شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۴۹
کد خبر: ۱۲۷۷۱۴
|
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۷
دست‌اندرکاران برگزاری همایش عاشیق‌های ایران ضمن ارائه گزارشی از این رویداد به ارائه توضیحاتی درباره جزییات بزرگترین اجرای گروهی عاشیق‌های ایران پرداختند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر به نقل از خبرگزاری مهر، همایش سراسری عاشیق‌های ایران (عاشیقلار) در قالب اجرای گروه‌های مختلف شرکت‌کننده از شهرهای مختلف کشور، به همراه بزرگترین اجرای گروهی و تجلیل از سرگروه‌های هنری عاشیق‌های ایران ساعت ۱۸ تا ۲۲ فردا سه‌شنبه دهم آبان‌ماه به میزبانی پردیس تئاتر تهران وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار می‌شود.

در این همایش که با افتتاحیه رسمی خانه عاشیق‌های ایران در پردیس تئاتر تهران نیز همراه خواهد بود، ضمن اجرای گروه کر بزرگ عاشیق‌ها متشکل از ۴۰۰ هنرمند به سرپرستی عاشیق سلجوق شهبازی چندین هنرمند پیشکسوت و شناخته موسیقی عاشیقی در نوبت‌های مختلف به اجرای برنامه می‌پردازند. این در حالی است که برگزارکنندگان این رویداد از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و تعدادی از مدیران این مجموعه، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حضور در این رویداد دعوت به عمل آورده‌اند.

از جمله اقداماتی که ستاد برگزاری این رویداد روی آن متمرکز شده، برگزاری یک رویداد خیریه به منظور کمک به آسیب‌دیدگان از زلزله مهرماه شهرستان خوی با مدیریت حسین رضازاده از دست‌اندرکاران ستاد برگزاری همایش، تجلیل از سرگروه‌های شرکت‌کننده و ارائه یک مقاله تخصصی در حوزه ادبیات عاشیقی توسط حسین سیامی است که قرار است در نوبت‌های مختلف پیش روی مخاطبان قرار گیرد. ضمن اینکه سید عباس سجادی از پژوهشگران و کارشناسان حوزه موسیقی در این برنامه به عنوان مجری حضور دارد.

براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته سخاوت صابر از ارسباران، نصرت‌الله زرگر از همدان، نوروز چمنی از اهر، رسول اجاقلو از تبریز، شهباز سلیمانی از تبریز، گروه بالابان به سرپرستی فرامرز گوزلی، اکبرزارعی از منطقه قره داغ، ایرج خداوردی از مشکین شهر، ستار برازش از میاندوآب، بهمن محیطی از خلخال، یوسف عباسپور از منطقه دیریلی، غلامرضا کمیجانی از استان مرکزی، احمد شهبازی از قزوین، سعید صفری از منطقه خدافرین، یوسف حسین زاده از کرج، محمد پوراسماعیلی از منطقه ارس، علی رضا بخشی از کلیبر، خدمت شکوری از منطقه افشار و انگوران، فرج مرادی از هشتگرد و نظر آباد، علی طالبی از شهریار، جمشید عبدی از میانه، بلود صالحپور از تبریز، یاشار عباسی از پارس آباد هنرمندانی هستند که در همایش به اجرای برنامه‌های مختلف می‌پردازند.

عاشیق سلجوق شهبازی مدیر هنری همایش سراسری عاشیق‌های ایران و مدیر خانه عاشیق‌ها، حسین عالم‌بخش مدیر پردیس تئاتر تهران، قریب منوچهری و حسین رضازاده دست‌اندرکاران برگزاری همایش سراسری عاشیق‌های ایران طی یک نشست رسانه‌ای که در خبرگزاری مهر برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از این رویداد به بیان نقطه نظرات خود در این زمینه پرداختند.

گزارش مدیر هنری و برگزاری یک اجرای بزرگِ رکوردشکن

سلجوق شهبازی از هنرمندان شناخته‌شده موسیقی عاشیقی منطقه آذربایجان و دبیر هنری همایش سراسری عاشیق‌های ایران در ابتدای این نشست رسانه‌ای ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری همایش گفت: همایش سراسری عاشیق‌های ایران طی سال‌های گذشته به صورت مستمر در شهرهایی چون اردبیل، تبریز، میاندوآب و حتی تهران برگزار می‌شد. اما ماجرای کرونا و شرایط بسیار سختی که برای فعالیت‌های فرهنگی هنری کشور رقم خورد، فضا را به گونه‌ای هدایت کرد که در این یکی دو ساله نتوانستیم آن طور که باید در خدمت مخاطبان و هنرمندان عزیز موسیقی عاشیقی باشیم. بنابراین تلاش کردیم تا به واسطه اقدامات خوبی که در حوزه کنترل بیماری کووید صورت گرفته در سال جاری بار دیگر همایش را با قالب موثری برگزار کنیم. در این راه بیش از ۶ ماه است که برنامه‌ریزی‌های لازم را آغاز کردیم و بنا را بر این گذاشتیم که در روز دهم آبان ماه شاهد برگزاری برنامه باشیم. شرایطی که دوست داشتیم در تعداد روزهای بیشتر و چارچوب منسجم‌تری برگزار می‌شد، اما همه می‌دانیم شرایط به گونه‌ای است که فعلاً می‌توانیم در قالب یک همایش این رویداد را میزبانی کنیم.

سلجوق شهبازی: اقدام دیگری که برای همایش سراسری عاشیق‌های ایران در نظر گرفته شده حمایت از آسیب دیدگان زلزله اخیر شهرستان خوی بود که متاسفانه به دلیل شرایط فعلی جامعه خبرها و اتفاقات ناخوشایندی که برای این زلزله افتاد، آن طور که باید و شاید در رسانه‌ها منعکس نشدوی ادامه داد: طبیعتاً برگزاری چنین رویدادهای مستلزم صرف هزینه‌های زیادی است و به جهت اینکه خانه عاشیق‌ها تقریباً بودجه‌ای ندارد ما مجبور شدیم با خیرین عرصه فرهنگ و هنر نیز وارد مذاکره شویم که در این زمینه خوشبختانه اقدامات موثری صورت گرفت و امیدوارم بتوانیم به نتایج خوبی هم در این زمینه برسیم. چرا که بنده و همه همکارانم در این زمینه معتقدیم موسیقی عاشیق‌ها به قدری دربرگیرنده ظرفیت‌های ناب و ارزشمندی است که همگی باید برای حفظ و اعتلای آن کوشش و تلاش زیادی داشته باشیم. اتفاقاً هم در همین چارچوب بود که به واسطه توجه و همکاری هنرمندان شایسته موسیقی عاشیقی در جای جای کشورمان موفق شدیم با گروه‌های مختلفی از سراسر کشور برای حضور در همایش به توافق برسیم که حضور هر یک از آنها دربرگیرنده جذابیت‌های بسیار فراوان و ارزشمندی با وجود تمام مشکلات مادی موجود است.

مدیر هنری همایش سراسری عاشیق‌های ایران بیان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته گروه‌ها و هنرمندان شرکت کننده در همایش بر اساس جدول زمانی بالغ بر ۳ تا ۵ دقیقه به اجرای برنامه پرداخته و پس از آن گروه دیگر به همین تایم زمانی برنامه‌های خود را پیش روی مخاطبان قرار می‌دهند. در این میان یکی از جالب توجه ترین و به اعتقاد من جذاب‌ترین قسمت‌های همایش مربوط به اجرای بزرگترین اجرای گروهی عاشیق‌های کشور می‌شود که طبق پیش‌بینی ما بیش از ۱۰۰ هنرمند روی صحنه قطعاتی را اجرا می‌کنند که در نوع خود می‌تواند دربرگیرنده ارزش‌های فراوانی باشد.

بودجه، برج میلاد، خانه عاشیق‌ها و پردیس تئاتر تهران!

این هنرمند موسیقی عاشیقی در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه تمام آثار انتخاب‌شده برای این رویداد در حوزه محتوا به صورت دقیق مورد بررسی شعری و موسیقایی قرار گرفته، گفت: تمام تلاش خود را انجام دادیم تا آثار انتخاب شده برای اجرا باری به هر جهت نباشد. بنابراین روی تک‌تک قطعات به صورت محتوایی کارشناسی زیادی صورت گرفته تا مخاطبان شاهد اجراهای قابل قبولی در شان موسیقی عاشیقی آذربایجان باشند.

شهبازی با اشاره به دلایل برگزاری این رویداد در پردیس تئاتر تهران افزود: یکی از مهم‌ترین نکاتی که می‌توان برای برگزاری این رویداد اشاره کنم مربوط به مکان برگزاری همایش بود که در این چند ماه به شدت جزو دغدغه‌های ما به شمار می‌آمد. در این زمینه رایزنی‌هایی را با شهرداری تهران آغاز کردیم و در نهایت با مساعدت معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری موفق شدیم برج میلاد تهران را به عنوان مجموعه میزبان همایش انتخاب کنیم. اما من همواره در برگزاری همایش عاشیق‌ها به موضوع سالن خیلی اهمیت می‌دهم چرا که معتقدم مکان برگزاری و اجرای موسیقی عاشیق باید در شرایط خوبی به لحاظ صدا و صحنه در این قالب باشد؛ فرآیندی که با وجود همکاری بسیار خوب برج میلاد در این زمینه به لحاظ فنی برای ما راضی کننده نبود و من ترجیح دادم تا جای دیگری را برای برگزاری کنسرت‌های همایش بررسی کنم.

وی گفت: پس از رایزنی‌های مختلفی که برای انتخاب سالن بهتر از برج میلاد انجام دادیم، به گزینه پردیس تئاتر تهران رسیدیم که به اعتقاد من یکی از بهترین سالن‌های تخصصی اجرای نمایش و کنسرت در ایران است. شرایطی که موجب شد این مجموعه را برای برگزاری همایش انتخاب کنیم. خوشبختانه آقای [حسین] عالم بخش (مدیر پردیس تئاتر تهران) همکاری بسیار خوبی با ما در این زمینه داشت و ما تصمیم گرفتیم همایش عاشیق‌ها را به جای برج میلاد در پردیس تئاتر تهران برگزار کنیم. همین تصمیم سبب افزایش همکاری‌های خانه عاشیق‌ها با مجموعه پردیس شد که خوشبختانه قرار است دفتر مرکزی خانه نیز در این مکان مستقر و همزمان با برگزاری همایش به صورت رسمی نیز افتتاح آن اعلام شود.

تجلیل از عاشیق شهید و یک کار خیرخواهانه برای زلزله خوی

مدیر خانه عاشیق‌های ایران در ادامه این نشست رسانه‌ای توضیح داد: یکی دیگر از برنامه‌هایی که غیر از پنل‌های تخصصی و اجرای برنامه‌ها روی آن تاکید داشتیم، تجلیل از سرگروه‌های گروه‌های شرکت‌کننده در همایش است که همگی از هنرمندان ممتاز و درجه یک موسیقی عاشیقی هستند. اما در این مقطع بود که آقای عالم بخش هم پیشنهاد بسیار خوبی را دادند که محتوای آن مربوط به تجلیل از هنرمندان شهیدی بود که در دوران حیات موسیقی عاشیقی را دنبال می‌کردند. ما هم پس از بررسی‌هایی که در این زمینه انجام دادیم به نام شهید بشیر شهریاری از تبریز رسیدیم که سال ۱۳۶۰ در منطقه بستان به درجه شهادت رسید. این شهید بزرگوار از جمله هنرمندانی بود که در عرصه موسیقی عاشیقی آثار ارزشمندی تولید کرد که همین شرایط بهانه بسیار ارزشمندی شد تا در همایش یاد او را گرامی بداریم.

این نوازنده موسیقی آذربایجان افزود: اقدام دیگری که برای همایش سراسری عاشیق‌های ایران در نظر گرفته شده حمایت از آسیب دیدگان زلزله اخیر شهرستان خوی بود که متاسفانه به دلیل شرایط فعلی جامعه خبرها و اتفاقات ناخوشایندی که برای این زلزله افتاد، آن طور که باید و شاید در رسانه‌ها منعکس نشد. ما به عنوان بخش کوچکی از جامعه هنرمندان منطقه آذربایجان تصمیم گرفتیم تا به منظور ابزار همدردی با عزیزان آسیب دیده و همچنین کمک به آنها برنامه خیرخواهانه و گل‌ریزانی را در همایش برگزار کنیم که مسئولیت هماهنگی آن را جناب رضا زاده به عهده دارد. از همین تریبون هم استفاده می‌کنم و از همه عزیزان خیری که می‌توانند برای کمک به زلزله خوی به یاری ما بیایند تقاضا می‌کنم که در این بخش از برنامه نیز حضور فعالی داشته باشند.

وی در این بخش از نشست رسانه‌ای بود که ضمن قدردانی از حسین عالم بخش، رقیب منوچهری و حسن رضازاده از همراهان برگزاری این همایش تصریح کرد: تمام تلاشمان را انجام داده‌ایم که در این روزهای سخت و ناراحت کننده بتوانیم با برگزاری همایش سراسری عاشیق‌های ایران به سهم خودمان شرایط آرام بخشی را با استفاده از موسیقی ناب عاشیق‌ها پیش روی مخاطبان قرار دهیم و امیدوارم آنچه انجام می‌دهیم. مورد رضایت مخاطبان قرار گیرد.

از کرونا و کنترلش تا تحقق یک شعار در پردیس تئاتر

حسین عالم‌بخش مدیر پردیس تئاتر تهران نیز در این نشست خبری ضمن ارائه توضیحاتی درباره برگزاری همایش عاشیق‌های ایران گفت: برگزاری چنین رویدادهای مرتبط با موسیقی از مدت‌ها قبل قرار بود در پردیس تئاتر تهران اتفاق بیفتد اما متاسفانه شیوع کرونا و همه‌گیری آن همه برنامه‌ها را به هم ریخت و موجب ایجاد شرایطی شد که این فعالیت‌ها متوقف شود. اما بعد از این شرایط بود که به واسطه کنترل نسبی کرونا و همراهی فراوان همکاران در پردیس تلاش کردیم تا شعار «پردیس تئاتر تهران، مرکزی حرفه‌ای برای مردم» را محقق کنیم.

حسین عالم‌بخش: همزمان با برگزاری همایش، کانون موسیقی عاشیقلار در پردیس تئاتر تهران افتتاح می‌شود که به نظرم می‌تواند گام ارزشمندی برای تحقق اهداف بعدی پردیس در حوزه‌های موسیقی و تئاتر باشدوی افزود: خوشبختانه با همراهی هنرمندان فرهیخته بود که طی ماه‌های گذشته آثار فرهنگی هنری ارزشمندی در پردیس تئاتر تهران پیش روی مخاطبان قرار گرفته و ما شاهد حضور خوب و موثر شهروندان در این مرکز هستیم. این در حالی است که ما در دوران کرونا نیز به فعالیت مشغول بودیم و این مرکز در اختیاری بسیاری از گروه‌های برنامه ساز تلویزیونی بود که در این مکان به صورت مستمر برنامه‌های خود را اجرا می‌کردند. این شرایط در حوزه موسیقی نیز برای ما محقق شد و پردیس در این مدت میزبان کنسرت‌های ارزان قیمت با حضور خوانندگانی بود که در نوبت‌های مختلف میزبان شهروندان بودند. موضوعی که از همان ابتدا جزو برنامه‌های بنده و مدیریت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بود که بتوانیم آنها را اجرایی کنیم.

این کارگردان تئاتر تاکید کرد: همان طور که گفتم تمام تلاش من و همکارانم در پردیس تئاتر تهران خدمت به شهروندان عزیز در یکی از مناطق جنوبی تهران است که امیدوارم با برطرف شدن مشکلات این روزهای جامعه بتوانیم علاوه بر اجرای آثار نمایشی در ژانرهای مختلف پذیرای هنرمندان فعال حوزه موسیقی نیز باشیم. البته ما در حوزه مجوزهای موسیقی ما با پاره‌ای از مشکلات مواجه هستیم که امیدوارم به واسطه همراهی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، دفتر موسیقی وزارت ارشاد شرایط سخت اخذ مجوزها نیز مرتفع شود.

کانون موسیقی عاشیقلار در تهران افتتاح می‌شود

مدیر پردیس تئاتر تهران در ادامه این نشست رسانه‌ای با اشاره به برگزاری همایش عاشیق‌های ایران گفت: برگزاری همایش سراسری عاشیق‌های ایران یک کنسرت موسیقی نیست. کما اینکه ما در این زمینه هم بلیت فروشی نداریم و هدفمان فقط و فقط زنده نگه داشتن یک هنر سنتی در عرصه موسیقی اقوام است که در آن آموزش فرهنگ، اعتقاد، دین، فرهنگ و هنر وجود دارد. شما در همین موسیقی عاشیقی ریشه‌هایی از دین را می‌بینید که این هنر را در تمامی جهان مطرح کرده است. پس باید نهایت تلاشمان را انجام دهیم تا در حد امکانات این پایگاه ارزشمند را حفظ کنیم.

وی اظهار کرد: من اعتقاد دارم وقتی چنین رویدادهایی برگزار شود، محتوا هم حفظ می‌شود. در این چارچوب پردیس تئاتر تهران هم سعی کرده تا آنجا که می‌تواند نه به عنوان یک میزبان که به عنوان یک همراه و یار در کنار دوستان باشد. اتفاقاً در همین زمینه و همزمان با برگزاری همایش، کانون موسیقی عاشیقلار در پردیس تئاتر تهران افتتاح می‌شود که به نظرم می‌تواند گام ارزشمندی برای تحقق اهداف بعدی پردیس در حوزه‌های موسیقی و تئاتر باشد.

نظر شما