پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۳۵
کد خبر: ۱۲۶۸۳۴
|
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳
مشاور وزیر فرهنگ و دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان و ادب فارسی از برگزاری چندین بزرگداشت تکریم بزرگان شعر و ادب فارسی همزمان با مهرماه سال جاری خبر داد و گفت: برنامه‌های متنوعی درراستای تکریم استاد شهریار، حافظ و شمس تبریزی در سراسر کشور برگزار می‌شود.
مهرماه مزین به تکریم بزرگان شعر و ادب فارسی می‌شود/ استاد شهریار تاثیرگذار ترین شاعر در زبان فارسیبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، محمود شالویی روز چهارشنبه - ۲۳ شهریورماه- در نشست رسانه ای به مناسبت گرامیداشت روز شعر و ادب فارسی با گرامیداشت این روز و تشریح برنامه های متنوع در نظر گرفته شده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین فرهنگستان شعر و ادب فارسی، گفت: ۲۷ شهریورماه در تقویم رسمی و فرهنگی کشور از سوی شورای فرهنگ عمومی به عنوان گرامیداشت استاد شهریار تبریزی نام گذاری شده است.

ایرنا افزود: وی با تاکید بر اینکه حقی که استاد شهریاری تبریزی برگردن زبان و ادب فارسی دارد بر کسی پوشیده نیست، اظهار داشت: تکریم و تجلیل از این استاد گرانقدر شعر و ادب فارسی و پرداختن به آنها و معرفی ابعاد وجودی و شخصیتی ایشان از وظایف ما است.

دبیر شورای پاسداشت هماهنگی پاسداشت شعر و زبان فارسی تاکید کرد: در فرهنگستان و شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی علاوه بر صیانت از زبان فارسی، در مقابل ورود عناوین بیگانه و مقابله با آنها نیز به عنوان وظایف این شورا با جدیت تلاش می شود.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین تصریح کرد: قوانین بالادستی ما را در زمینه صیانت از زبان فارسی مقابل واژه‌هایی که از پشت مرزها وارد کشور می‌شوند، یاری می‌کند، این قوانین باعث می‌شوند که شورای پاسداشت زبان و ادب فارسی مقابله‌ای داشته باشد تا با ورود این حجم از واژگان، اجازه ندهد که زبان فارسی دستخوش تطور شده و واژگان خارجی جای محکمی را در زبان فارسی پیدا کنند.

شالویی ادامه داد: برای حفظ زبان ارجمند فارسی و گویش‌های محلی و مادری از خطرات، باید شورای پاسداشت زبان و ادب فارسی با انجام وظایف مضاعف تر در جهت صیانت از زبان فارسی تلاش کنند.

ورود واژه های بیگانه به کشور نگران کننده است


به گفته وی، خوشبختانه در مرکز کشور و همچنین در همه استان‌ها چنین شورایی شکل گرفته و همه دستگاه‌ها همراهی کامل را دارند و اگرچه ما هنوز به وضعیت مطلوب نرسیده‌ایم و وضعیت زبان فارسی نگران کننده است، اما باید با این زیرساخت‌ها تلاش خود را برای رسیدن به وضعیت مطلوب افزایش دهیم.

دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان و ادب فارسی در ادامه سخنان خود، روز شعر و ادب فارسی را از جمله برنامه‌هایی عنوان کرد که می‌تواند به اعتلای زبان و اعتلای ادبیات فارسی منتهی شود.

تاکید بر معرفی بزرگان ادب و شعر فارسی به جهانیان

شالویی همچنین با بیان اینکه امروز در دنیا کمتر کسی وجود دارد که کشور ایران را به فردوسی، سعدی، خیام،حافظ، مولوی و دیگر شعرا و بزرگان ادب فارسی نشناسد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در جهان به همین شعر و ادب‌ فارسی و بزرگان این حوزه و نه فقط شاعران قرون گذشته که شاعران معاصر نیز میان جهانیان شهرت خاصی دارند، شناخته می شود.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه از برگزاری ویژه برنامه ای به همین منظور در ۲۷ شهریورماه جاری در برج میلاد تهران خبر داد و گفت: در این برنامه درباره استاد شهریار تبریزی و روز شعر و ادب فارسی سخنرانی‌ و مقالاتی ارائه خواهد شد و در این راستا مسئولان مربوطه از جمله محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی به ایراد سخن خواهند پرداخت و همزمان ادیبان بسیاری نیز از سراسر کشور این روز را گرامی خواهند داشت.

هفتم مهرماه روز بزرگداشت مولانا شمس تبریزی

شالویی ادامه داد: در آذربایجان شرقی و در شهر تبریز نیز از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ویژه برنامه های مهمی برای گرامیداشت این روز تدارک دیده شده و پس از آن هم برنامه های مهمی برپا خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به روز هفتم مهرماه به عنوان روز بزرگداشت مولانا شمس تبریزی ، اظهار داشت: به همین مناسبت سه برنامه در شهرهای خوی، قونیه و تهران در نظر گرفته شده که همزمان برگزار خواهند شد. مسئولان شهرستان خوی اعم از نماینده این شهر در مجلس شورای اسلامی و دستگاه‌های اجرایی شهرستان و استان آذربایجان غربی برای تدارک این برنامه تلاش می کنند.

تاکید بر هوشمندانه عمل کردن برای بزرگداشت شمس تبریزی


شالویی همچنین به اهمیت فراوان روز بزرگداشت شمس تبریزی اشاره کرد و گفت: باید هوشمندانه در این روز عمل کنیم، شمس در خوی و مولانا در قونیه است از این رو ارتباط خوی با قونیه می‌تواند جریان نوی را در فرهنگ عرفانی و همچنین در زبان فارسی ایجاد کند.

به گفته وی، این ارتباط هم به معرفی هرچه بهتر مولانا می‌انجامد و هم شمس را بیشتر به جهانیان می‌شناساند؛ متأسفانه شمس هنوز برای جهانیان معرفی نشده و جز برخی خواص و بویژه مستشرقان دیگر مردمان از وجود چنین شخصیت برجسته‌ای آگاهی ندارند.

بزرگداشت حافظ محدود به شیراز و حافظیه نشود

دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان و ادب فارسی در ادامه سخنان خود با اشاره به روز بیستم مهرماه در تقویم رسمی به عنوان روز حافظ گفت: به این مناسبت ویژه برنامه هایی برای بزرگداشت روز حافظ در نظر گرفته شده است.

شالوی افزود: درصدد هستیم که برنامه‌هایی برای پاسداشت این روز فقط به شهر شیراز و در حافظیه این شهر محدود نشده و برنامه های گرامیداشت روز حافظ، جنبه ملی پیدا کند.

وی اضافه کرد: برنامه‌هایی را نیز با همراهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنان فرهنگی ایران در کشورهای مختلف تدارک دیده‌ایم که یکی از برنامه‌های اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم که همیشه مورد تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره جدید این وزارتخانه هم بوده، برپایی آئین‌های بزرگداشت برای شخصیت‌های بزرگ ملی است.

رسانه ها در معرفی بزرگان شخصیت های بزرگ ملی تلاش کنند

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تا پایان سال جاری برنامه‌های متنوع و مختلفی را از طریق این وزارتخانه و همچنین انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و فرهنگستان زبان و ادب پارسی برگزار خواهیم کرد، ابراز امیدواری کرد تا جامعه خبری و رسانه ای کشور نیز طبق معمول با همراهی خود شاهد پوشش خبری این رویدادها در تمامی رسانه‌ها و محافل خبری کشور در سطح گسترده ای باشیم.

برنامه‌های بازگشت پیکر مرحوم ابتهاج با همراهی خانواده او بوده است

شالویی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به خبرنگاران، به برپایی مراسم چهلمین روز درگذشت زنده یاد استاد امیرهوشنگ ابتهاج(سایه) که از جمله دوستان و نزدیکان مرحوم شهریار هم بود، اشاره کرد و گفت: تمامی برنامه‌های مربوط به بازگشت پیکر مرحوم ابتهاج با همراهی خانواده این شاعر شهیر برگزار شد.

وی اضافه کرد: فرزند گرامی آن مرحوم نیز هم‌اکنون در کشور حضور دارد و چند روز پیش نیز با او تماس تلفنی داشتم تا بتوانیم آئین چهلمین روز درگذشت استاد ابتهاج را با مراسمی درخور شأن وی برگزار کنیم. هم‌اکنون نیز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان در حال برنامه‌ریزی و تدارک برای اجرای این مراسم است تا با شکوه برگزار شود.

 
 

نظر شما