جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۳۰
کد خبر: ۱۲۷۵۷۷
|
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین‌الملل، گفت: تاریخ بیهقی، گنجینه‌ای ارزشمند از امثال و حکم و پند و دانسته‌های فرهنگی، جغرافیایی و سیاسی است.
تاریخ بیهقی، گنجینه‌ای ارزشمند دانسته‌های فرهنگی، جغرافیایی و سیاسی استبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، دکتر وحید حدادی اصل، یکم آبان ماه هم‌زمان با روز ملّی بزرگداشت بیهقی با ارسال پیامی برای همایش بین‌المللی که به این مناسبت در زادگاهش سبزوار برپا شد، افزود: از دیرباز تاکنون، بیهق، اندیشمندان، فرهیختگان و دانشمندانی بزرگ و توانا پرورانده است، اندیشمندان و فرهیختگانی که موجبِ سربلندی و افتخارآفرینی زادگاه خود سبزوار و سرزمین پهناور و فرهنگ‌باور خراسان و ایران شده‌اند.

ایسنا به نقل از وی افزود: اندیشمندانی مانند ابوالفضل بیهقی نویسنده تاریخ بیهقی، ابوالحسن علی بن زید بیهقی نویسنده تاریخ بیهق، عطاالملک جوینی نویسنده تاریخ جهانگشای جوینی، ملاحسین واعظ کاشفی سبزواری نویسنده روضه الشهدا و انوار سهیلی، حکیم اسرار سبزواری فیلسوف بزرگ شرق و از میان معاصران دکتر علی شریعتی نویسنده بزرگ انقلاب، آیت‌الله سید عبدالعلی سبزواری مجتهد و عالم بزرگ دینی، استاد حمید سبزواری شاعر بزرگ انقلاب و سروده‌های انقلابی و زنده یاد دکتر سید محمد علوی مقدم چهره ماندگار ادبیات و استاد برجسته دانشگاه و بسیاری دیگر در زمره این مفاخر هستند.

در ادامه پیام قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین‌الملل و رییس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی آمده است؛ در این میان ابوالفضل محمدبن حسین بیهقی دبیر، پدر نثر فارسی، یکی از پرآوازه‌ترین نویسندگانی است که بیهق، خراسان و تمام ایران به او می‌بالند.

وی در ادامه گفت: بیهقی گزارشگر حقیقت است و تاریخ بیهقی نمونه‌ای کم مانند از بهترین و کامل‌ترین تاریخ‌ها است که می‌توان نگاشت، روش تاریخ‌نویسی بیهقی بر پایه‌ شیوه‌ دقیق علمی، حقیقت‌جویی و بهره گرفتن از معیار خردمندی رویدادها استوار شده است و بیهقی در سنجش نیک و بد و رفتار شایست و ناشایستِ حاکمان روزگار، هیچ واهمه‌ای به خود راه نمی‌دهد.

در بخش پایانی این پیام آمده است: تاریخ بیهقی، گنجینه‌ای ارزشمند از امثال و حکم و پند و دانسته‌های فرهنگی، جغرافیایی و سیاسی است، نثر تاریخ بیهقی، نمونه‌ای عالی از متن‌های ادبی و در دوره‌ی معاصر نیز آموزه‌های فرهنگیِ برگرفته شده از تاریخ بیهقی و جهان‌بینی ابوالفضل بیهقی، سخت درخور توجه است.

همایش بیهقی ارتقابخش دیپلماسی فرهنگی منطقه

معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار در همایش بین‌المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی گفت: این همایش بزرگ، دیپلماسی فرهنگی در منطقه و بین کشورهای فارسی زبان را ارتقا بخشیده است.

حسین ابراهیمی کردیانی افزود: همایش‌های علمی و ادبی از نوع همایش بیهقی منجر به رونق تبادلات فرهنگی و زبان و ادبیات فارسی بین کشورهای منطقه و همسایه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه حکیم سبزواری از طریق تعاملات علمی با دانشگاه‌های مختلف در خارج کشور علاوه بر ارتقای دانش در توسعه زبان و ادبیات فارسی نقش آفرین است.

مهیار علوی مقدم، دبیر همایش بین‌المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی نیز گفت: دوازدهمین همایش بین‌المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی و بازشناخت نثر فارسی با هدف آگاه کردن دانشجویان و دانش پژوهان با فرهنگ، اندیشه و زبان غنی فارسی برگزار شد.

وی افزود: در این همایش هفت نشست علمی و تخصصی در زمینه‌های جایگاه تاریخ بیهقی و نثر فارسی در ایران و جهان، پژوهش‌های روایت شناسی و داستان‌پردازی در تاریخ بیهقی، پژوهش‌های زیباشناسی و مطالعات نقد ادبی تاریخ بیهقی، تاریخ و تاریخ‌نگاری در تاریخ بیهقی، مطالعات حقوقی تاریخ بیهقی، اندیشه‌های سیاسی در تاریخ بیهقی، مطالعات میان‌رشته‌ای تاریخ بیهقی و نثر فارسی برگزار شده است.

در این همایش پژوهشگرانی از کشورهای ایران، افغانستان، پاکستان، هندوستان و بنگلادش به ایراد سخن پرداختند، افتتاح نخستین نگارخانه روستایی و ارائه گزارش برپایی موزه نثر فارسی از دیگر برنامه‌های همایش بین‌المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در سبزوار بود.

دوازدهمین همایش بین‌المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی هم‌زمان با اول آبانماه روز ملّی بزرگداشت بیهقی به میزبانی دانشگاه حکیم سبزواری با حضور مسئولان، استادان، محققان و دانشجویان برگزار شد.
نظر شما