شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۲۱
کد خبر: ۱۲۷۹۵۳
|
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴
این‌روزها باغ کتاب تهران با برگزاری بازی‌های نوجوانانه میزبان حضور گرم نوجوانان و خانواده‌هاست.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، باغ کتاب تهران با ویژه برنامه «ایران آینده» ششمین روز خود را پشت سر گذاشت و میزبان نوجوانانی بود که برای شرکت در برنامه‌های فرهنگی هنری شهرداری تهران قدم به باغ کتاب گذاشته بودند تا فارغ از شرایط و اتفاقات اخیر جامعه دست در دست دوستان و خانواده‌هایشان چند ساعتی را در آنجا سپری کنند. 
سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با ۲۱ بخش از برنامه‌های تفریحی، فرهنگی به استقبال هفته ملی نوجوان رفته و سعی کرده است برای هر سن و سلیقه‌ای حرفی برای گفتن باشد. از مجموعه‌های تفریحی باغ کتاب تهران می‌توان به جام بازی‌های دیجیتال، جام بازی‌های رومیزی، مسابقه لیزرتگ، بازی مافیا، جام اسکیت، مسابقه تیراندازی، مسابقه چندگانه سرعتی، چالش‌های فوتبالی، سالن نمایش فیلم، برنامه‌های استیج، مسابقه آشپزی، پرواز بادبادک‌ها و ... اشاره کرد. 
از آنجایی که این برنامه‌ها از ساعت ۱۵ تا ۲۲ در خدمت نوجوانان است، مدارس هم می‌‌توانند دانش آموزان را با هماهنگی فرهنگسراها از ساعت ۹ تا ۱۵ به باغ کتاب بیاورند. 
نوجوانان برای شرکت در مجموعه‌های تفریحی باید به قسمت ثبت‌نام مراجعه کنند و بعد از ثبت مشخصات، کارت دریافت کنند. با دریافت کارت به بخش‌های مختلف باغ کتاب مراجعه می‌کنند تا با بازی کردن به کسب امتیاز بپردازند. هر وقت امتیاز کسب شده بین ۴۵۰ تا ۷۰۰ باشد، بخش اول جوایز را دریافت می‌کنند. امتیازهای بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ بخش دوم جوایز را شامل می‌شود و از ۹۰۰ به بالا بخش ویژه جوایز را در برمی‌گیرد. 
بازی کن و جایزه بگیر 
جوایزی برای نوجوانان درنظر گرفته شده که می‌توانند در همان باغ کتاب از خریدهای لوازم‌التحریر، کتاب و فضاهای تفریحی بهره‌مند شوند. 
مسئول این بخش درباره تعداد ثبت‌نام کنندگان و روند شرکت در برنامه «ایران آینده» گفت: هر فردی می‌تواند یک کارت دریافت کند. اگر کسی تمایل داشته باشد ۱۰ روز بازی کند، هر روز باید کارت مستقل داشته باشد و امتیاز امروز به روز بعد منتقل نمی‌شود. 
به گفته وی، از روز برگزاری این ویژه برنامه تا روز دوشنبه بالغ بر سه هزار شرکت‌کننده برای حضور در برنامه‌ها پیش قدم شدند و تنها روز دوشنبه نزدیک به هزار نفر شرکت‌کننده تا ساعت ۱۷ برای استفاده از برنامه‌ها ثبت‌نام کردند. 
حضور خانواده‌ها به همراه فرزندانشان برای شرکت در بازی‌ 
اگرچه این برنامه‌ها با محوریت نوجوانان در حال برگزاری است ولی خانواده‌ها هم می‌توانند دست در دست فرزندانشان در بازی‌های گروهی شرکت کنند. به عنوان مثال، در بازی‌های رومیزی، بازی‌های دیجیتال، مسابقه آشپزی و ... خانواده‌ها پا به پای فرزندانشان حضور دارند و در یک رقابت دوستانه به کسب امتیاز می‌پردازند. 
جام بازی‌های دیجیتال با کسب ۵۰ امتیاز 
جام بازی‌های دیجیتال در دو بخش آقایان و بانوان بازی‌های VR (دنیای مجازی)، فیفا، Ps، 
    Beat Saber
را برگزار می‌کند و شرکت‌کنندگان می‌توانند از این غرفه ۵۰ امتیاز کسب کنند. 
جام بازی‌های رومیزی با کسب امتیاز بین ۵۰ تا ۱۰۰ 
جام بازی‌های رومیزی به نوجوانان امکان بازی کردن ۲۵ بازی مختلف را در سه سطح آسان، متوسط و سخت می‌دهد و شرکت‌کنندگان می‌توانند از رده سنی سه سال تا بزرگسال در بازی‌هایی مانند اونو، شیر مرغ، تن به تن و ... شرکت کنند و با کسب امتیازهایی بین ۵۰ تا ۱۰۰ برنده آن قسمت شوند. 
اکران رایگان فیلم‌های نوجوانان در سالن نمایش باغ کتاب 
سالن نمایش فیلم باغ کتاب در همان حوالی مجموعه بازی‌های رومیزی و دیجیتالی با پخش فیلم‌های مناسب سن نوجوانان میزبان تماشاچیان در دو سانس ساعت ۱۷ و ۱۹ است. طبق جدول اکران روز چهارشنبه فیلم «سایه‌ای که نور شد» به کارگردانی نازنین سبحان سربندی از ساعت ۱۵ نمایش داده می‌شود. روز پنج‌شنبه فیلم «آقای مدیر» به کارگردانی حسن آقا کریمی در ساعت ۱۷ و «مادر» به کارگردانی لیلا میرهادی در ساعت ۱۹ اکران پخش می‌شود.
روز جمعه هم فیلم «درسی برای فردا» در ساعت ۱۷ نمایش داده می‌شود. 
فیلم «درسی برای فردا» محصول سال ۱۳۸۱ است و داستان نوجوانی را به تصویر می‌کشد که می‌خواهد همانند همکلاسی‌هایش ضبط صوت تهیه کند تا در درس‌هایش موفق شود. اما به دلیل مشکلات مالی با چالش‌هایی مواجه می‌شود. 
فیلم «یدو» هم به کارگردانی مهدی جعفری در ساعت ۱۹ روز جمعه نمایش داده می شود. «یدو» محصول سال ۱۳۹۹ و روایت زندگی پسر‌بچه‌ای با موضوع جنگ تحمیلی است که نشان می‌دهد چگونه این پسربچه در میانه جنگ به مفهوم بلوغ دست پیدا می‌کند. 
استقبال نوجوانان از بازی های حرکتی
در محوطه بیرونی باغ کتاب هم بخش‌هایی برای نوجوانان در نظر گرفته شده است که یکی از پرمخاطب‌ترین بخش‌های این جشنواره محسوب می‌شوند و طیفی از دختران و پسران باهم به رقابت می‌پردازند. غرفه «خوشمزه‌بازی» که ویژه مسابقه آشپزی برای نوجوانان است، با وسایل لازم برای آشپزی تجهیز شده و نوجوانان علاقه‌مند در قالب 9 گروه 3 یا 4 نفره می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند.
فضای دیگری هم به علاقه‌مندان به بازی اسکیت اختصاص یافته است که مربیان و کارشناسان مجرب شیوه و تکنیک‌های مقدماتی این ورزش مفرح را بصورت رایگان آموزش می‌دهند. هچنین امکان برگزاری مسابقه اسکیت هم در این بخش فراهم شده است و برندگان علاوه بر دریافت امتیاز روزانه، در مسابقه فینال روز پایایی هم برای دریافت جایزه ویژه باهم به رقابت می‌پردازند.
بازی‌های چندگانه سرعتی و توپی شامل بازی‌های سازه‌ای همچون طناب تعادلی، موتور چهارچرخ و جام فوتبال دستی از دیگر بخش های این جشنواره در فضای باز باغ کتاب است. همچنین بازی مافیا، مسابقه لیزرتگ و پرواز بادبادک‌ها هم بر روی بام باغ کتاب میزبان شرکت‌کنندگان است. 
این ویژه برنامه تا ۲۰ آبان به کار خود ادامه می‌دهد و  نهادهای فرهنگی مانند کانون پرورش فکری کودک و نوجوان، شبکه امید و سایر نهادهای فعال در حوزه نوجوانان در این رویداد مشارکت دارند. 
پیش از این، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با برگزاری جشنواره «ایران عزیز» با هدف معرفی فرهنگ اقوام ایرانی از تاریخ ۲۰ تا ۲۹ مهرماه در دریاچه شهدای خلیج فارس میزبان شرکت‌کنندگان بود.

نظر شما