پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۵۳
کد خبر: ۱۲۸۱۳۳
|
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۹
در دومین آیین نکوداشت زنده یاد مهری سویزی مطرح شد؛
دومین آیین نکوداشت زنده‌یاد مهری سویزی (استاد تعلیم و تربیت و عضو شورای اندیشه ورز سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران) همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی، سه‌شنبه 24 آبان در فرهنگسرای خانواده برگزار شد.

در جامعه انسانی، خانواده یک نهاد طبیعی فطری و الهی استبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر؛ این برنامه با حضور سیدعلیرضا فاطمیان پور(معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران)، شیوا مقدم(رییس فرهنگسرای خانواده)، احسان یلوه(شهردار ناحیه 5 شهرداری منطقه 6) ، بتول محتشمی(پژوهشگر حوزه زن و خانواده)، نیره آزادی(پژوهشگر حوزه زن و خانواده)، طهورا نوروزی(پژوهشگر و نویسنده) و جمعی از مدیران فرهنگی و هنری برگزار شد.

در ابتدای مراسم شیوا مقدم رییس فرهنگسرای خانواده گفت: خانواده، اولین، مهم ترین وپر برکت ترین نهاد اجتماعی درتاریخ و فرهنگ وتمدن انسان هاست و باهمین نگاه ژرف، پیامبراسلام می فرمایند: از منظر من، خانواده محبوب‌ترین بنای هستی است.

وی در ادامه اظهار داشت: پرداختن به خانواده یعنی آزاد کردن اراده های هدفمند برای شناخت این هسته ی بنیادین و تلاش برای توسعه و تحکیم آن چراکه هستی جوامع بر آن نهاده شده است خانواده اولین جایی است که فرزند انسان بدان راه می یابد و آخرین جایی است که از آن بریده می شود در جامعه انسانی خانواده یک نهاد طبیعی فطری و الهی است.

بتول محتشمی(پژوهشگر حوزه زن و خانواده) در این مراسم گفت اگر به شخصیت و تلاش و فضایل خانم سویزی صحبت می کنیم تقدیر از یک شخص نیست بلکه ارزشگذاری به شخصیت، تفکر خالصانه و جهادی است وی از زنان توانمند انقلابی بود و درک شرایط و نیازهای کشور را خوب می دانست بنابراین هر کجا که نیاز بود و احساس می کرد از عهده او بر می آید مسوولیت را بدون توقع و ادعا می پذیرفت.

این پژوهشگر حوزه زن و خانواده در ادامه به ارایه نکاتی درباره آثار و کتب زنده یاد مهری سویزی پرداخت و گفت آثار خانم سویزی سندی مکتوب از عمق دانش و معرفت اوست.

طهورا نوروزی (نویسنده و پژوهشگر) در ادامه گفت: مجموعه موضوع تعالی خانواده یعنی پرداختن به جنبه های حقیقی انسان و ایجاد زمینه رشد برای آن تا محصول خانواده نسلی آگاه آرمان طلب آزاده آسان گیر به دیگران و سخت گیر نسبت به خود و مفید باشد و این یعنی تربیت نسلی که به فراتر از خود بیاندیشد و درد به زیستن را برای دیگران داشته باشد و در نهایت انسانی شود که فخر خداوند در فرشتگاه عرش بود.

نوروزی در ادامه گفت: شکل گیری خانواده همپای پیدایش بشر است بدون شک وقتی خانواده از مرحله نخستین می گذرد و پس از طی مراحل مختلف که از شناخت و آشنایی آغاز می شود و تا مفاهمه و معاهده بر میثاق غلیظ ازدواج کمال می گیرد همچنین در موضوع خانواده باید زمینه برای رشد روحی و فکری و اخلاقی زن و مرد فراهم شود و هر دو آگاهانه و مسولانه فرزندان را بر مدار تربیت الهی و خوی انسانی آموزش و پرورش دهند تابه تولد ثانویه برسند دستیابی به خانواده کارآمد و متعالی اگرچه دشوار است اما غیرممکن نیست درست مثل انسان شدن خوب بودن اگر چه دشوار است اما غیرممکن نیست.

وی در ادامه گفت: همچنانکه داشتن خانواده موفق حاصل ساختن چنین خانواده ای است یافتن خانواده ناموفق و ناکام نیز حاصل ساختن چنین خانواده ای است در زندگی انسان ها هیچ چیز خود به خود به وجود نمی آید هر چه هست رد پای اراده و امیال آدم هاست. نورزی در ادامه اظهار داشت: هشت باب سامانگر و بهشتی در خانواده شامل باب صداقت، باب عقلانیت، باب معنویت، باب معاشرت، باب معاضدت، باب محبت، باب مقاومت، باب مدیریت است.

نیره آزادی(پژوهشگر حوزه زن و خانواده) از دیگر سخنرانان این مراسم به در خصوص شهامت در گفتار، صداقت و خانواده محوری مطالبی را ارائه کردند و اظهار داشتند زنده یاد مهری سویزی از بانوان انقلابی و تأثیرگذار اجتماعی بود و در دوران حیات خود منشا خدمات ماندگاری در نظام تعلیم و تربیت بودند.

همچنین کاشت نهال یادبود زنده یاد دکتر مهری سویزی در بوستان شفق و تقدیر از کتابداران کتابخانه خانواده از دیگر بخش های این برنامه بود.

سال گذشته به منظور قدردانی و ارج نهادن از کوشش‌ها و زحمات ارزنده آن بانوی فرزانه و به منظور بهره‌مندی شهروندان از آثار و آراء زنده‌یاد دکتر مهری سویزی با حضور جمعی از مدیران فرهنگی و آموزشی کتابخانه این مرکز به کتابخانه خانواده(یادمان زنده یاد دکتر مهری سویزی) نامگذاری شد.

مهری سویزی دانش آموخته دکتری عرفان اسلامی و استاد تعلیم و تربیت بود، نگارش ۱۵ جلد کتاب و بیش از ۴۰۰ مقاله در حوزه‌های مطالعات زنان و مدیریّت خانواده و نیز برنامه ریزی امور فرهنگی، حضور فعّال و مؤثّر در برنامه‌های رسانۀ ملّی به عنوان بانویی خطیب توانا و فرزانه از جمله فعالیت‌های موثر این فرهیخته‌ای انقلابی و پژوهشگری اخلاقمند بود.

فرهنگسرای خانواده در خیابان سیدجمال الدین اسدآبادی (یوسف‌آباد)، خیابان بیست و یکم، بوستان شفق واقع است.

نظر شما