جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۱۲
کد خبر: ۱۲۵۲۷۷
|
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۲
چاپ سوم کتاب «داستان دگردیسی» نوشته سعید حمیدیان توسط نشر نیلوفر به چاپ سوم رسید. این کتاب درباره روند دگرگونی‌های شعر نیما یوشیج است.

«داستان دگردیسی» چاپ سومی شد/روند دگرگونی‌های شعر نیما یوشیجبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، نشر نیلوفر سومین چاپ کتاب «داستان دگردیسی: روند دگرگونی‌های شعر نیما یوشیج» نوشته نیما یوشیج را در ۴۰۸ صفحه و بهای ۱۶۵ هزار تومان منتشر کرد. نخستین چاپ این کتاب در سال ۱۳۸۳ در دسترس مخاطبان قرار گرفته بود.

این کتاب داستان دگرگونی‌های شعر نیما و نیمایی را در خطوط و جنبه‌های گوناگون شکل، زبان، تصویر، فرم، نگرش و... دنبال می‌کند و حاصل سی سال تدریس و تأمل حمیدیان در آن است. کار حمیدیان در این اثر به طور عمده مبتنی بر نقد عملی یا کاربردی و نظریه عینی بوده، به بیان ساده‌تر، تمامی بحث‌ها بر روی نمونه‌های شعری و انطباق اصول نظری و موازین نقد ادبی با آنهاست.

سه مبحث هم وجود دارد که هر کدام حاوی مواردی کلی و سراسری است: ساختار، زبان و صنعت که در پایان کتاب به صورت سه پیوست آمده است. مطالب این کتاب با توجه به اهداف آن در اصل نقد و تحلیل است اما از جنبه تحقیقی نیز قابل توجه است و یکی از بهترین کتاب‌ها در شناخت شعر و نظریه‌های نیما یوشیج است.

خبرگزاری مهر افزود: اهمیت این کتاب در اهمیت پایمردی‌های یوشیج در به ثمر رساندن ایده‌های ادبی خود است. نیما شاعری را در سال ۱۳۰۰ شروع کرد. منظومه‌ قصه‌ رنگ‌پریده اولین کتاب شعر او بود که مخالفت شعرای بزرگ آن زمان را برانگیخت. این شاعران عموماً سنتی و پیرو سبک قدیم بودند و این سبک جدید را نمی‌پسندیدند. از میان آنان می‌توان به ملک‌الشعرای بهار و مهدی حمیدی شیرازی اشاره کرد. یوشیج در ابتدای کارش بسیار مورد انتقاد قرار گرفت و بسیاری از اشعارش حتی به چاپ نرسیدند. بدعت او در هنر شعر برای شاعران سنتی و حتی دوست‌داران شعر آزاردهنده بود.

اما نیما در برابر تمام این حملات و بی‌مهری‌ها مقاومت کرد و در نهایت توانست به شعر نوی فارسی رسمیت ببخشد و امروزه تمام شاعران شعر نو به او مدیون‌اند. حمیدیان در کتاب داستان دگردیسی از نیما یوشیج و تلاش‌ها و موانع بر سر راهش نوشته است.
نظر شما