پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۰۵
کد خبر: ۱۲۷۴۴۱
|
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶
کتاب «گفتارهایی در نقد فلسفه و عرفان» تألیف حمید نیک فر توسط انتشارات چتر دانش منتشر و راهی بازار نشر شد.
«گفتارهایی در نقد فلسفه و عرفان» روانه بازار نشر شدبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، کتاب «گفتارهایی در نقد فلسفه و عرفان» نوشته حمید نیک‌فر به‌تازگی با شمارگان ۵۰۰ نسخه و با قیمت ۴۵ هزار تومان توسط انتشارات چتر دانش روانه بازار نشر شده است.

خبرگزاری مهر افزود: مؤلف در این اثر تأکید می‌کند که دانش کلام جهت دفاع از اصول و عقاید دینی و بیان معارف اعتقادی بنا نهاده شد. علم کلام وظیفه خویش می‌داند که پاسخی متقن و برگرفته از عقل و نقل به اندیشه‌های ناصواب مطرح شده در حوزه دین بدهد؛ لذا در این کتاب به بیان برخی از اندیشه‌های مطرح شده در فلسفه و عرفان و بررسی این آرا پرداخته شده است.

این اثر در قالب مجموعه‌ای از مقالات منتشر شد که عناوین آن عبارتند از: ۱- بررسی ادله نظریه پلورالیزم دینی با تاکید بر کتاب صراط‌های مستقیم دکتر عبدالکریم سروش. ۲- تبیین معنا شناختی اراده در منابع وحیانی. ۳- تبیین معنای اراده خداوند با تأکید بر کلمات ملاصدرا و علامه طباطبایی. ۴- شاهد از دیدگاه صوفیه. ۵- عوالم سه گانه وجود در فلسفه با توجه بر کتاب نهایه الحکمه. ۶- تشکیک وجود با توجه به کتاب نهایه الحکمه. ۷- مجرد یا مجردات، کدامیک پذیرفتنی است؟

به عنوان نمونه نویسنده در بخش نقد صراط‌های مستقیم می‌نویسد: «صراط‌های مستقیم بدین معناست که هر کسی با هر دینی که دارد در راه رسیدن به قرب الهی و بهشت جاودان است و لو اینکه آتش پرست و… باشد. همه ادیان به طور مساوی از حق بهره‌مند هستند و شما نمی‌توانید حقانیت یک دین را ثابت کنید… تمامی ادیان به راه حق دعوت می‌کنند و همگی راه نجات هستند.» سپس به نقد این دیدگاه پرداخته و می‌گوید: «این بحث در غرب و مسیحیت مطرح شد و بیان می‌کند که تمامی ادیان در رساندن انسان به سعادت یکسان هستند و همگی راه نجات و رستگاری را نشان می‌دهند. در ایران نیز بیش از چند دهه است که بحث صراط‌های مستقیم به میان آمده است و بیشتر به عنوان تعدد ادیان مطرح می‌شود. با توجه به دستورات مؤکد اسلام و با توجه به روایات معصومین علیهم السلام، راه نجات منحصر به یک صراط است و سایر راه‌ها به بیراهه ختم می‌شود و به مقصد نمی‌رساند.»
نظر شما