شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۳۴
کد خبر: ۱۲۸۰۷۶
|
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳
مصاحبه با مدیر کتابخانه تخصصی پرتو به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی
مریم شیشه‌گر،مدیرکتابخانه تخصصی کودک و نوجوان منطقه 22 تهران از اجرای برنامه‌های تخصصی و فرهنگی حوزه کتاب در کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان پرتو خبر داد.
با برگزاری نمایش خلاق در کتابخانه کودکان را به کتابخوانی علاقه‌مند می‌کنیم
 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر،مدیرکتابخانه تخصصی کودک و نوجوان پرتو اظهار داشت :کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان پرتو تنها کتابخانه تخصصی در منطقه 22 است که تمام برنامه‌هایش مختص کودکان می باشد. سعی کرده‌ایم با استفاده از  دکور کودکانه و بهره‌گیری از رنگ‌های شاد محیطی جذاب، شاد و مفرح برای کودکان مهیا کنیم تا زمانی‌که بچه‌ها  وارد کتابخانه می‌شوند احساس خوبی داشته ‌باشند.

وی با اشاره به افول فعالیت‌های فرهنگی در دوران کرونا  گفت : در ماه‌های اخیر شاهد رشد چشمگیر اعضای کتابخانه هستیم و با نظرسنجی‌هایی که انجام دادیم  خوشبختانه با رضایت نحوه عملکرد کتابخانه روبه‌رو شدیم که برایمان دلگرم کننده بود.

شیشه‌گر وجود خدمات خاص در این کتابخانه را عامل رشد عضوگیری عنوان کرد و افزود: از آن‌جایی که این کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان  است به طبع خدمات خاصی برای این گروه سنی ارائه می شود. برنامه‌هایی با محوریت کتاب و کتابخوانی نظیر هم‌خوانی ، قصه‌گویی، بلندخوانی ، نمایش خلاق ، بازی های دسته جمعی و فکری، کاردستی و... حتی کلاس های آموزش نقاشی و تقویتی ریاضی را برای حضور بیشتر کودکان در برنامه‌های کتابخانه گنجانده‌ایم.
 
مدیر کتابخانه پرتو با اشاره به اجرای نمایش خلاق در کتابخانه  توضیح داد : با حضور اعضای علاقه‌مند به نمایش یک گروه نمایش تشکیل داده‌ایم  که با استفاده از داستان‌های موجود در کتابخانه نمایشی را برای دیگر اعضا اجرا می‌کنند. حتی  در ساخت دکور برنامه، ساخت ماسک‌های مربوط به شخصیت‌های داستان نیز از طراحی و مشارکت اعضا کمک می‌گیرم تا بتوانیم محیطی مفرح و صمیمی برای بچه‌ها ایجاد کنیم که با علاقه و انگیزه در محیط کتابخانه حاضر شوند. گاهی در پایان هر نمایش بچه ها با توجه به موضوع نمایش  نقاشی‌ می‌کشند که  نمایشگاهی از آن‌ها روی دیوار کتابخانه برپا می‌کنیم  که امیدوارم  بتوانیم در آینده این نقاشی ها را به صورت کتاب چاپ کنیم تا یک یادگاری ماندگار از کتابخانه پرتو باقی بماند تا زمانیکه بچه ها بزرگ شدند به کتابخانه پرتو بیایند و از حس و حال روزهای کودکیشان برای کودکان فردا بگویند.

شیشه گر گفت:  برنامه "ساعت مشق شب"  که همزمان با  شروع سال تحصیلی هر روز از ساعت 14 تا 16:30  در این مرگز برگزار می شود و بچه‌ها به صورت گروهی درس می‌خوانند و همچنین  به یکدیگر در رفع اشکال های درسی کمک می کنند .
 
وی از انگیزه ‌های شخصی‌اش از کار در این مرکز گفت  و یادآور شد : باید  عاشق کار با کودکان بود تا بتوان به بهترین شکل برای بچه‌ها برنامه ریزی کرد.  در ضمن بچه ها خیلی چیزها را که ما آدم بزرگ‌ها فراموش کرده‌ایم به ما یادآوری می کنند مانند؛ در زمان حال زندگی کردن ،بخشنده بودن، صادق بودن، فراموش کردن غم و غصه و ... که بسیار ارزشمند است. بچه‌های زمانه ما  بسیار  باهوش و ریزبین هستند. آن‌ها همیشه  آماده الگوبرداریند و تمام مدتی که در کتابخانه هستند دوست دارند شما به آن‌ها توجه کنی و بسیار حساسند و به همین خاطر کسی که در کتابخانه کودک کار می کند باید حسابی حواسش را جمع کند.

شیشه‌گر  به تاثیر والدین در ایجاد علاقه  بچه‌ها برای حضور در کتابخانه  تاکید کرد و افزود: والدین عامل موثر حضور کودکان در کتابخانه هستند و اگر مادر یا پدری در پی علاقه‌مند شدن کودکش به مطالعه است باید با او همراهی کند که راهکار ساده‌ای دارد از جمله  وقتی با کودکشان به کتابخانه می آیند باید حتما گوشی خود را کنار بگذارند و با کودک به جستجوی کتاب  بپردازند و در قصه گفتن ، نقاشی کشیدن،  بازی کردن ، کاردستی درست کردن در محیط کتابخانه با آن‌ها همراهی کنند.
 
وی در خصوص کتابداران کتابخانه‌های کودک و نوجوان نیز پیشنهاد داد: برای علاقه مندی بچه‌ها به کتابخانه  باید به طور مداوم و منظم همیشه حرفی برای گفتن برای بچه ها داشته باشیم و فعالیت‌ها و خدمات نباید یکنواخت باشد زیرا بچه ها بسیار تنوع پذیر هستند. کتابدار باید همیشه با روی خوش و لبخند از بچه‌ها استقبال کند. برای اینکه کتابدار خوب کودک بود باید مثل کودکان در کنارشان  کودکی کنیم و  البته مطالعات زیادی در زمینه  روانشناسی کودک داشته باشیم تا بتوانیم  بسیار موفق اعضا را جذب کتابخانه کنیم. همچنین به روز کردن کتاب‌ها، تغییر دکوراسیون کتابخانه، برنامه های شاد کتاب و کتابخوانی  مثل قصه‌خوانی با اجرای نمایش ، نمایش موزیکال، ، پرده خوانی ، نمایش کتاب روی پرده نمایش و خواندن داستان از روی پرده که بسیار مورد علاقه کودکان است که ضمن خواندن کتاب تصاویر آن را مشاهده کنند، از کارهایی است که می تواند بسیار موثر باشد.

مریم شیشه‌گر  متولد سال 1359 و دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت اطلاعات است.  دارای 16 سال سابقه کار در سازمان فرهنگی هنری تهران است که  11 سال این  سابقه  به کار در کتابخانه‌های سازمان اختصاص دارد. او دوماه است  که به عنوان مدیر کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان پرتو  مدیریت فرهنگی هنری منطقه 22 فعالیت می‌کند.


نظر شما