شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۴۴
کد خبر: ۱۲۵۸۳۷
|
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶
کتاب «فلسفه تطبیقی و میان فرهنگی (چالش ها و کاوش ها)» نوشته جمعی از نویسندگان با کوشش محمد حسن یعقوبیان توسط انتشارات نقد فرهنگ منتشر شد.
چالش‌ها و کاوش‌های فلسفه تطبیقی و میان‌فرهنگی در یک‌کتاببه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، کتاب «فلسفه تطبیقی و میان فرهنگی (چالش‌ها و کاوش‌ها)» شامل گفت‌وگوهایی با محمدرضا بهشتی، قاسم پورحسن، رضا داوری اردکانی، مهدی دهباشی، رضا دهقانی، انشاالله رحمتی، حمید طالب‌زاده، حسین غفاری، مقصود فراستخواه، علی‌اصغر مصلح و آثاری از گئورگ اشتنگر، ماسون اورسل، ریوزوکه اهاشی، بیژن عبدالکریمی، رام ادهر مال، فرانتز مارتین ویمر به‌تازگی توسط انتشارات نقد فرهنگ منتشر و راهی بازار نشر شده است.

خبرگزاری مهر افزود: باید توجه داشت اهمیت شرق و ادیان و تصوف شرقی صرفاً حاصل انگیزه‌های آکادمیک و مطالعات شرق‌شناسانه نبوده، بلکه سالک مسیر فلسفه تطبیقی خواهان رجوع و تجدید عهد با سنن و عوالمی تاریخی است که در روزگار ما به‌سرعت در حال مورد غفلت و فراموشی قرار گرفتن هستند. پاسخ به پرسش از میزان اهمیت و ضرورت فلسفه تطبیقی و مطالعات در ادیان و فلسفه‌های گذشته تا حدود زیادی مبتنی بر میزان رضایت‌مندی یا عدم رضایت‌مندی ما از جهان کنونی است. عالم مدرن، در قیاس با عالَم سنت‌های تاریخی گذشتگان به‌راستی عالمی نو و کاملاً جدید است.

اما سوال این است: آیا این سرزمین و قارّه جدید سرزمین مناسبی برای زیست آدمی است؟ آنان‌که همچون شیفتگان عقلانیت جدید و دلسپردگان عالَم غربی نسبت به جهان کنونی نه تنها احساس خشنودی نکرده، بلکه حتی برای سرنوشت انسان بر روی کره زمین به دلیل بسط مدرنیته احساس خطر و دل‌نگرانی می‌کنند، می‌کوشند از رهگذر فلسفه تطبیقی و مطالعه و پژوهش در باره ادیان و سنت‌های تاریخیِ شرقیِ گذشتگان در پرتو بصیرت‌های بنیادین این سنت‌های تاریخی، راهی برای نجات خویشتن، جامعه خود و بشریت از مسیر بحرانی‌ای که تمدن مدرن در پیش گرفته است، بیابند.

این‌کتاب با ۳۶۹ صفحه و قیمت ۱۴۰ هزار تومان منتشر شده است.
نظر شما