شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۱۲
کد خبر: ۱۲۵۷۰۱
|
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶
«ماجرای اردو» عنوان برنامه ای است که در فصل تابستان برای آموزش بهتر زیستن و رشد علمی و مهارتی و با هدف ایجاد نشاط و شادابی تلاش می‌کند استعدادها و توانمندی‌های نوجوانان را به آنها نشان دهد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، فرهنگ عمید واژه «اردو» را چنین معنا کرده است: «اردو» محل تجمع افراد برای تمرین و تفریح است و در اصطلاح: «اردو» فعالیتی سازمان یافته، نظام مند و هدف مند است که به صورت گروهی و با برنامه های معین، تحت نظارت و هدایت مربّی در محیطی خارج از محدوده فعالیت های روزمرّه برگزار می گردد. گرایش غالب اردو آموزشی و پرورشی است که البته در فضایی کاملًا متنوع، مساعد انجام می شود.

نوجوانان در ماجرای یک اردو استعداد خود را می شناسند/  استعدادهای نوجوانان در ماجرای یک اردو
اردوهای تابستانی فارغ از درس و آموزش های سخت این فرصت را به دانش آموزان می دهد تا مهارت های رهبری و ارتباطی ، تعیین هدف ، تکنیک های مدیریت زمان را توسعه داده و در تیم ها به صورت مؤثرتری همکاری کنند.
اردو در حقیقت بخشی از جریان تعلیم وتربیت است كه بچه ها به دور از فضای بسته كلاس و اغلب در هوای آزاد و فارغ از مقررات و قوانین خاص مدارس و براساس علایق و رغبت های خود به فعالیت های ویژه می پردازند و شخصیت آنها در ابعاد ذهنی،‌عاطفی،‌اجتماعی، اخلاقی و … به طور متعالی رشد می یابد.که البته برای بچه‌های امروزی که اغلب یا تک‌فرزندند و یا امکان زیادی برای تعامل کردن با همسالان خود ندارند، چشیدن طعم اردوهای تابستانی کوتاه ، تجربه‌ای مغتنم است که می‌تواند بسیار سازنده هم باشد.

«ماجرای اردو» عنوان برنامه ای است که در فصل تابستان برای  آموزش بهتر زیستن و رشد علمی و مهارتی و  با هدف  ایجاد نشاط و شادابی  تلاش می‌کند استعدادها و توانمندی‌های نوجوانان را به آنها نشان دهد. 
این برنامه در  برخی فرهنگسراهای شهر تهران ( فرهنگسرای امام (ره) ، ارسباران ، اشراق ، گلستان ، رازی ، خاوران ، بهمن ، شهیدسلیمانی ، ولا) در حال برگزاری است که به علت استقبال شهروندان در اجراهای بیشتری برگزار می شود. 
نوجوانان در ماجرای یک اردو استعداد خود را می شناسند/  استعدادهای نوجوانان در ماجرای یک اردو

شرایط شرکت در این اردوهای نیم روزه به صورتی است که نوجوانان  می توانند در رده سنی 12 تا 16 سال  و در دسته گروه دختران و پسران بصورت رایگان در فرهنگسرای محل خود  ثبت نام می کنند و پس ار آن یک روز از ساعت 8 تا 14:30 در این اردوی نیم روزه شرکت کنند.
نوجوانان در گروههای مختلف دسته بندی می شوند و به ترتیب در 5 گروه  نقدو بررسی فیلم ، پانتومیم ، ورزش و سرگرمی ، نشریه و گفتگو شرکت می کنندو در زمانبندی های 45 دقیقه ای شرکت می کنند.

کارشناسان و متخصصان فرهنگی قبل از شروع این اردوها  در کلاسهای توجیهی شرکت کردند و هر کدام مشاوره و مربی گری در حوزه مختلف  را به عهده گرفتند و براساس آن ها و فرم های از پیش تعیین شده  امتیازبندی می کنند و استعداد های آن ها را شناسایی می کنند.
مختاری رییس کتابخانه فرهنگسرای اشراق که  بخش نشریه این اردوی این فرهنگسرا را به عهده دارد می گوید:  در این بخش  اقلام موردنیاز برای ساخت روزنامه دیواری در اختیار نوجوانان قرارداده می شود و آنها بایست با استفاده از این ابزار بصورت گروهی و استفاده از ذوق و ابتکار و خلاقیت روزنامه دیواری با موضوع آزاد را تهیه کنند .

مختاری می گوید: نوجوانان دراین اردو ساعاتی موبایل و تبلت هایشان را کنار می گذارندو با استفاده از  فکر خودشان و همدلی با دوستان کار تیمی روزنامه دیواری  را به ما تحویل می دهند که با توجه به بیماری کرونا در دوسال اخیر و دورر بودن ازفضاهای کار گروهی و تیمی این اردوها بسیار می تواند  در ارتباط موثر باشد.

در بخش نقد فیلم نیز فیلمهای مفهومی به نمایش درمی آید و نوجوانان به تحلیل و نقد و بررسی آن می پردازند و بر اساس تحلیل آنها دقت و تمرکز، خلاقیت  و جمع بندی مطالب به آنها امتیاز داده می شود.

پانتومیم نیز از بخشهای سرگرمی این اردو ی نیم روزه است که نوجوانان در گروه بندی های مختلف سعی در اجرای ضرب المثل ها با زبان بدن می کنند .بخش گفتگو  نیز موضوعی مشخص می شوندو نوجوانان درباره آن گفتگو می کنند و نظرشان را بیان می کنند.
در بخش ورزشی و سرگرمی نیز مسابقه های مختلف ورزشی  از جمله  والیبال نشسته  برگزار می شود و نوجوانان در مدت کوتاهی به با هم به رقابت می پردازند .

نوجوانان در ماجرای یک اردو استعداد خود را می شناسند/  استعدادهای نوجوانان در ماجرای یک اردو
 
به نظر می رسد این اردوها علاوه بر بهبود همدلی و تاکید بر گروه تیمی بتواند نوجوانان را با فعالیت های و مهارت های اجتماعی آشنا کند و فرصتی فراهم آورد تا نوجوان  علایق و توانایی های خود را از میان این گروههای تفکیک شده تشخیص دهند و یا اگر درمهارتی ضعیف هستند آن را تقویت کند.
«ماجرای اردو» هر هفته تا پایان تابستان در فرهنگسراهای  شهر تهران ادامه دارد.
  گزارش: مریم صالحی



 

نظر شما