جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۳۲
کد خبر: ۱۲۷۶۰۸
|
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
با حضور جمعی از داوران و معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری
نشست آسیب‌شناسی ششمین جشنواره دستاوردهای کانون‌های فرهنگی هنری و مراکز مشارکتی سه‌شنبه سوم آبان ماه در مرکز مشارکت‌های فرهنگی هنری برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، نشست آسیب‌شناسی ششمین جشنواره دستاوردهای کانون‌های فرهنگی هنری و مراکز مشارکتی سه‌شنبه سوم آبان ماه با حضور جمعی از داوران این جشنواره و معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در مرکز مشارکت‌های فرهنگی هنری برگزار شد. 

سید مجید حسینی مدیر مرکز مشارکت‌های فرهنگی هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این نشست با خیر مقدم به حاضران گفت: خوشحالیم که بعد از ماه‌ها دوباره در کنار اعضای این تیم خبره و باتجربه هستیم. پیشنهاد کردیم امسال هم جشنواره را برگزار کنیم و با توجه به اینکه محدودیت کرونا را نداریم، می‌توانیم تنوع بیشتری در هفتمین دوره جشنواره داشته باشیم و مطمئناً نظرات ارزشمند داوران دوره قبل باعث می‌شود به برنامه‌ریزی بهتری برای برگزاری جشنواره امسال دست پیدا کنیم. چنین جشنواره‌هایی سازمان فرهنگی هنری را به اقشار مختلف مردم نزدیک‌تر می‌کند. 

در ادامه رویا فتحی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۶ و از داوران ششمین جشنواره دستاوردهای کانون‌های فرهنگی هنری و مراکز مشارکتی عنوان کرد: حضور در جشنواره برای من دستاوردهای فراوانی داشت و خیلی چیزها از داوران و شرکت‌کنندگان آموختم. این برنامه با وجود شرایط شیوع کرونا نظم قابل قبولی داشت و در نهایت ترکیب خوبی در جشنواره برگزیده شدند.

وی اضافه کرد: فکر می‌کنم لازم است در جشنواره امسال زمان اجراها را وسیع‌تر ببینیم تا شرکت‌کنندگان بیشتری را داشته باشیم. نکته دیگر این است که در زمینه خانه‌های فرهنگ مشارکتی، ظرفیت بیشتری وجود دارد و تعداد بیشتری می‌توانند در این بخش رقابت کنند. پیشنهاد می‌کنم مناطق سازمان فرهنگی هنری آمار دقیقی از فعالیت‌های کانون‌هایشان در یک سال گذشته ارائه دهند تا داوران جشنواره درک بهتری از توانایی‌های کانون‌های مناطق پیدا کنند. 

سید محمدحسن ساداتی امیری از دیگر داوران ششمین دوره جشنواره نیز ضمن تشکر از برگزارکنندگان نشست بیان کرد: این جشنواره از ابتدا به این منظور راه‌اندازی شد که ظرفیت کانون‌ها و مراکز مشارکتی سازمان فرهنگی هنری را به مخاطب بیرونی سازمان معرفی کند، اما به مرور به این سمت رفتیم که به ظرفیت خود کانون‌ها و مراکز توجه شود. 

ساداتی امیری ادامه داد: حالا باید به دنبال یک هویت‌سازی تازه باشیم و فرصتی به کانون‌ها و مراکز بدهیم که علاوه بر دیده شدن، بتوانند دغدغه‌هایشان را دنبال کنند و فعالیتشان را در سطح شهر گسترش دهند. به اعتقاد من جشنواره در این دوره نیازمند یک تغییر نگاه جدی است، چرا که فعالیت‌های کانونی و مشارکتی هم کاملاً تغییر کرده و با گذشته تفاوت‌های محسوسی دارد. 

حامد طراحی دیگر داوری بود که به بیان نظرات خود درباره جشنواره دستاوردهای کانون‌های فرهنگی هنری و مراکز مشارکتی پرداخت و گفت: یکی از نکاتی که به نظر من توجه به آن در هر جشنواره‌ای ضروری است، توجه کافی به برندگان و برنامه داشتن برای آنهاست. جشنواره دستاوردها نیز باید چنین ویژگی‌ای داشته باشد و برگزیدگان مسیر تازه‌ای برای رشد در مقابل خود ببینند و پس از جشنواره رها نشوند.

وی افزود: باید برنامه‌ای داشته باشیم که در زمانی طولانی‌مدت کانون‌ها و مراکز مشارکتی را ارزیابی کنیم و شاخص‌ها را از یک سال قبل در اختیار آنها قرار دهیم تا این جشنواره به یک کار تکلیفی و یکنواخت تبدیل نشود. استفاده از هنر و توانمندی برگزیدگان در برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری یکی از راه‌هایی است که می‌توان با آن از رها شدن برگزیدگان جشنواره جلوگیری کرد. 

در ادامه حمیدرضا خونویی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۵ و دبیر دوره قبل جشنواره اظهار کرد: بنا بود جشنواره سال گذشته را برای همه کانون‌های فرهنگی هنری سراسر کشور برگزار کنیم و به سازمان فرهنگی هنری محدود نشویم، اما این اتفاق نیفتاد و امیدوارم امسال به این سمت رویم. با برقراری ارتباط با نهادهای دیگر، می‌توان جشنواره را گسترده‌تر دید و مثلاً آن را به شکل یک برنامه تلویزیونی برگزار کرد یا می‌توانیم با دانشگاه‌ها و مساجد همکاری کنیم. 

سید علیرضا فاطمیان‌پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری آخرین سخنران این نشست بود که تصریح کرد: مرکز مشارکت‌های فرهنگی هنری یکی از ارکان مهم سازمان فرهنگی هنری است، اما نکته مهم اینجاست که مشارکت فرهنگی نباید به این مرکز محدود باشد و از صدر تا ذیل سازمان باید در راستای مردمی سازی و واگذاری برنامه‌ها به مردم فعالیت کند. در سازمان باید به دنبال فهم اهمیت این ابزار باشیم و البته در چند سال اخیر به دنبال مشکلات مالی و شیوع کرونا، ظرفیت مرکز مشارکت‌های فرهنگی هنری به طور کامل شکوفا نشده است که امیدوارم به آن روز برسیم و همه سازمان به این مرکز کمک کنند.

وی در پایان گفت: جشنواره دستاوردهای کانون‌های فرهنگی هنری و مراکز مشارکتی در دوره‌های گوناگون چند بار پوست‌اندازی کرد تا در نهایت به مدل فعلی یعنی استعدادیابی در زمینه فرهنگی و هنری رسید. در تهران ظرفیت‌ها و استعدادهای عظیمی وجود دارد که باید آن را بشناسیم و بشناسانیم. امیدوارم جشنواره امسال با کیفیت خوبی برگزار شود و با بهره بردن از ظرفیت‌های داخلی به یک هم‌افزایی در همه مراکز سازمان فرهنگی هنری برسیم. 

ششمین جشنواره دستاوردهای کانون‌های فرهنگی هنری و مراکز مشارکتی از آبان تا اسفندماه ۱۴۰۰ با رقابت ۱۰ مرکز مشارکتی و ۴۹ کانون فرهنگی هنری در هشت گروه موضوعی برگزار شد.

نظر شما