شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۱۹
کد خبر: ۱۲۷۴۳۵
|
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴
سید احسان کشمیری ، هنرمند صنایع چوب که در جشنواره وحدت اقوام ایرانی حضور دارد با اجرای هنر معرق کاری به شیوه ای نو سعی در شناساندن این هنر به شهروندان دارد.او توجه به محیط زیست را مقوله مهمی درعرضه این هنر اصیل می داند.
شیوه ای نو در شناساندن هنر معرق به مردم
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، بیش از 350 غرفه صنایع دستی و هنری و سوغات استان ها در جشنواره وحدت اقوام ایرانی حضور دارند.
سیداحسان کشمیری  هنرمند صنایع چوب ازشهر  بجنوردخراسان شمالی  که در یکی از غرفه های صنایع دستی فعالیت می کند او  درباره هنر خود می گوید :سبک کار به این صورت است که که تکه های چوب ر ا به  ظرافت خاصی به هم می چسبانیم و با  آن وسایل دکوری و تزئینی، ظروف چوبی ، ضرب های زورخانه، قندان ، گلدان و...می سازیم .

کشمیری درباره این سبک جدید هنری گفت : ما عادت کرده ایم که هنر معرق کاری را فقط به صورت تابلوی هنری بر روی دیوارهای خانه ها ببینیم ولی ماهنر  معرق را از روی تابلو به شکل سه بعدی و کاربردی  و وسایل قابل استفاده درآوردیم و با کیفیت بهتری تقدیم علاقمندان می کنیم.
برای مثال این ضرب های زورخانه که با چوب ساخته می شود وزن بسیار کمتری نسبت به سرامیک دارند و همچنین صدای آن با کیفیت بهتر ی دارد.
وی درباره هنر معرق توضیح داد ؛رنگ ها و نقش هایی که برروی این وسایل می بینید مربوط به خود چوب است و رنگ مصنوعی به آن اضافه نمی شود تا حالت طبیعی بودنشان حفظ شود.
  این هنر مند بجنوردی درباره نحوه استفاده از چوب ها افزود؛ در این هنر بیشتر از انواع چوب های محلی استفاده می شود .وی ادامه داد ؛ بنده  22 سال است که  دررشته و هنر چوب فعالیت می کنم و تا به حال هیچ درختی را قطع نکردم همیشه سعی کردم از چوب های کهنه  که قبلا بریده و استفاده شده مثل  چوب های  ساختمانهای قدیمی و یا چوب های هرز شرکت تولیدی استفاده کنم و به  محیط زیست و حفظ درختان در طبیعت  اهمیت می دهم .
در انتها احسان کشمیری افزود؛ در شکل دهیی این هنر به اهمیت چوب واقف هستیم و برای آن ارزش قائل هستیم و یکی از مهمترین اهداف  ما اهمیت به  محیط زیست است  به همین جهت در نمایشگاه اخیر سراسری در شهرهای مشهد و همدان غرفه برتر معرفی شدیم وهمواره  سعی می کنیم این مقام را حفظ کنیم.
علاقه‌مندان برای بهره بردن از برنامه‌های جشنواره «ایران عزیز» و بازدید از غرفه های صنایع دستی و سوغات استان ها  می‌توانند تا ۲۹ مهرماه هر روز از ساعت ۱۵ تا ۲۲ به دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر) واقع در تهران، انتهای بزرگراه همت غرب مراجعه کنند.

نظر شما