پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۱۹
کد خبر: ۱۲۸۱۱۰
|
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴
فرهنگسرای اندیشه به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی برنامه‌های متنوعی را برای دانش‌آموزان، کودکان و عموم شهروندان تدارک دیده است.
تشویق دانش‌آموزان به کتابخوانی با «کتابدار شو» و «زنگ دانایی»/ کتاب‌هایی که در شهر می‌چرخندبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، فرهنگسرای اندیشه همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی برنامه‌های متنوعی را با هدف آشنایی عموم مخاطبان با کتاب و تشویق آنان به مطالعه برگزار می‌کند.
در زیر گزارشی از این برنامه‌ها آمده است:
یکی از رسالت‌های مهم متولیان امر کتاب و کتابخوانی فراهم کردن شرایط برای آشنایی مخاطبان با کتاب‌ها و نویسندگانی است که شناخت آنها می‌تواند دریچه‌ای به یک دنیای تازه باشد. سلسله جلسات «قرار کتاب»، به همت فرهنگسرای اندیشه و با محوریت معرفی بهترین کتاب‌های منتشر شده به اهالی کتاب و عموم همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی برگزار می‌شود.
در این برنامه که روز دوشنبه 30 آبان ساعت 16 برگزار می‌شود، کتاب «داستان مکاشفه» با حضور نویسنده این کتاب، فرحناز علیزاده و جمعی از علاقه‌مندان به کتابخوانی معرفی و بررسی می‌شود.
کتاب‌هایی که در شهر می‌چرخند!
ویژه برنامه «کتاب در گردش» از جمله برنامه‌های فراگیر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است که به مناسبت هفته کتاب برگزار می‌شود.
در این ویژه برنامه، یک کتاب در اختیار شهروندان و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی قرار داده شده و از آنان دعوت می‌شود تا پس از مطالعه کتاب آن را در اختیار فرد دیگری قرار بدهند تا کتاب‌های مفید در شهر به گردش افتاده و افراد بیشتری آنها را بخوانند. همچنین از مخاطبان دعوت می‌شود تا در صورت تمایل، کتاب‌های خوانده شده خود را جهت قرار دادن در چرخه کتاب به ایستگاه «کتاب در گردش» تحویل دهند.
شعار برنامه «کتاب در گردش» این است که «پس از مطالعه، کتاب را در اختیار دیگران قراردهید». این ویژه برنامه همزمان با هفته کتاب همه روزه از ساعت 10 صبح الی 16 در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود.
دانش‌آموزان «کتابدار» می‌شوند
طرح «کتابدار شو»، برنامه فراگیر دیگری است که با هدف مشارکت دانش‌آموزان در انجام برخی امور کتابخانه‌ای برگزار می‌شود. در این برنامه از دانش‌آموزان دعوت می‌شود تا در انجام برخی امور کتابخانه‌ای مشارکت کرده و از این طریق با مسئولیت‌های یک کتابدار بیشتر آشنا شوند.
این ویژه برنامه به مناسبت هفته کتاب و از تاریخ 21 تا 30 آبان ماه برگزار می‌شود.
آشنایی با مراحل چاپ کتاب در کتابخانه اندیشه
«همه چبز درباره کتاب» برنامه دیگر فرهنگسرای اندیشه به مناسبت هفته کتاب است که با هدف آشنایی بیشتر مخاطبان با کلیه مراحل چاپ کتاب برگزار می‌شود. در این برنامه علی اکبر میرزابیگی یکی از نویسندگان و کارشناسان شناخته شده حوزه نشر، مطالب کاملا ساده و عملی در رابطه با مراحل چاپ کتاب، شرایط چاپ کتاب و ... توضیح داده می‌شود
این کارگاه به کسانی که می‌خواهند برای اولین بار آثار خود را تبدیل به کتاب کنند، مفید خواهد بود، چرا که کمک می‌کند با مراحل چاپ کتاب آشنا شوند. این ویژه برنامه روز چهارشنبه 25 آبان ماه ساعت 10 صبح در مدرسه نورالهی برگزار می‌شود.
اهدای کتب جدید به کتابخانه‌های محروم سیستان
پایگاه نذر و اهداء کتاب فرهنگسرای اندیشه فعالیت گسترده‌ای را با اهدای کتاب به کتابخانه‌های مناطق محروم در سراسر کشور دنبال می‌کند. این پایگاه از بدو ایجاد تا به امروز، بارها فراخوان جمع‌آوری کتاب از شهروندان را منتشر کرده و تاکنون در چندین مرحله، کتاب‌های اهداشده ازسوی مردم، خیرین، ناشران و نهادها را به کتابخانه‌های کمتر برخوردار در سراسر کشور اهدا کرده است.
همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی جدیدترین کتب اهدایی مخاطبان، به کتابخانه‌های کمتر برخوردار و محروم روستایی در سیستان و ارسال می‌شود. این کتب توسط خیرین، مردم و ناشرین جمع‌آوری شده و در روز شنبه 28 آبان ماه با همکاری سازمان فرهنگی هنری استان زاهدان ارسال و توزیع می‌شود.
بازدید دانش‌آموزان از هفته کتاب در «زنگ دانایی»
به مناسبت هفته کتاب، فرهنگسرای اندیشه دانش‌آموزان مدارس مختلف را برای بازدید از کتابخانه این فرهنگسرا دعوت کرده است. از این رو، دانش‌آموزان در یکی از ساعت درسی خود مهمان کتابخانه اندیشه شده و یک دورهمی متفاوت را همراه با یار مهربان برگزار می‌کنند.
در قالب این بازدید که با عنوان «زنگ دانایی» برگزار می‌شود، فعالیت‌های کتابخانه و منابع آن به دانش‌آموزان معرفی شده و از دانش‌آموزان دعوت می‌شود از خدمات این مرکز بهره‌مند شوند. توزیع فرم عضویت و ثبت‌نام رایگان در کتابخانه فعالیت دیگری است که با هدف تشویق دانش‌آموزان به کتابخوانی و ارتباط‌گیری متمرکز با کتابخانه اندیشه انجام می‌شود.
قصه‌‌‌گویی داستان‌های پندآموز برای کودکان

قصه‌گویی برای کودکان یکی از بهترین قالب‌ه
ای آموزشی است که ثمرات زیادی در آشنا کردن آنان با کتاب دارد. فرهنگسرای اندیشه با اجرای ویژه برنامه «قصه‌های پندآموز» ویژه کودکان و نوجوانان، تلاش دارد ضمن سرگرم کردن بچه‌ها با قصه و داستان‌، آنها را به کتابخوانی و مطالعه ترغیب و تشویق نماید. جدیدترین اجرا از این برنامه به مناسبت هفته کتاب در دبستان فضیلت برگزار شد.
نمایشگاه «بهار کتاب» برپا شد
همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی ویژه برنامه «بهار کتاب» همراه با برپایی نمایشگاه و فروشگاه کتاب در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود. در این نمایشگاه آثار متنوعی درموضوعات مختلف ادبیات، داستان، تاریخی، کودک و .... با تخفیف ویژه در دسترس عموم قرار می‌گیرد.
نمایشگاه «بهار کتاب» با مشارکت کتابفروشی شمس الشموس از تاریخ 22 تا 27 آبان پذیرای عموم علاقه‌مندان به یار مهربان خواهد بود.  
برگزاری محافل باشگاه کتابخوانی اندیشه ویژه کودکان و نوجوانان، برپایی نشست هفتگی با هم‌خوانی و معرفی کتاب با عنوان «دورهمی کتاب» در تاریخ پنجشنبه 26 آبان، تولید محصول مجازی «کتاب و اندیشه» و افتتاح ایستگاه  دائمی کتابخوانی در ورودی وزارت ارتباطات سازمان فن‌آوری و اطلاعات از دیگر برنامه‌های فرهنگسرای اندیشه به مناسبت هفته کتاب است.   
گفتنی است جدیدترین جلسه از ویژه برنامه «داستان و آرمان» با هدف جریان‌شناسی داستان‌های بلند انقلاب اسلامی همزمان با هفته کتابخوانی در روز دوشنبه 23 آبان ماه در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.
این جلسه با موضوع "روایت زن ایرانی در ادبیات داستانی انقلاب اسلامی" و با حضور علی‌الله سلیمی نویسنده و منتقد ادبی و معصومه امیرزاده نویسنده برگزار شد.
نظر شما