقدیر این بود که او زنده بماند و این صحنه‌ها را برای ما روایت کند. آلبوغبیش در اولین روزهای جنگ وارد خرمشهر می‌شود و در کنار دیگر دوستانش در برابر ارتش بعث مقاومت می‌کند. او روایت‌های جالبی از لحظه‌ لحظه نبرد و مقاومت دارد. از یاس و نا امیدی‌ها و از مقاومت‌ها و رشادت‌های بچه‌ها حرف می‌زند. از مسائل سیاسی دخیل در جنگ تا آرایش نظامی ارتش بعث و پیشروی لحظه به لحظه‌اش. از زندگی جمعی نیروها در مسجد جامع سخن می‌گوید تا لحظات سخت شهادت دوستان و یارانش او اطلاعات خوبی درباره جنگ در خرمشهر ارائه می‌دهد و به واسطه روایت‌های لحظه به لحظه نبرد و مقاومت می‌تواند به عنوان یکی از منابع مستند و به عنوان تاریخ شفاهی نبرد در خرمشهر به‌شمار برود.

فرهنگسرای خانواده در خیابان سیدجمال‌الدین اسد‌آبادی(یوسف‌آباد)، خیابان بیست و یکم، بوستان شفق واقع است.


نظر شما