پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۰۲
کد خبر: ۱۲۶۵۰۴
|
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶
یک کارشناس ارشد مشاور خانواده در نشست مهروزی با خانواده مطرح کرد؛
نشست کارگاهی برنامه «مهرورزی با خانواده» که ۹ شهریورماه در کتابخانه لویزان منطقه 4 و با عنوان «روابط سالم قبل از ازدواج برای داشتن خانواده‌ای سالم و پویا» برگزار شده.
مشاوره پیش از ازدواج برای انتخاب بهتر و حل چالش‌ها ضروری است / خودشناسی عاملی مهم برای انتخاب همسر است به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ و هنر ،  در این نشست شیری، کارشناس ارشد مشاور خانواده و کارشناس سلامت سرای محله قاسم‌آباد و ده‌ نارمک ضمن تاکید بر اهمیت مشاوره پیش از ازدواج اظهار کرد: «مشاوره پیش از ازدواج به ما در حل چالش‌ها و مسئله‌هایی که ممکن است در زندگی پیش بیاید، کمک می‌کند و باعث می‌شود با این مسئله‌ها واقع‌ بینانه‌تر مواجه شویم. 
مشاوره پیش از ازدواج کمک می‌کند تا مشکلات پیش رو را در نظر داشته و برای حل آنها آمادگی و برنامه‌ریزی داشته باشیم و مقابله موثری در چالش‌های پیش‌رو داشته باشیم. »
شیری در نشست کارگاهی برنامه «مهرورزی با خانواده» که ۹ شهریورماه در کتابخانه لویزان و با عنوان «روابط سالم قبل از ازدواج برای داشتن خانواده‌ای سالم و پویا» برگزار شده بیان کرد: اولین نکته برای تصمیم‌گیری صحیح در ازدواج این است که باید خودمان را دقیق بشناسیم و از خواسته‌ها و سلایق و علایق خودمان آگاهی کامل داشته باشیم. این امر مستلزم خودشناسی است.

وی افزود: برای خودشناسی و شناخت بیشتر خودمان باید بر روز افکار و احساسات خودمان تمرکز بیشتری داشته باشیم. برای شناخت قبل از ازدواج باید ۳ تا ۴ ماه زمان گذاشت و قبل از تبادل احساسات با طرفمان باید در موضوعات مهم تبادل اطلاعات داشته باشیم.
شیری با اشاره به اینکه ملاک‌های هر شخص برای ازدواج باید مشخص و معین باشد عنوان کرد: با تعیین ملاک‌ها می‌توانیم بر روی فرد مقابل مطالعه و شناخت بهتری داشته باشیم.
 
این کارشناس خانواده با اشاره به مهترین ملاک‌های هر شخص برای ازدواج اظهار کرد: ایمان و دینداری و پایبندی به آن یکی از مهمترین ملاک‌های ما برای ارزیابی طرف مقابلمان است‌. دومین ملاک مهم، اصالت خانوادگی شخص است و این ملاک از گزینه‌های مهم انتخاب طرف مقابل برای ازدواج است. ملاک بعدی تناسب سنی میان طرفین است که از جمله ملاک‌های مهم برای تشکیل خانواده است.کارشناسان این ملاک را مابین ۲ تا ۶ سال توصیه می‌کنند.

او اضافه کرد:  تشابه تحصیلات از جمله ملاک‌های دیگری است که در ایجاد تفاهم میان زن و مرد نقش مهمی را ایفا می‌کند. وضعیت اجتماعی و اقتصادی طرف مقابل یکی دیگری از ملاک‌های مهم برای بررسی و انتخاب همسر است و باید تشابهات و تفاوت‌ها را مدنظر قرار داد. زمینه‌های فرهنگی طرف مقابل اعم از آداب اجتماعی، آداب و رسوم، رفتارهای خاص در آن خانواده و .... نیز عامل تعیین کننده بعدی است که مشخص کننده ارزش‌های فردی طرف است و باید به آن توجه کرد.
 
این کارشناس سلامت ضمن تاکید بر ملاک‌های هر فرد، گفت: این ملاک‌ها برای راهنمایی و توجه اشخاص به شناخت و تبادل اطلاعات مابین طرفین است و هرشخص باید ملاک‌های خودش را بر اساس ارزش‌ها، نوع نیاز و سلیقه‌ها و اعتقادات خودش ببرسی و لیست کاملی از این ملاک‌ها تهیه کند تا انتخاب هرچه بهتری را برای آینده خود رقم بزند.

او تصریح کرد: در زمان آشنایی با هرچه کمتر خودمان را درگیر احساسات کنیم و باید سعی کنیم اطلاعات و آگاهی خود را طرف مقابل بالا ببریم. نشانه‌هایی مبنی بر آنکه متوجه شویم آیا طرف مقابلمان گزینه مناسبی برای ازدواج هست یا خیر وجود دارد و اینکه آیا طرف مقابل تصمیم به ازدواج دارد یا خیر.
وی در بیان این نشانه‌ها عنوان کرد: یکی از مهمترین این نشانه‌ها این است که شخص نباید پنهان‌کاری کند و باید در حد معقولی همدیگر را به خانواده‌ها معرفی کنیم. وقت و انرژی مناسبی برای هم بگذاریم و محدودیت‌ها و شرایط را بپذیریم. هر فرد باید به دنبال ارتقای شرایط شغلی، اجتماعی و خانوادگی باشد و این نشانه‌ای مبنی بر این است که فرد آمادگی قبول مسئولیت را دارد و انگیزه‌های لازم را نیز دارا است.
شیری تاکید کرد: اولویت باید شناخت طرف مقابلمان باشد و درباره مشکلات و مسائل خودمان به اندازه معقولی وارد گفت‌وگو شویم. باید از طرف بخواهیم از افکار، شرایط زندگی، خانواده، شرایط شغلی و ... خود بیشتر صحبت کند. سوالات شفاف و باز بپرسیم و جواب‌های کامل را دریافت کنیم و برای همدیگر وقت کافی بگذاریم.
این کارشنلس خانواده با بیان اینکه برای وارد شدن به زندگی مشترک نیازمند افزایش مهارت‌هایی هستیم، یکی از مهمترین این مهارت‌ها گوش دادن فعال است، افزود: پذیرش تفاوت‌های انسان‌های مختلف یکی دیگر از مهارت‌هایی است که برای تشکیل خانواده مهم و موثر است. باید بپذیریم افراد نگرش‌ها، ارزش‌ها و باورهای متفاوتی دارند. مهارت بیان احساسات، مهارت ابراز وجود، مهارت حل مسئله، مهارت مذاکره و غیره را باید کسب و پرورش داد و این مهارت‌ها را در طرف مقابل نیز رصد کرد. مهارت تلاش و نگهداری از رابطه یکی از مهارت‌های مهم برای تشکیل خانواده است. به طور کلی هرکدام ازین مهارت‌ها برای تشکیل زندگی مشترک بسیار مهم و کارآمد هستند و باید به آنها اهمیت داد.
شیری ضمن تاکید بر اهمیت مشاوره پیش از ازدواج اظهار کرد: مشاوره پیش از ازدواج به ما در حل چالش‌ها و مسئله‌هایی که ممکن است در زندگی پیش بیاید، کمک می‌کند و باعث می‌شود با این مسئله‌ها واقع‌ بینانه‌تر مواجه شویم. مشاوره پیش از ازدواج کمک می‌کند تا مشکلات پیش رو را در نظر داشته و برای حل آنها آمادگی و برنامه‌ریزی داشته باشیم و مقابله موثری در چالش‌های پیش‌رو داشته باشیم.
او در ادامه گفت: برای ازدواج چهار «میم» ضروری است. اولین میم، میم مشاهده است. به این معنی که برای انتخاب همسر خوب، در ابتدا ظاهر، شیوه گفتار، حرکات و رفتار طرف مقابل را بررسی کنیم و باید مجموع اینها باب سلیقه شخص باشد و اگر با سلیقه ما اختلاف دارد، باید ببینیم تا چه اندازه می‌توانیم با آن کنار بیاییم. میم دوم، میم مصاحبه است. به این معنی که دو نفر به طرز موثری با همدیگر صحبت کنند و نکات منفی و مثبت و مهم حال و آینده و مسایل مهم تاریخچه زندگی خود را صادقانه مطرح کنند.

شیری افزود: میم سوم، میم مکاشفه است به این معنی که طرفین ازدواج به خوبی درباره طرف مقابل خود تحقیق و بررسی کنند. چهارمین میم هم میم مشاوره است و باید بپذیریم امروزه اهمیت تخصص در هر زمینه‌ای مهم است و مشاور و متخصص برای انتخاب هرچه بهتر می‌تواند کمک شایانی به افراد داشته باشد.

برچسب ها: خانواده ، اشراق ، فرهنگسرا
نظر شما