جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۲۰
کد خبر: ۱۲۶۶۰۳
|
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵
علیرضا فاطمیان پور دبیر ستاد "لشکر حسین (ع)" در شهرداری تهران در نشست خبری این ویژه برنامه عنوان کرد: ۶۰۰ موکب مردمی در مسیر پیاده‌روی روز اربعین در پایتخت به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند.
پیاده‌روی جاماندگان و عزاداران اربعین حسینی یک حرکت مردمی استبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، نشست خبری ویژه برنامه «لشکر حسین(ع)» دوشنبه ۱۴ شهریورماه با حضور سید علیرضا فاطمیان‌پور دبیر ستاد «لشکر حسین(ع)» در شهرداری تهران، پروانه دوستی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۳و رییس فرهنگ‌سرای امید و جمعی از اهالی رسانه در ستاد سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد. 
 سیدعلیرضا فاطمیان‌پور دبیر ستاد «لشکر حسین(ع)» در شهرداری تهران و معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران  گفت: پیاده‌روی جاماندگان و عزاداران اربعین حسینی در شهر تهران، یک حرکت مردمی است که با حضور عاشقان و دلدادگان امام حسین(ع) هر سال با شور و اشتیاق بیشتری برگزار می‌شود. در این مسیر، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز طبق سنوات گذشته مسئولیت برنامه‌های «لشکر حسین(ع)» را بر عهده دارد.
وی در خصوص جزئیات برنامه «لشکر حسین(ع)» تصریح کرد: مراسم پیاده‌روی از ساعت هفت صبح از میدان امام حسین(ع) به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) آغاز می‌شود و تا ساعت ۱۸ ادامه دارد. در ابتدای مسیر در میدان امام حسین(ع) با برنامه‌هایی نظیر قرائت زیارت اربعین و پذیرایی، میزبان زائران هستیم. همچنین تا ظهر روز اربعین در میدان امام حسین(ع)، کاروان‌هایی برای همراهی مردمی که دیرتر مسیر را آغاز می‌کنند تدارک دیده شده است. 
 فاطمیان پور ادامه داد: در ۲۲ نقطه، به فاصله حدودی ۷۰۰ متر در طول مسیر، غرفه‌هایی قرار دارد که شامل موکب‌ها و غرفه‌هایی برای پذیرایی از زائران است. در هریک از این نقاط، برای بانوان و کودکان موکب ویژه‌ای در نظر گرفته شده است و در این غرفه‌ها شرایطی فراهم شده که بانوان بتوانند ضمن استراحت، نیازهای کودکان خود را نیز برطرف کنند. این موکب‌ها به همین دلیل به نام «ام‌البنین(س)» نام‌گذاری شده است. 
وی در خصوص مواکب مردمی و مشارکت مردم در این مراسم گفت: حدود ۶۰۰موکب مردمی نیز در مسیر راهپیمایی در نقاط مختلف برپا است و تا پایان زمان برنامه برای خدمت‌رسانی به زائران فعال خواهد بود.
دبیر ستاد "لشکر حسین (ع)" در شهرداری تهران با اشاره به توزیع ۱۰ هزار سربند با شعار «انا من الحسین(ع)» و دو هزار پرچم در میدان امام حسین(ع) و مسیر پیاده‌روی یادآور شد: در هشت نقطه از مسیر راهپیمایی، چایخانه رضوی جهت توزیع متبرکات رضوی برای پذیرایی زائران برپا خواهد شد. همچنین موکب‌هایی از کشورهای افغانستان، پاکستان و عراق در این مسیر حضور دارند و ار طرفی دیگر اماکنی همچون مدارس و مساجد برای استفاده از زائران جهت استفاده از امکانات رفاهی پیش بینی شده است.
فاطمیان‌پور با اعلام اینکه تمام ظرفیت خدمات شهری شهرداری‌ها و سازمان فرهنگی هنری شهرداری در این مسیر به مردم خدمت رسانی خواهند کرد، اظهار کرد: هماهنگی با تمامی نهادها و ارگان‌های مرتبط با برنامه طی جلسات متعدد انجام شده و تمامی ظرفیت‌های موجود برای برگزاری با شکوه این مراسم فعال شده است. 
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به پیش‌بینی سرویس‌های بهداشتی در مسیر پیاده‌روی اعلام کرد: هماهنگی‌ها با مجتمع‌های تجاری، اماکن خدماتی و مساجد برای استفاده مردم از سرویس‌های بهداشتی و آماده‌سازی مکانی برای اقامه نماز انجام شده است. همچنین نیروهای سازمان آتش‌نشانی اورژانس نیز در طول مسیر برای خدمات رسانی به زائران حاضر هستند.
وی در خصوص کنترل ازدحام در پایان مسیر گفت: برای کاهش ازدحام در انتهای مسیر در دو نقطه شهری میدان بسیج و حرم حضرت عبدالعظیم(ع)، جایگاه قرائت زیارت اربعین برپاست که توسط خادمان حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) اداره می‌شود و تا پیش از نماز مغرب به طور مستمر ادامه دارد.
فاطمیان‌پور در خصوص ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: تمامی ظرفیت‌های ناوگان حمل و نقل عمومی در روز اربعین برای خدمت‌رسانی به زائران فعال است و هماهنگی‌های لازم با اتوبوس‌رانی، تاکسیرانی و مترو انجام شده که در فواصل مختلف امکان بازگشت مردم به مبدا وجود داشته باشد.
وی با بیان اینکه شماره واتساپی ۰۲۱۹۶۶۵۱۸۳۷ برای پاسخگویی به شهروندان در خصوص مراسم پیاده‌روی روز اربعین آماده شده است، خاطرنشان کرد: شماره تلفن ۱۸۳۷به صورت ویژه پاسخگوی سوالات شهروندان تهرانی و عاشقان اباعبدلله الحسین (ع) است و در روز اربعین نیز اطلاعات مورد نیاز زائران در طول مسیر از طریق این سامانه در دسترس است.
پروانه دوستی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۳و رییس فرهنگسرای امید دیگر سخنران این نشست بود که به تشریح سه پویش ویژه این مراسم پرداخت و گفت: پویش مجازی «نذر اربعین» در  دو بخش برگزار می‌شود. در بخش اول روز پنج شنبه ۱۷ شهریورماه، بانوان داوطلب بین ۱۵ تا ۳۵ سال در میدان امام حسین(ع) جهت ساخت دست سازه هایی برای کودکان گردهم می آیند. در این برنامه ۴۰هزار عروسک با نام‌های حنیف و حنیفا توسط بانوان داوطلب تولید می‌شود که این محصولات در مسیر راهپیمایی روز اربعین به کودکان شرکت‌کننده اهدا خواهد شد.
وی ادامه داد: بخش دوم این پویش مرتبط با پخت نذری اربعین توسط بانوان داوطلب است که تمایل دارند یا با پخت نذری و یا در توزیع آن در این مراسم مشارکت کنند. این نذورات در روز راهپیمایی در ۱۴ نقطه در بین زائران توزیع می شود. علاقه‌مندان برای شرکت در این پویش می‌توانند به سامانه nazr.farhangsara.ir مراجعه کنند یا با سامانه تلفنی ۱۸۳۷ تماس بگیرند.
دوستی همچنین از برگزاری پویش «سلام یا مهدی» خبر داد و گفت: این پویش در موکب‌های مستقر در مسیر و ویژه‌ کودکان برگزار می‌شود. در این پویش کودکان شرکت‌کننده می‌توانند با مهر و پارچه‌هایی که در اختیارشان قرار می‌گیرد سربند بسازند و با سربند خود در مکان‌هایی که تعبیه شده عکس یادگاری بگیرند. 
مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی در تهران، با عنوان "لشکر حسین(ع)"  روز ۲۶ شهریورماه از ساعت ۷ صبح از میدان آئینی امام حسین(ع) به سمت حرم عبدالعظیم حسنی(ع) آغاز می‌شود.


نظر شما