جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۴۰
کد خبر: ۱۲۷۹۴۹
|
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲
سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران جشنواره به مدت ده روز است در باغ کتاب تهران میزبان نوجوانان به همراه خانواده های آنهاست .
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، در یکی از روزهای خنک نیمه پاییز به سمت باغ کتاب تهران می روم تا فارغ از زندگی روزمره مدتی را در فضای دلچسب باغ کتاب بگذارنم و از جشنواره ایران آینده که در این مکان برگزار می شود بازدید کنم ،مسیر را  برروی اپلیکیشن موبایل  کنترل می کنم و از انتهای بزرگراه حقانی به سمت تابلوی باغ کتاب ادامه مسیر می دهم و وارد فضای آَشنا و البته آرام محوطه باغ کتاب می شوم . درست در میانه شهر وشلوغی های شهر این مکان واقعا غنیمت است !
از درب اصلی باغ کتاب که وارد شدم متوجه تغییرات جدیدی در فضای موجود می شوم ازدیدن لوگو وطراحی بنرهای جشنواره ایران آینده متوجه شدم که سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران این بار مخاطب هدف را به کودکان و نوجوانان 9 تا 18 سال اختصاص داده است و انتخاب این مکان باظرفیت همزمان فضای سرپوشیده و باز انتخاب درستی به نظر می رسد.

 همزمان با ورودم به فضای سرپوشیده با گروهی از دختران 11 ،12 ساله با روپوش های یک دست  با رنگ های یاسی و سفید مواجه می شوم  که از طرف مدرسه برای بازدید آمدند. دختران هیاهوی زیادی دارند و هیجان زده اند ،  لابه لای جمعیت با آنها پیش می روم ازآنها با بستنی چوبی پذیرایی می شود . حضورم در میان این دختران خاطرات خوش دوران مدرسه را تداعی کرد و برای مدت کوتاهی خاطرات اردو های مدرسه در جلوی چشمم نقش می بندد . 

در گوشه ای دیگر راهنمایان و اطلاعات جشنواره ایران آینده با وارد کردن اسامی ،کارتی را به مخاطبان  ارائه می دهند .از یک نفرآنهادر خصوص نحوه بازی سوال می کنم و او می گوید: در این جشنواره 18 بازی در نظرگرفته شده است که هر کدام امتیاز خود را دارند ودر هر قسمت امتیاز آنها وارد بارکد شده و در نهایت موقع خروج جمع امتیازها را کنترل می کنیم که  اگر امتیاز بالای 450 به دست آورند  شامل دریافت کارت هدیه خرید کتاب می شوند.

فارغ از هیاهوی شهر در جشنواره ایران آینده

کم کم  از این مسیر از جمعیت دختران جدامی شوم تا به ترتیب بخشهای مختلف این جشنواره را ببینم .

رقابت سخت از نوع دیجیتالی 

 در همان بدو ورود در منتهی الیه سمت چپ، سردر جام بازی های دیجیتال پسران و دختران را می توان دید که علاقمندان به بازی های دیجیتال دو به دو کنار هم در حال بازی کردن هستند و تعدادی نیز با زدن دوربین های چشمی دیجیتالی در حال تیراندازی و یا جنگیدن با دشمنان فرضی دیجیتالی هستند .
 اینجا انواع بازی های کنسولی فوتبالی  مناسب برای سنین نوجوان و بزرگسال ، بازی های کامپیوتری وجودارد و قرار است به زودی مسابقه اولین دوره لیگ فیفای «بازی ویزیون» همزمان با هفته ملی نوجوان با جوایز ویژه در این مکان برگزار ‌شود. 

فارغ از هیاهوی شهر در جشنواره ایران آینده

پذیرایی به صرف بازی

از فضای بازی های کامپیوتری و دیجیتالی که خارج می شوید در ایستگاه کناری ،میزهای چهار نفره به سبک تشریفاتی  و میهمانی در کنار هم قرار گرفتند با این تفاوت که وقتی به عنوان میهمان پشت این میزها می نشینید از شما به جای شیرینی و شربت با بازی های فکری و هوش و دست ورزی  پذیرایی می شود.

بر روی هر کدام از میزها یک بازی فکری  وجود دارد و افراد به صورت گروه های خانوادگی و یا دوستانه در کنار هم  از این بازی ها  لذت می برند و اوج لذت آنها را از  صدای جیغ بلند و دست زدن گروهی در گوشه ای متوجه شوید که به نظرمی رسد گروهی پیروز میدان شده است .


فارغ از هیاهوی شهر در جشنواره ایران آینده


از ایده تا اجرا در خانه کودک 

دختر کوچک 5 ساله ای با دستان کوچکش تمام تلاش خود را می کند تا با استفاده از چسب حرارتی چوب های بستنی ها را با کمک مربی به هم بچسباند تا وسیله ای که در فکرش در نظر دارد بسازد.

حنانه ندرخاتی مربی تسهیلگر در این ایستگاه فعالیت می کند می گوید: در این ایستگاه هر کودکی با وسایل بازیافتی ، چوب بستنی ، چسب و... می تواند  با توجه به ایده ای که در سر دارد کار هنری را به تنهایی بسازد و  از خدمات این ایستگاه بصورت رایگان استفاده کند .

ندرخانی می گوید  : کودکان در قسمت آشپزباشی  که داخل حیاط باغ کتاب است با متریال و مواد اولیه ای  که در اختیارشان گذاشته می شود آشپزی کردن را امتحان می کنند و  هدف از این آشپزی صرفا فقط تجربه کردن کودکان است .

همچنین در قسمت فروشگاه نیز برای تهیه مواد اولیه که در قسمتهای دیگر نیازدارند،خرید می کنند که به افزایش هوش مالی کودک کمک می کند تا فرق بین خواسته و نیاز را  کاملا درک کنند.

در قسمت گنجه نیز کودکان که سوالی داشته باشند از تسهیلگر می پرسند  و تسهیلگر نیز پاسخ آن ها را به زبان ساده و کودکانه برای آنها بیان می کند. 

پاتوق نوجوانان

نوجوانان علاقمند به گفتگو و تریبون آزاد در فضای گفتگوی آزاد و در فضای دوستانه نظرات  موافق و مخالف دوستان خود را می شنوند و راه حل گفتمان کردن و شنیدن نظرات  مخالف را یاد می گیرند.

فارغ از هیاهوی شهر در جشنواره ایران آینده


بازی لیزرتگ
از بخش هایی که بیشتر برای پسران  نوجوان هیجان دارد و با استقبال آنها مواجه شده است ایستگاه بازی لیزرتگ است. بازی گروهی به سبک بازی های تفنگی ،مانند پینت بال که در سانس های یک ربع تا نیم ساعت در گروههای 10 نفره با هم  بازی می کنند. 

 پویا علوی کارشناس و متخصص این بازی می گوید: این بازی اساسا الکترونیکی است و نرم افزاری دارد که بر روی کامپیوتر نصب می شود و تفنگ ها ، هد بند ها و جلیقه ها همه الکترونیکی است که به سنسورها شلیک می کنند و امتیاز می گیرند.

علوی می گوید این بازی محدودیت جنسی و آسیبی ندارد و خانوادگی است ، تجهیزات آن  بسیار با کیفیت است که از روسیه خریداری  می شود و در ایران تولید و مونتاژ می شود. مدیریت این بخش از بازی ها به عهده فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی است . 


فارغ از هیاهوی شهر در جشنواره ایران آینده//// در حال تکمیل

 بازی پر طرفدار مافیا
 این روزها بازی مافیا در میان نوجوانان و جوانان طرفداران بسیاری پیدا کرده است ، از اجرای آن در محافل خانوادگی و دوستان گرفته تا  شبکه سلامت و شبکه های خانگی همه به گونه ای این بازی را اجرا می کنند . دراین جشنواره نیز فضای دنج و خلوتی را برای این بازی در نظر گرفته اند که نوجوانان در کنار هم از این بازی لذت ببرند. 

ضیافت بادبادک ها برپشت بام 

پله های طبقه دوم را در فضای باز به سمت پشت بام پیش می گیرم  . هنگامی که به پشت بام رسیدم با نمای زیبای  رقص ده ها بادبادک رنگی  بر بام باغ کتاب در بک گراند نمای زیبای شهر مواجه شدم .

 مسئول ایستگاه بادبادکها می گوید : یکی از بخشهای پر نشاط این جشنواره ، قسمت بادبادک ها ست که  به عنوان یکی از بخش های مجموعه برنامه های جشنواره ایران زمین در دو زمان صبح و عصر پذیرای عموم مخاطبان و خانواده هاست و از ساعت 9 الی 12 و 15 الی 22 ،ایستگاههای بازی و ورزش در باغ کتاب در خدمت نوجوانان و خانواده های محترم است.

جشنواره بادبادک ها در این مدت  بسیار مورد استقبال نوجوانان و حتی پدرها و مادرها قرار گرفته به عنوان تفریحی خانوادگی از محبوبیت بسیاری برخوردار است.

فارغ از هیاهوی شهر در جشنواره ایران آینده//// در حال تکمیل

ایستگاه خوشمزه  

فضای همکف  و بخش فضای بیرونی را به بازی هایی اختصاص داده اند که نیاز به فضای بیشتری است . بخش جذاب این جشنواره  ایستگاه خوشمزه بازی یا همان مسابقه آشپزی است .
 اینجا گروههای مختلف در مسابقه آشپزی با پخت ماکارانی با هم رقابت می کنند ،  نوجوانان در گروههای مجزا، کلاه اشپزی  بر سر می گذارند و پیش بند هایشان را می بندند، و با مواد اولیه غذایی که در اختیارشان گذاشته شده است  هر کدام مسئولیتی را به عهده می گیرند  تا اسپاگتی یا همان ماکارونی خودمان را درست می کنند این تحربه شیرین را امتحان کنند و مجری برنامه نیز بر هیجان این مسابقه می افزاید.

گروه بعدی پسران یک مدرسه هستند که در صف منتظر ایستاده اند تا نوبتشان شود. 

اسکیت بازی در باغ 

فرهنگسرای مهر در بخش جام مسابقات اسکیت و اسکیت بورد، ضمن ایجاد فضایی شاد توام با رقابت سالم بین شرکت کنندگان با حضور مربیان و کارشناسان مجرب شیوه و تکنیک های مقدماتی این ورزش مفرح را بصورت رایگان آموزش می دهد.

بازی ها به صورت مسابقه برگزار می شود و برندگان در هر روز امتیازی دریافت کرده و در روز پایانی از همه برندگان دعوت می شود با شرکت در مسابقه فینال برای دریافت جایزه ی ویژه با یکدیگر رقابت کنند.

عبور از مراحل سخت در یک بازی

بازی مراحل سخت (ادونچر) از بازی های هیجانی حرکتی این جشنواره است که شرکت کنندگان در قالب گروههای  دو  نفره از موانعی مثل تونل کشی ، طناب نوردی ، صخره نوردی  و موتورسواری عبور می کنند تا به مرحله آخر می رسند و در انتها برنده نهایی انتخاب می شود.

این مسابقه هرروز در نوبت صبح ویژه مدارس و عصر ها به صورت گروه های دوستانه ، پدر و پسر و مادر و دختران برگزار می شود و محدودیت  سنی خاصی ندارد.
 بخش فوتبالی نیز  مسابقه چالش های توپی است و بازی فوتبال دستی را در ابعاد بزرگ  برای علاقمندان به فوتبال فراهم کرده است در گوشه ای دیگر میزهای بزرگ فوتبال دستی و ایر هاکی روی میز به تعداد زیاد برای علاقمندان به این ورزش فراهم شده است  .

فارغ از هیاهوی شهر در جشنواره ایران آینده//// در حال تکمیل

انیمیشن کودک

یکی از بخش‌های این جشنواره نمایش فیلم‌های مناسب گروه سنی نوجوان است .از جمله انیمیشن «لوپتو» در سالن نمایش فیلم جشنواره هر شب از ساعت 20:30 به صورت رایگان میزبان نوجوانان و خانواده‌های آنها است. 

باغ علم کودک و نوجوان 

باغ علمی کودک و نوجوان از پتانسل های  دائمی این مجموعه  است که جهت آشنایی کودکان و نوجوانان  با علوم پایه طراحی  شده است .در  روزهای عادی اگر به این باغ علمی بیایید باید حتما بلیط تهیه کنید ولی  به بهانه این  جشنواره  می توانید به صورت رایگان از امکانات  آن استفاده  کنید. 

در قسمت دسته بندی کتاب های باغ کتاب ، کتاب داستانی  مورد علاقه ام را پیدا می کنم و در گوشه ای می نشینم و  مشغول به خواندن آن می شوم  و متوجه  گذر زمان نمی شوم و با صدای موسیقی بلندی ناگهان جا می خورم  و متوجه می شوم  که ساعت نزدیک 5 بعد از ظهراست و برنامه های استیج  در حال آغاز شدن است .

برنامه های استیج با مشارکت شبکه امید هرروز از ساعت 17 تا 22 برنامه های شاد و متنوعی را  برای خانواده ها اجرا می کند  که از بخش های جذاب کودکان و نوجوانان است.

فارغ از هیاهوی شهر در جشنواره ایران آینده//// در حال تکمیل
  

نظر شما