پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۰۴
کد خبر: ۱۲۶۷۲۸
|
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۳
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از اجرای ۶۸ کلان‌پروژه دفاع مقدس در کشور خبر داد و گفت: تمام دستگاه‌های کشوری و لشکری در اجرای این طرح‌ها مشارکت دارند.
تهران ۱۴۷ جاذبه گردشگری دفاع مقدس داردبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، سردار بهمن کارگر در نود و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه در آستانه چهل و دومین سالگرد دفاع مقدس هستیم، اظهار کرد: در بنیاد دو وظیفه اصلی ایجابی شامل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس و دو وظیفه سلبی از جمله جلوگیری از فراموش شدن دفاع مقدس و جلوگیری از نابودی و تحریف آن داریم.

پایگاه خبری تحلیلی شهر افزود: رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس با بیان اینکه چشم اندازی در سند راهبردی سال ۱۴۰۴ در نظر گرفته شده بود، یادآور شد: این بنیاد ۱۲ نفر عضو هیئت امنا دارد که از اعضای هیئت دولت هستند.

وی با اشاره به اینکه سهم کتاب های منتشر شده در بنیاد در سال ۹۳ نزدیک به ۳.۵ درصد بود که در سال ۹۸ به ۱۹.۵ درصد رسید، تصریح کرد: در ۲۰ سال قبل از سال ۱۳۹۳ تعداد ۷۰۰ عنوان کتاب در بنیاد داشتیم که از سال ۹۳ تاکنون هفت هزار جلد کتاب منتشر شده است.

۲۴ موزه دفاع مقدس وجود دارد

کارگر به وجود ۲۴ موزه دفاع مقدس در کشور اشاره کرد و افزود: ۶۸ کلان پروژه دفاع مقدس انجام شده و تمام دستگاه های کشوری و لشکری در اجرای آن تلاش کرده اند؛ هرچه می خواهیم در دفاع مقدس پیدا کنیم در این پروژه ها جای گرفته است. این طرح ها در سال ۱۴۰۲ در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و امروز نیز نخبگان و دانشگاهیان می توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

وی با بیان اینکه نامگذاری موزه ها با عنوان «مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس» انجام شده است، یادآور شد: سعی شده که این موزه ها پویا و گویا باشند. تعدادی از موزه های ما به بهره برداری رسیده و امسال پنج موزه در گلستان، گیلان، لرستان، زنجان و قزوین افتتاح خواهد شد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس همچنین تصریح کرد: بر اساس آخرین آمار سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۰ هزار و ۴۲۲ شهید گمنام و دو هزار و ۳۰۶ یادمان در کشور داریم. بیش از ۹۳ درصد یادمان ها تکمیل شده و تا پایان سال نیز مابقی آن انجام خواهد شد.

وی از تدوین سند راهیان نور خبر داد و افزود: پیش از کرونا بیش از هفت میلیون نفر در طول سال ۱۳۹۷ در راهیان نور شرکت کردند. ۷۰ درصد افرادی که در آن حضور دارند جوانان بین ۱۵ تا ۳۰ سال هستند و بیش از ۶۰ درصد آن ها نوبت اولی هستند.

حضور یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در اردوی راهیان نور نوروز ۱۴۰۱

کارگر با اعلام اینکه از ۲۰ اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تا دهم فروردین ماه سال ۱۴۰۱ یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در استان خوزستان حضور پیدا کردند، گفت: اردوهای راهیان نور در استان های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، بوشهر، هرمزگان و آذربایجان غربی برگزار می شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه با توجه به توجیه رانندگان اتوبوس ها از سال ۱۳۹۷ هیچ گونه تصادف و سانحه رانندگی را در اردوهای راهیان نور شاهد نبودیم.

کارگر با بیان اینکه سال ۹۵ با توجه به توافقی که صورت گرفت باغ موزه دفاع مقدس تهران به موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تبدیل شد، اظهار کرد: شهردار تهران نایب رئیس این موزه است و هم شهردار و هم معاونین، حمایت خوبی از بنیاد داشته اند که قابل تقدیر است. تاکنون ۱۰ جلسه در هیئت امنای موزه تشکیل شده و اتفاقات خوبی افتاده است. سعی شده که مردم با حضور در موزه، دفاع مقدس را حس کنند.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس با بیان اینکه بخش‌ موزه‌های پنج‌گانه در موزه انقلاب اسلامی طراحی شده که امیدواریم تا سال ۱۴۰۴ به نتیجه برسد، گفت: تهران ۲۵ هزار شهید، ۶۱ هزار جانباز و ۶ هزار آزاده دارد و بر این اساس، تمام اسناد و مدارک برای راه‌اندازی بخش‌موزه در تهران جمع آوری شده است. ۱۴۷ جاذبه گردشگری دفاع مقدس در تهران شناسایی شده و در اختیار مردم قرار گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه سامانه ای در سراسر کشور تشکیل شده که نامگذاری معابر و کوچه ها که مزین به نام شهدا هستند تغییر نکند، یادآور شد: این کنترل انجام می شود تا در صورت دستکاری تابلوی معابر، سریعا به شهرداری گزارش دهد تا از آن جلوگیری شود.

وجود ۲۲۵ یادمان شهدای گمنام در تهران

کارگر از وجود ۲۲۵ یادمان و چهار هزار و ۸۰۶ شهید گمنام در تهران خبر داد و افزود: سعی شده که در خصوص محل دفن شهدای گمنام در مناطق مختلف، هماهنگی های لازم با شهرداری تهران صورت بگیرد.

وی با اشاره به تقدیر یک میلیون نفر پیشکسوت دفاع مقدس در کشور و ۴۸ هزار نفر در تهران خاطرنشان کرد: رونمایی از صدها عنوان کتاب، سرکشی از خانواده شهدا و خاطره گویی دفاع مقدس از جمله برنامه هایی است که در هفته دفاع مقدس امسال اجرا خواهد شد.


نظر شما