جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۵۷
کد خبر: ۱۲۷۹۷۱
|
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶
امیرحسین سمیعی ، درگذشت ابوالقاسم حسینجانی، شاعر آیینی ، نویسنده و مترجم را تسلیت گفت.
پیام تسلیت امیرحسین سمیعی به مناسبت درگذشت ابوالقاسم حسینجانی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، امیرحسین سمیعی در بخشی از این پیام آورده است:استاد حسینجانی ،شاعری که می کوشید نگاه به مقوله عاشورا را از جنسی دیگر تعریف کند و این نگرش متفاوت را با سروده «کربلا منتظر ماست بیا تا برویم»  در ذهن ادبیات و خاطرات این کشور ماندگار کرد.  

متن کامل پیام معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به شرح زیر است:

درگذشت شاعرآیینی، مترجم و پژوهشگر گرامی ابوالقاسم حسینجانی را به اهل فرهنگ و ادب و خانواده آن عزیز  تسلیت عرض می کنیم. 

استاد حسینجانی، شاعری که می کوشید نگاه به مقوله عاشورا را از جنسی دیگر تعریف کند و این نگرش متفاوت را با سروده «کربلا منتظر ماست بیا تا برویم»  در ذهن ادبیات و خاطرات این کشور ماندگار کرد.  

شاعری که معتقد بود «روحِ عاشورایی، راه حلّ دُنیاست»  گرچه از میان ما رخت بسته  است  اما آثار و سروده ها و ترجمه هایش در میان ماست و فرصت بهره مندی از آن برای ما و نسل جوان فراهم است. 

امیدواریم در این مسیر دشوار از عنایت های صاحب آثار عاشورایی اش بهره مند باشد و ایمان داریم که چنین است.

حالا که سفر او در آستانه هفته کتاب رخ داده باید حسینجانی را با «جغرافیای رازها»به نسل جوان معرفی کنیم باشد بدانند که  «عشق کبریت نیست که بی‌خطرش را بسازند»و  درعصر انتظار باور کنند که «دور بهار را، سیم خاردار، نمی‌شود کشید».

امیرحسین سمیعی 
معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران


ابوالقاسم حسینجانی نوزدهم آبان ماه در سن 73سالگی درگذشت. 12 شهریور 1328 در بندرانزلی دیده به جهان گشود. فعالیت در مطبوعات را از سال 1340 با فروش روزنامه آغاز کرد. اولین‌بار در سن 12 سالگی شعری طولانی سرود: «برگی از اوراق دیگر شد شکسته/ بار دیگر شاخه‌ای از شاخه‌هایم...».

وی با اتمام مقطع دبیرستان در رشته ریاضی و اخذ دیپلم در سال 1347موفق به ورود به دانشگاه شد. باوجود علاقه شخصی وی به تحصیل در رشته پزشکی که برگرفته از مطالعات مفصلش در ارتباط با ابوعلی سینا بود اما در نهایت وی در دانشکده فنی دانشگاه تبریز تحصیلات را تا مقطع فوق لیسانس ادامه داد.

طی سال‌های ۵۶ و ۵۷ که زمان شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران بود، کتاب «حسین (ع) احیاگر آدم» را منتشر کرد.

از دیگر آثار این شاعر فقید می‌توان به «جغرافیای رازها (مجموعه شعر عاشورایی)»، «عشق کبریت نیست که بی‌خطرش را بسازند»، «آزادسازی انسان و جهان در اندیشه‌های راهبردی پیامبر» و «دور بهار را، سیم خاردار، نمی‌شود کشید» اشاره کرد.

وی نخستین فرماندار و نماینده منتخب بندرانزلی، سردبیر ماهنامه ارتباطات، عضو هیات داوران جشنواره‌های ادبی کشور، مسئول شورای آموزشی بنیاد نهج‌البلاغه بود.
نظر شما