جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۰۸
کد خبر: ۱۲۷۴۳۶
|
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۱
مدیر تماشاخانه ایرانشهر در حاشیه بازدید از جشنواره وحدت اقوام ایران با عنوان «ایران عزیز» عنوان کرد: آیین‌ها و نمایش‌های سنتی که مربوط به اقوام ما هستند، ریشه در تمدن و فرهنگ ایرانی دارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، حمید نیلی مدیر تماشاخانه ایرانشهر با حضور در دریاچه شهدای خلیج فارس از جشنواره وحدت اقوام ایرانی با عنوان «ایران عزیز» بازدید کرد و در حاشیه این بازدید بیان کرد: کارهایی مانند جشنواره وحدت اقوام ایرانی نیاز امروز جامعه ماست تا نشان دهیم همه یک امت واحده هستیم و در زیر پرچم جمهوری اسلامی ایران زندگی می‌کنیم و به این پرچم افتخار می‌کنیم. همه اقوام ایرانی در حال زندگی کنار یکدیگر هستند و برای سرافرازی ایران عزیز تلاش می‌کنند. 

وی ادامه داد: آیین‌ها و نمایش‌های سنتی که مربوط به اقوام ما هستند، ریشه در تمدن و فرهنگ ایرانی دارد. در اقصی نقاط کشور عزیزمان به تناسب اتفاقاتی که می‌افتد، آیین‌های سنتی منحصر به فردی مانند چاوشی‌خوانی، مراسم شکرگزاری و... را داریم. پس قطعاً این آیین‌ها با پوست و خون همه اقوام عجین شده است.

نیلی با اشاره به ضرورت گسترش جشنواره‌هایی مانند «ایران عزیز» تصریح کرد: اینکه بتوانیم در یک فضای مشخص همه این آداب و رسوم را در کنار هم ببینیم قطعاً باعث افتخار است و امیدوارم تنها به این جشنواره بسنده نشود. درست است که جشنواره‌های مختلفی در حال برگزاری است، اما ما نیاز داریم در نمایش‌هایمان هر بار به یکی از این گونه‌ها بپردازیم تا همه بدانند که این حرکات نمایشی در تمدن و فرهنگ ما ریشه دارد. 

وی افزود: به نظر من در حوزه نمایش یکی از کارهایی که باید بیشتر به آن پرداخته شود، نمایش خیابانی است. بچه‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، فرصت و امکانات کافی برای اجرای عمومی ندارند. می‌توان امیدوار بود در دوره تازه مدیریت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران این فضا فراهم شود و بسته نمایش‌های خیابانی را داشته باشیم. 

مدیر تماشاخانه ایرانشهر اظهار کرد: در جشنواره «ایران عزیز» هم می‌توان به نمایش خیابانی بهای بیشتری داد و این کارها را با موضوع اقوام ایرانی اجرا کرد. تماشاخانه ایرانشهر نیز این آمادگی را دارد که فضای مقابل تماشاخانه را در اختیار گروه‌های نمایش بگذارد تا نمایش خیابانی که مورد اقبال مردم است، به طور مستمر اجرا شود و به شکل خاص به آیین‌های سنتی و اقوام بپردازد.

علاقه‌مندان برای بهره بردن از برنامه‌های جشنواره «ایران عزیز» می‌توانند از ۲۰ تا ۲۹ مهرماه هر روز از ساعت ۱۵ تا ۲۲ به دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر) واقع در تهران، انتهای بزرگراه همت غرب مراجعه کنند. همچنین اطلاعات تکمیلی در پرتال جشنواره به نشانی iran.farhangsara.ir در دسترس علاقه‌مندان است.

نظر شما