جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۲۵
کد خبر: ۱۲۶۳۳۵
|
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۶
مراسم بزرگداشت زنده یاد صلاح الدین علامه زاده با حضور جمعی از هنرمندان، شاگردان و خانواده استاد با مشارکت معاونت هنری سازمان فرهنگی و هنری روز سه‌شنبه یکم شهریور در فرهنگ‌سرای خانواده برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر؛ امیر هوشنگ للهی(مدیر هنرهای تجسمی سازمان فرهنگی و هنری)، مهدی یوسفی(مدیر فرهنگی هنری منطقه 3 و رییس فرهنگسرای ارسباران)، بهنام خادم(مدیر فرهنگی هنری منطقه 2 و رییس فرهنگسرای ابن‌سینا) و شیوا مقدم(رییس فرهنگسرای خانواده) از حاضران در این مراسم بودند.
شیوا مقدم رییس فرهنگسرای خانواده در این مراسم گفت: معتقدم در جامعه امروز مهمترین ابزار برای ارتباط با جامعه و پیوند بین فرهنگ رسمی و فرهنگ عمومی زبان هنر است معرق هم به عنوان یک شاخه از هنر که می‌تواند علاوه برحوزه زیباشناختی در حوزه انتقال مفاهیم اجتماعی نیز موثر  واقع شود   هنر به دلیل داشتن زبان جهانی مشترک میتواند در انتقال مفاهیم فرهنگی کشور موثر باشد  که زنده یاد استاد علامه زاده برای اعتلای این هنر بسیار کوشیدند و شاگردان بسیار را در این زمینه تربیت کردند.
 وی در ادامه اظهار داشت: در تمامی جوامع توسعه فرهنگی مقدم بر هر توسعه ای است، توسعه یعنی توانایی یک ملت در تولید، تکثیر و حفاظت از سرمایه‌های نمادین، ملتی که نتواند سرمایه نمادین خود را تولید، تکثیر و از آن حفاظت کند، توانایی توسعه ندارد. در واقع سرمایه نمادین یکی از انواع سرمایه است که وقتی یک گروه یا یک جامعه یا یک ملت اسم آن را می‌شنوند، احساس افتخار و احترام به آنها دست می‌دهد سرمایه نمادین ارزش خود و ارزش آنچه منتسب به خودش است را گاهی چندین برابر می‌کند.  
مقدم در پایان خاطر نشان کرد: مادر اینجا به پاسداشت سرمایه فرهنگی کشور استاد علامه زاده گرد هم آمدیم با هر چیزی که منتسب به استاد علامه زاده شود ارزش پیدا می‌کند این تکریم استاد و حفاظت از شان استاد علامه منجر به تکثیر سرمایه های فرهنگی در کشور می‌شود همچنین در تلاش هستیم یادمانی به نام ایشان اختصاص یابد .
سخنرانی و بیان خاطره توسط بهنام خادم و پخش کلیپ از مجموعه تصاویر زنده‌یاد علامه زاده از جمله بخش‌های درنظر گرفته شده در این برنامه بود.  
همچنین در ادامه این مراسم جعفرپرویزنیا از مسن ترین شاگردان استاد و حسین حسینی از دیگر شاگردان زنده‌یاد علامه زاده به سخنرانی و بیان خاطرات خود از سال ها فعالیت پرداختند.
در پایان لوح یادبودی به پاس قدردانی و تشکر از فعالیت های زنده یاد صلاح الدین علامه زاده به همسر و فرزندان وی اهدا شد.
پس از مراسم از آثار هنرجویان استاد در نگارخانه شفق با عنوان «سودای مهر» بازدید به عمل آمد.
 صلاح‌الدین علامه‌زاده، در سال ۱۳۲۴ در بابل دنیا آمد و در سال ۱۳۵۳ در رشته مهندسی بهداشت از دانشکده بهداشت دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. او از طریق یکی از دوستانش با هنر معرق آشنا شد، تحت نظر اساتید مطرح آن زمان آموزش دید و به علت علاقه فراوان به این هنر تصمیم گرفت تدریس معرق را به عنوان شغل اصلی خود برگزیند.
علامه‌زاده از چهره‌های ماندگار کشور بود و ضمن همکاری با سازمان‌های هنری از جمله سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شاگردان بسیاری در حوزه هنر معرق در فرهنگسراهای تهران تربیت کرد. او بیش از ۴۰ سال رشته هنری معرق چوب را دنبال کرد و نزدیک به ۳۰ سال این هنر سنتی ظریف ایرانی را آموزش داد. حدود ۲۰۰ استاد در رشته معرق از محضر این استاد بهره برده‌است.
وی طی سال‌های فعالیتش نمایشگاه‌های متعدد معرق در داخل و خارج از کشور برگزار کرده‌است که در این میان می‌توان به نمایشگاه‌های کانادا، آلمان، انگلستان، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، امارات متحده عربی (ابوظبی)، هلند، دانمارک، سوئد، سوئیس و ژنو (محل استقرار سازمان ملل متحد) اشاره کرد.
صلاح‌الدین علامه‌زاده، استاد پیشکسوت هنر معرق یکم شهریورماه سال ۱۴۰۰ در ۷۶ سالگی درگذشت.
فرهنگ‌سرای خانواده در خیابان سیدجمال‌الدین اسدآبادی(یوسف‌آباد) خیابان بیست و یکم، بوستان شفق واقع است.
نظر شما