جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۰۸
کد خبر: ۱۲۵۶۹۴
|
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶
حامد عسکری مهمان ویژه دومین روز از نمایشگاه «عطر سیب» در میدان امام حسین(ع) بود. او خاطرات دوران کودکی خود و حضورش در مجلس روضه‌خوانی در کرمان را بیان کرد.
به گزارش ستاد خبری بیستمین رویداد «عطر سیب»، دومین روز از بیستمین رویداد فرهنگی «عطر سیب» با حضور عاشقان حضرت اباعبدالله(ع)، هیئات و عموم مردم در میدان آیینی امام حسین(ع) برگزار شد. حامد عسکری شاعر نام‌آشنای کشور مهمان ویژه دومین روز این رویداد بود. او ضمن بازدید از این نمایشگاه در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی نیز شرکت کرد.  

عسکری در ابتدای سخنان خود در برنامه تلویزیونی «عطر سیب» که از شبکه افق سیما پخش می‌شد، گفت: خیلی خوشحالم که اینجا در میدان امام حسین(ع) و در نمایشگاه «عطر سیب» هستم. این میدان جایی است که در ابتدا به انقلاب اسلامی و سپس به آزادی ختم می‌شود. 

وی با اشاره به خاطرات کودکی خود از حضور در مجالس عزای امام حسین(ع) گفت: هیچ آدمی را نمی‌توانید پیدا کنید که بگوید من از فلان تاریخ امام حسینی شدم که شاعر چه زیبا می‌گوید: «که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی» با این حال همیشه یک تصویر ثابت از روضه سیدالشهدا(ع) در ذهن من نقش بسته است. یک روضه قدیمی در شهر کرمان وجود دارد که نامش «منزل خوشروها» است. خاطرم هست ایام کودکی من در شرایطی مصادف با محرم می‌شد که زمستان بود. مادرم ما را بغل می‌کرد و همراه با هم به این مراسم روضه‌خوانی می‌رفتیم. 

این شاعر آیینی ادامه داد: «منزل خوشروها» یک حیاط بسیار بزرگ داشت و دورتادور آن پر از اتاق‌هایی بود که دربش را باز می‌کردند و آقایان می‌نشستند. ستایشگران و منبری‌ها هر کدام برای دقایقی عرض ادب می‌کردند و نکته‌ای می‌گفتند. وقتی آنان لب به سخن می‌گشودند، خانم‌ها گریه می‌کردند و من یک پسربچه تنها بودم که در بین آنان قرار می‌گرفتم. این تصویر در ذهن من ماندگار شده است. علاوه بر این، در شهر بم، علم‌کشی و زنجیرزنی بسیار رواج دارد و خوانین محبوب و نجیب بسیاری داشت که تصویر دیگری از عزاداری امام حسین(ع) در محرم را در ذهن من رقم زده است.
 
وی با اشاره به اینکه هر کس قدمی در دستگاه اباعبدالله(ع) بردارد مأجور خواهد بود، گفت: ما نمی‌دانیم چه نعمت گران‌بهایی داریم و مطمئناً هر کس در راه اعتلای این نام کاری کند، خداوند از او می‌خرد. اگر ما آداب بندگی و نوکری را به جا بیاوریم، حضرت سیدالشهدا(ع) آقایی بلد است و حتماً گوشه چشمی به ما می‌کند. 

عسکری درباره برگزاری نمایشگاه «عطر سیب» و توجه ویژه به نوجوانان در بیستمین دوره آن گفت: نوجوان طینت پاکی دارد و بسیار خوب است که این رویداد به نسل جوان به ویژه نوجوانان توجه دارد. 

وی ادامه داد: خوشحالم که در منزل ما عرض ادب به امام حسین(ع) در بین فرزندانم برقرار است. امسال به پسرم قول دادم که اربعین او را زیارت امام حسین(ع) ببرم و دعا کنید که انشاءالله بشود. هیچ اجباری نبوده و خودشان این راه و مسیر را انتخاب کردند. بارها به دخترم گفته‌ام که اگر خودت به این منطق و اصل رسیدی که امام حسین(ع) یک حقیقت زنده و جاری است و دنیا و آخرت انسان را بهشتی می‌کند، هیچ وقت از این کوی و برزن بیرون نرو. این جمله را به پسرم نیز گفته‌ام. 

او درباره سفر اربعین گفت: روزهای زیادی به اربعین نمانده است و امیدوارم امسال بتوانیم مسافر اربعین باشیم. پیشنهاد می‌کنم هر کسی اربعین نرفته است، یک بار، نه به عنوان زائر سیدالشهدا بلکه به عنوان توریست بازدیدکننده از عراق به این مراسم برود و یک بار این رویداد و گردهمایی بزرگ را ببیند. 

عسکری در پایان سخنان خود یک بیت شعر نیز تقدیم اباعبدالله‌الحسین(ع) کرد. 
حاجت گرفت از کرمش شمر تعزیه
ای جان فدای تعزیه‌گردان کربلا

بیستمین رویداد «عطر سیب» با هدف تأمین محصولات و خدمات محافل حسینی شهر تهران از دوم تا نهم مردادماه از ساعت ۱۶ تا ۲۳ به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در میدان امام حسین(ع) در حال برگزاری است.
نظر شما