شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۵۴
کد خبر: ۱۲۵۶۲۵
|
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۱
فرهنگسرای خاتم(ص) به مناسبت بیست‌وچهارم ذی‌الحجه روز مباهله، جشنی را با عنوان دلیل روشن برگزار می‌کند.

دلیل روشن؛ جشن روز مباهله در فرهنگسرای خاتم(ص)به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قرهنگ و هنر، این برنامه با هدف تبیین و گرامیداشت واقعه مباهله روز یکشنبه دوم مرداد در محوطه باز فرهنگسرای خاتم(ص) برگزار می‌شود.

تلاوت مجلسی قرآن کریم، پخش سرود جمهوری اسلامی، سخنرانی تبیینی، اجرای برنامه شاد توسط گروه کودک و نوجوان، برگزاری مسابقه حضوری، اهدای جوایز و پذیرایی از جمله بخش‌های مختلف این جشن معنوی است.

گفتنی است بیست‌وچهارم ذی‌الحجه روز مباهله نام گرفته است. در این روز که روز نزول آیه «تطهیر» نیز هست، خداوند بر ارزش‌ها و فضیلت‌های اهل بیت(ع) و جایگاه راستین آنان در درک و شناخت اسلام راستین مهر تأییدی دیگر زد.

رویداد مباهله از رویدادهای صدر اسلام است. هنگامی که پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت(ع) در یک سو و مسیحیان نجران در دیگر سو آمادهٔ مباهله یا نفرین طرف دروغگو شدند. مسیحیان نجران که به مدینه آمده بودند تا در مورد درستی دعوت پیامبر(ص) پژوهش کنند با او به محاجه (دلیل آوردن) پرداخته، سرانجام بحث شان به جایی کشید که حضرت محمد(ص) خواست تا با آن‌ها مباهله کند. هر یک از دو طرف با افراد خود به محل مباهله رفتند. مسیحیان وقتی دیدند که پیامبر اکرم(ص) با عزیزترین کسانش یعنی حضرت علی(ع)، حضرت فاطمه(س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) می‌خواهد آن‌ها را به چالش بکشد مطمئن شدند که حضرت محمد(ص) اگر به خودش مطمئن نبود، جان خانواده اش را به خطر نمی‌انداخت. پس، از مباهله کناره گرفتند. از ام سلمه نقل کرده‌اند که در همان روز رسول خدا(ص) همان چهار نفر همراهان خود را در زیر عبای خود گردآورد و این آیه را تلاوت نمود: «إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً».

فرهنگسرای خاتم(ص) به انگیزه پاسداشت این روز، جشن مباهله را با حضور شهروندان در روز یکشنبه دوم مرداد ساعت 19 در بوستان لواسانی منطقه 18 برگزار می‌کند.

نظر شما