شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۵۹
کد خبر: ۱۲۸۰۵۵
|
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱
کتابداران کتابخانه‌های تحت پوشش مدیریت فرهنگی هنری منطقه 18 به مناسبت هفته کتابخوانی در اظهار نظرهایی کوتاه، مهم‌ترین دغدغه‌ها و پیشنهادهای خود را برای جذب بیشتر مخاطبین به کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مطرح کردند.

کتابداران کتابخانه‌های تحت پوشش مدیریت فرهنگی هنری منطقه 18 به مناسبت هفته کتابخوانی در اظهار نظرهایی کوتاه، مهم‌ترین دغدغه‌ها و پیشنهادهای خود را برای جذب بیشتر مخاطبین به کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مطرح کردند.

* اصلاح ساختار فیزیکی و استاندارد سازی

به گفته کورس احمدی مدیر کتابخانه 15 خرداد، اصلاح ساختار فیزیکی و استانداردسازی کتابخانه‌ها 2 عامل مهمی است که موجب جذب بیشتر مخاطبان به کتابخانه‌های سازمان می‌شود.

وی می‌گوید: هم‌چنین بسیاری از منابع و کتاب‌های روز را نداریم که اگر سازوکاری برای تهیه آنها اندیشیده شود کتابخانه‌هایمان غنی‌تر و تخصصی‌تر می‌شود.

به گفته احمدی کتابخانه 15 خرداد با مساحت حدود 900 متر مربع مساحت، یک سالن مطالعه ویژه خانم‌ها و 2 سالن ویژه آقایان، دارای 5000 مخاطب ثابت است.

وی می‌افزاید: کتابخانه 15 خرداد 10 هزار جلد کتاب دارد که طی یکسال گذشته 1700 جلد آن اهدایی بوده و بنده با رایزنی‌هایی که با ناشران داشتم طی یک سال گذشته 800 جلد کتاب شعر از ناشران گرفتم و بخش تخصصی کتاب‌های شعر را در کتابخانه راه‌اندازی کردیم.

کورس احمدی 52 ساله، کارشناس ارشد ادبیات است، از سال 81 در سازمان شاغل است، 30 سال در حوزه کتاب فعالیت دارد و به عنوان یک شاعر چهار مجموعه شعر منتشر کرده است.

استانداردسازی کتابخانه‌ها و تامین کتاب‌های روز به جذب مخاطب کمک می‌کند

*توجه به توسعه فعالیت‌های کانونی

رضا باقری مدیر کتابخانه استاد حکیمی مستقر در فرهنگسرای خاتم(ص) معتقد است: کتابخانه‌های سازمان صرفا نباید نقش کتابداری و عرضه کتاب به مخاطبین داشته باشند، بلکه پویایی این مراکز به عنوان یک کانون فرهنگساز مستلزم برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی است و در این زمینه توسعه فعالیت‌های کانونی بسیار تاثیرگذار است.

وی می‌افزاید: توجه به ارتقاء کمی و کیفی کانون‌ها نه تنها موجب اعتبار بیشتر کتابخانه‌های سازمان می‌شود، بلکه به جذب بیشتر مخاطبین و توسعه و تنوع نقش‌های فرهنگی و آموزشی این مراکز کمک می‌کند.

به گفته باقری، کتابخانه استاد حکیمی با 600 متر مساحت و 2 سالن مطالعه همزمان برای بانوان و آقایان، بیش از 29 هزار جلد کتاب دارد که 2000 جلد آن طی یکسال گذشته اهدایی بوده است. این کتابخانه 1300 عضو فعال و 2 کانون و باشگاه فعال کتابخوانی برای بانوان و کودکان و نوجوانان دارد.

باقری 41 ساله دارای کارشناسی مترجمی و کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار است. وی از سال 83 در حوزه کتابداری در سازمان فعال بوده و 13 سال است که در مدیریت فرهنگی هنری منطقه 18 به عنوان کتابدار فعالیت می‌کند.

* ضرورت افزایش کتاب‌های کمک آموزشی

مریم رحمنی مدیر کتابخانه فجر، افزایش کتاب‌های کمک آموزشی را نه تنها برای جذب مخاطبان دانش‌آموز ضروری می‌داند، بلکه معتقد است حفظ و نگهداری بخش اعظم مخاطبان که درآستان کنکور هستند منوط به این موضوع است.

وی‌ می‌افزاید: دوران کرونا موجب ریزش بخشی از مخاطبین کتابخانه ها شد، لذا باید با تامین منابع آموزشی، این کاهش را جبران کرد.

به گفته رحمنی کتابخانه فجر450 متر مساحت، 2 سالن مطالعه مجزا برای بانوان و آقایان، 1100 عضو فعال و بیش از 22 هزار جلد کتاب دارد که حدود هزار نسخه آن اهدایی یکسال گذشته بوده است.

وی متولد 1357، کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دارای 21 سال سابقه در سازمان است و از سال 98 مسوولیت کتابخانه فجر را بر عهده دارد.

*تامین تازه‌های نشر برای جذب و حفظ مخاطب

مهدی کاظمی مدیر کتابخانه قائم(عج) می‌گوید: ما نهایت تلاش خود را می‌کنیم تا مخاطب را جذب و حفظ کنیم، اما نیاز به کتاب‌های جدید و تازه‌های نشر داریم تا پاسخ‌گوی مخاطبین باشیم و این مستلزم تامین اعتبار خرید کتاب حتی در حد تهیه 5 جلد کتاب جدید در هر ماه است.

وی می‌افزاید: رایزنی برای تهیه بن کتاب و اعطای آن به کتابخانه‌ها نیز راهکاری است که به روزآمد شدن منابع مطالعاتی کمک می‌کند.

کاظمی می‌گوید: کتابخانه قائم(عج) 22 هزار جلد کتاب در حوزه‌های مختلف دارد که 1200 جلد آن اهدایی یکسال گذشته بوده است. این کتابخانه 2100 عضو فعال دارد و در 750 متر با 2 سالن مطالعه آقایان و بانوان، همزمان به مخاطبان خدمات ارایه می‌دهد.

وی متولد 1356 و کارشناس ارشد کتابداری است، 22 سال سابقه در سازمان دارد و 16 سال است که در منطقه 18 در حوزه کتابداری فعالیت می‌کند.

* رفع محدودیت و شناورسازی ساعت فعالیت برای کتابخانه‌ها

الهام درویش کوشالی مدیر کتابخانه بوستان نرگس معتقد است بخش اعظمی از مخاطبین و اعضای کتابخانه‌های عمومی محصلین سال‌های آخر و به‌ویژه پشت کنکوری‌ها هستند، از اینرو حفظ آنها بسیار مهم است.

وی می‌افزاید: باید شرایطی را فراهم کرد که پشت‌کنکوری‌ها ساعاتی را که نیاز دارند در کتابخانه باشند و مشمول محدودیت ساعات اداری نشوند. هم‌چنین ساعاتی شناور برای مخاطبین از طیف‌های مختلف در نظر گرفت تا همه اقشار بتوانند از محیط و خدمات کتابخانه‌های سازمان بهره‌مند شوند.

درویش با گلایه از محدودیت ساعات اداری در بوستان نرگس اظهار می‌دارد: مخاطبین ما که بیشتر آنها سال آخری یا پشت کنکوری هستند مجبورند ساعت 16 سالن را ترک کنند زیرا ساعت کار بوستان بانوان در نیمه دوم سال 16 است و درهای بوستان بسته می‌شود.

وی هم‌چنین با گلایه از قرارگیری کتابخانه در انتهای بوستان اظهار می‌دارد: مسیر دسترسی به کتابخانه از ابتدای بوستان دور است درحالی که با وجود ساختمان مناسب در ابتدای بوستان، درصورت رایزنی با شهردار منطقه، امکان جابجایی ساختمان کتابخانه وجود دارد.

* گزارش از: حسین گل‌محمدی

نظر شما