شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۴۳
کد خبر: ۱۲۵۷۴۹
|
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷
همزمان با برگزاری دومین ایستگاه سواد بازی بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای، ایستگاه های سواد بازی مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران با مشارکت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران افتتاح شد.
به گزارش پایگاه خبری تجلیلی فرهنگ و هنر ،  افتتاحیه ایستگاه های سواد بازی مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران با سخنرانی دکتر مهدی شکیبایی، رییس فرهنگسرای رسانه و دکتر محمدصادق افراسیابی، عضو هیئت مدیره و سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای افتتاح شد.

ایستگاه های سواد بازی رایانه ای در فرهنگسرای رسانه  کلید خورد

مهدی شکیبایی ضمن تاکید به لزوم آگاهی به مهارت سواد رسانه ای عنوان کرد ؛ امروزه دانستن پیامهایی که از  بازی های رایانه ای  دریافت می شود و برروی کودکان تاثیر می  گذارداز ضروریات خانواده است ،فرهنگسرای رسانه نیز ایجاد بستر مناسب برای ترویج فرهنگ استفاده از ابزارهای رسانه ای  را جز رسالت خود می داندو تربیت کادر نیروی انسانی متخصص در حوزه رسانه از برنامه هایی است که  در قدم بعد به دنبال آن هستیم . این برنامه مقدمه ای است بر شروع حرکتی جدید که قرار است در همه مناطق 22 گانه رخ خواهد داد .
بنابراین گزارش در ادامه ی این مراسم،  رضا احمدی مدیر نظام رده بندی سنی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در کارگاه سواد بازی برای کارکنان و مسئولان فرهنگسراهای تهران سواد بازی را تدریس کرد.
افراسیابی در ادامه گفت: طبق گزارش های انجام گرفته در سالهای اخیر بازی های رایانه ای برای کودکان زیر 18سال  در کشور هایی مانند: استرالیا، مالزی، کشورهای آسیایی و حتی ایالت متحده ممنوع گردیده و با فرد خاطی برخورد قانونی میشود. اما در ایران استفاده از این بازی ها نسبت به دهه های قبل افزایش چشمگیری داشته بنابراین سعی شده که بازهای مناسب با هر رده سنی را در اختیار کودکان و والدین آنها قرار داده شود. 
در همین راستا با کمک شهرداری تهران در راه اندازی کارگاه های سواد بازی تلاش شده در ابتدا این کارگاه به توجیه والدین در رابطه با محتوای بازی های رایانه ای پرداخته می شود به همین دلیل سعی شده با کمک واحدهای ذی ربط مراکز مشاوره ای با بهترین مربیان و روانشاسان   برای مشاوره در دسترس والدین قرار داده شده. 
عضور هیات مدیره بنیاد ملی بازی های رایانه ای افزود: باید به این نکته توجه داشت که کودکان تا سنین 4 سال به شدت دارای روحیه تقلید گری هستند پس باید در این برهه با مراقبت بیشتری با کودکان برخورد شود و این اصل که بازی های رایانه ای در کوتاه ترین زمان میتوانند بیشترین تاثیر را داشته باشند را در نظر بگیریم چه بسا بهترین روش در این زمینه،  این است که از تهدیدهای به وجود امده به عنوان فرصت استفاده لازم را ببریم.
به عنوان مثال: برای جذابیت در نحوه تدریس دروس میتوانند از بازی های رایانه ای کمک بگیرند در دروسی مانند تاریخ ایرانیاسلامی که از دروس حفظیاتی می باشند و یادگیری آن.برای نوجوانان و جوانان دشوار است با استفادخ از این بازی ها میتوانند تمدن ایرانی اسلامی را به بهترین شکل به رده های سنی مربوطه ارائه کرد.

ایستگاه های سواد بازی رایانه ای در فرهنگسرای رسانه  کلید خورد
وی تصریح کرد: میتوانیم در حوزه فرهنگ سازی، حمایت از شرکت های دانش بنیان با شهرداری مجموعه همکاری های لازم را داشته باشیم، همچنین در حوزه آموزش های سطح بندی شده خانواده ها، گیمرها و موسسات تولیدات بازی های رایانه ای در جریان قوانین و مقررات کشوری در این حوزه ها قرار دهیم. حتی این امکان وجود دارد ظرفیت هایی را در سازمان فرهنگی هنری ایجاد کنیم و از طریق انستیو بنیاد همکاری های لازم را ایجاد کنیم و این فرصت را در اختیار افرادی که به بازی سازی و ویرایش سازی در سنین مختلف تمایل دارند قرار دهیم. لذا با فرصت سازی میتوانیم مشاغل متعددی را در این زمینه ها ایجاد و به آموزش افراد بپردازیم و به گسترش صنعت بازی در تهران با همکاری شهرداری تهران و در کل کشور با خمکاری سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی به تحول جدی دست پیدا کنیم.

کارگاه دوم ویژه والدین و فرزندان از ساعت ۱۶ تا ۱۸ امروز چهارشنبه ۵ مرداد در این مکان برپاست و علاوه بر تدریس سواد بازی و معرفی بازی‌های مناسب، کارگاه فرزندان با استفاده از کنسول‌های بازی‌های رایانه‌ای ادامه خواهد داشت.

 مشاورین بازی‌های رایانه‌ای نیز در حاشیه مراسم به ارائه مشاوره و معرفی بازی مناسب برای علاقه مندان پرداختند.

همچنین ارگان‌ها، سازمان‌ها و نهادها مانند مدارس، مساجد و فرهنگسراها می‌توانند از این فرصت انتقال آگاهی و اطلاعات مفید در حوزه بازی‌های ویدیوئی به مخاطبین و مراجعین خود استفاده کنند و تقاضای خود را از مشاورین بنیاد ملی بازی‌های ریانه‌ای برای برگزاری «کارگاه سواد بازی» اعلام کنند تا بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز اقدامات لازم را جهت برپایی کارگاه مذکور در مرکز متقاضی تدارک ببیند.


نظر شما