جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۵۳
جای خالی نخبگان قومی و ملی در جشنواره وحدت اقوام ایرانی پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر/ ایران سرزمینی است در بر گیرنده ی گروه های قومی، زبانی و دینی گوناگون.

 فرهنگ های اقوام ایرانی با همه گوناگونی به سبب همزیستی تاریخی اجتماعی طولانی در سرزمین ایران در برخی وجوه قرابت ها و اشتراکاتی دارند که آنها را به یکدیگر نزدیک می کند مانند همین غرفه های صنایع دستی ، سوغات و خوراکی ها ، سیاه چادرها ، موسیقی های محلی ، اما با وجود زحمات بسیار متولیان آن که باید به انصاف خداقوت و دست مریزاد گفت و همه وجوهات، جشنواره وحدت اقوام ایرانی در جوار دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر) در واقعیت فرهنگی می توانست و باید در برنامه های مشابه آتی با مشارکت و حمایت همه متولیان امر فرهنگ به عنوان یک ضرورت در شرایط کنونی بیشتر به هدف اصلی خود نائل گردد! 

به لحاظ تاریخی می‌بایست گفت؛ به دلیل همسازی عناصر هویت دینی، ملی و قومی چه بهتر بود متولیان فرهنگی استانها تعدادی از نخبگان دینی،قومی و ملی خود را در غرفه های اقوام خود دعوت و حضور می یافتند و راجع به ادبیات، فرهنگ و هنر هویتی دینی و قومی خود با دیگر اقوام و بازدید کنندگان ارتباط می گرفتند.

حضور پررنگ تر متولیان فرهنگی استانها در جشنواره به برگزار کنندگان ان در تهران به عنوان پایتخت کشور اسلامی ایران این فرصت را می داد  تا مراسم تکریم از بزرگان هر قوم را برگزار می کردند. 

 این جشنواره را می توان به معنای کلی ۷۲ ملت در زیر یک پرچم دانست، بنابراین می شد از نقش پرچم در نمایش این اقتدار اقوام ایرانی بیشتر بهره ببریم.

در کنار نبود موارد بالا فرم و محتوای این برنامه را می توان به یک نمایشگاه عرضه صنایع دستی و مواد خوراکی تشبیه نمود ، که در کنار آن گروههای موسیقیایی اقوام ایرانی نیز به اجراهای برنامه ها  نیز پرداختند.

ضمن قدردانی و تشکر به دست اندرکاران و عوامل اجرایی این برنامه ، امیدواریم در برنامه های آتی از تمامی ظرفیت‌های موجود فرهنگی ، هنری در آداب و رسوم و خورده فرهنگ های اقوام ایرانی به بهترین شکل استفاده گردد. 

 *کارشناس فرهنگی
نظر شما