شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۱۰
کد خبر: ۱۲۵۷۲۵
|
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴
مرتضی جبرین سرپرست گروه تعزیه‌خوانی که در نمایشگاه عطر سیب اجرا داشتند، گفت: مردم نیجریه آرام آرام متوجه می‌شوند فلسفه عاشورا چه بوده و در ماه محرم نباید خوشحالی کنند.
سرپرست گروه تعزیه نیجریه :با هنرنمایش نشان می دهیم در عاشورا چه برامام حسین(ع) گذشنه است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر ، اجرای تعزیه و شبیه‌خوانی یکی از برنامه‌های فرهنگی هنری است که در حاشیه برگزاری بیستمین نمایشگاه «عطر سیب‌» برگزار می‌شود. شب گذشته، سه‌شنبه ۴ مردادماه، دو گروه از تعزیه‌خوانان روی صحنه رفته و اجرا داشتند؛ یک گروه از ایران و گروه دیگر از نیجریه که هر دو به اجرای نمایشی از شهادت امام حسین پرداختند.

مرتضی جبرین سرپرست گروه تعزیه‌خوانی نیجریه که همراه با گروهی ۲۰ نفره از هنرمندان این کشور در ایران حاضر شده است، درباره نمایش گروه خود گفت: خوشحالم که در ایران هستیم و می‌خواهیم یک مراسم شبیه‌خوانی برای عزاداری امام حسین (ع) اجرا کنیم تا همه ببینند و بدانند که در روز عاشورا چه اتفاقی برای امام حسین، خانواده و یارانش رخ داده است.

وی اضافه کرد: ما با استفاده از هنر نمایش تلاش می‌کنیم به بقیه نشان بدهیم این اتفاق تاریخی چگونه رخ داده است.
جبرین با اشاره به اینکه شیعیان نیجریه، ماه محرم را با برگزاری مراسمات عزاداری گرامی می‌دارند، گفت: خوشبختانه اکنون به دلیل اینکه بسیاری از مردم تحقیق می‌کنند و مراسمات عزاداری، شبیه‌خوانی‌ها و... را می‌بینند، آرام آرام متوجه می‌شوند که در روز عاشورا چه اتفاقی برای امام حسین رخ داده است و فلسفه قیام عاشورا چه بوده است.

وی تاکید کرد: اکنون بسیاری از مردم نیجریه می‌دانند که ماه محرم و ایام عزاداری امام حسین، اصلا فرصت خوبی برای شادی نیست و به دلیل آنکه امام حسین به شهادت رسیده‌اند، باید مجلس عزاداری بگیرند.

او با اشاره به اینکه اجرای گروه تعزیه ایرانی را دیده است، گفت: همه ما تاریخ را نشان می‌دهیم اما شاید روش اجرا آن متفاوت باشد.

این هنرمند نیجریه‌ای درباره آخرین وضعیت شیخ زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه نیز گفت: قبل از اینکه از نیجریه به ایران بیایم، مستقیماً ملاقاتی با شیخ زکزاکی داشتم. خوشبختانه شرایط خوبی دارد اما به دلیل محدودیت‌هایی که دولت نیجریه برای او ایجاد کرده و پاسپورت او را گرفته است، او نمی‌تواند برای رسیدگی به سلامتی خود اقدامی انجام دهد و همین موضوع، مشکلاتی را برای سلامتی او و همسرش ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: بنده از جمهوری اسلامی ایران درخواست دارم که از شیخ زکزاکی حمایت کند. ارتباط ایران و نیجریه از نظر دیپلماسی خوب است، امیدوارم دولت ایران به دولت نیجریه فشار بیاورد تا پاسپورت شیخ را آزاد کند تا او بتواند به کشورهای دیگر برود و به سلامتی خود رسیدگی کند.

تعزیه‌خوانی در بیستمین نمایشگاه عطر سیب روز چهارشنبه نیز برقرار است و دو گروه ایرانی و عراقی روی صحنه می‌روند. گروه عراقی از ساعت ۱۸:۳۰ به سرپرستی علی العبودی مجلس شهادت «عابس شاکری» را روی صحنه می‌برد و گروه ایرانی از استان قزوین نیز در ساعت ۲۱، مجلس شهادت حضرت عباس علیه السلام را اجرا خواهد کرد. سرپرستی این گروه برعهده محسن گیوه‌کش است.

بیستمین رویداد «عطر سیب» با هدف تامین محصولات و خدمات محافل حسینی شهر تهران از دوم تا نهم مردادماه از ساعت ۱۶ تا ۲۳ به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در میدان امام حسین(ع) در حال برگزاری است.
نظر شما