جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۳۹
کد خبر: ۱۲۸۲۱۵
|
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۱
در دوازدهمین دوره جشن کتاب یار عنوان شد:
جشن کتاب یار به مناسبت هفته کتاب باحضور علیرضا مختارپور رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ، مهرداد باقری رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران،علیرضا فاطمیان پور معاون فرهنگی هنری سازمان ، عباس بابا خانیان مدیر امورکتابخانه ها و جمعی از مدیران و کتابداران کتابخانه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.
خارق العاده ترین دست سازه فرهنگی بشرکتاب استبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، مهرداد باقری رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در جمع کتابداران با اشاره به اینکه خارق العاده ترین دست سازه فرهنگی بشرکتاب است ،گفت:سعی می کنیم که همه زیرساختهای کتابخانه ملی در کتابخانه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اجرا شود. 
 رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تصریح کرد: در مدت شش ماه ،از حدود 20  کتابخانه بازدید به عمل آمد .ظرفیت امروز کتابخانه ها در شهر تهران ظرفیت مناسبی است  چه  از لحاظ نیروی انسانی و چه از لحاظ ظرفیت و زیرساخت های فرهنگی . مفتخر هستیم که از نیروهای انسانی خاصی در حوزه کتاب و کتابخوانی برخوردار هستیم. 

وی در ادامه افزود :طرح جدیدی در حوره کتابخوانی  قرار هست اجرا شود که شهروندان با پیش شماره 021 می توانند به صورت پیش فرض عضو کتابخانه های شهرداری تهران محسوب شوند و بصورت رایگان از خدمات فرهنگی کتابخانه ها برخوردارشود که مقدمات آن فراهم شده است.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تفاوت نیروهای سازمان با سازمانهای دیگر را در فرهنگی بودن نیروهای انسانی دانست و یادآور شد: کتابخانه های ما در مناطق مختلف از کانون های فرهنگی محله است و بسیاری از کتابخانه های ما دارای این شرایط هستند. 

عباس باباخانیان مدیر امور کتابخانه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران این نشست را بزرگترین اجتماع اصحاب حوزه کتاب تعبیر کرد و گفت : ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی یکی از دغدغه های فرهنگی رهبر حکیم فرزانه اتقلاب اسلامی  است ، ایشان در مقام  یک کتابخوان حرفه ای تاکیدات فراوانی به مسولین و  و متولیان فرهنگی نسبت به این امر دارند و دربیاناتشان اقشار مختلف مردم را به کتابخوانی توصیه فرمودند.
 وی تصریح کرد: بدون فرهنگ به توسعه نمی رسیم ومسیر توسعه فرهنگی از کتاب آغاز می شود، بستر و جاده توسعه فرهنگی کتاب وکتابخانه و کتابخوانی است و بدون توجه به این اصل مهم به توسعه فرهنگی نمی رسیم و اگر به توسعه فرهنگی نرسیم به توسعه ملی هم نخواهیم رسید.واقتصاد،  سیاست و امور اجتماعی هم توسعه نخواهد داشت .
مدیر امور کتابخانه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اظهار داشت؛ می بایست حرکتی را آغاز کنیم که کتابخانه در هر محله و منطقه تبدیل به مرکز فرهنگی شودو هرکسی که نیاز فرهنگی دارد کتابخانه ها را نقطه حرکت خود بداند.  
باباخانیان در ادامه  عنوان کرد؛  اگرچه کتابداران در جامعه دیده نمی شوند  اما دردرون خود یک  رضایت قلبی دارند که به واسطه آن مرجع ارتباط مردم با منابع دینی ، اخلاقی و غیره می شوند. 
اینکه امروز از زحمات کتابداران تقدیر می شود ، نماد اخلاق است این مراسم پیام بزرگی دارد و آنست که سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران قدر و منزلت کتابداران را بسیار می داند.
 وی در انتهای سخنانش گفت : توفیقات حاصل شده در این مسیر حاصل همت شما کتابداران پرتلاش ، دلسوزو مسئولیت پذیر در خط مقدم فعالیت های فرهنگی و ترویجی کتابخانه ها بوده است.
بدون شک نقش و تاثیر همکاران شاغل در کتابخانه ها برای توسعه خدمات کتابخانه ای بسیار پررنگ ، موثر و عمیق تر از گذشته احساس می شودو بدون در نظر گرفتن اهمیت و جایگاه شما عزیزان اهداف کتابخانه های سازمان به سر منزل مقصود نخواهد رسید. 

علیرضا مختار پور رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در این نشست خاطر نشان کرد: کتاب خواندن اگر چه ممکن است در اوقات فراغت صورت بگیرد ولی یکی از جدی ترین فعالیت های بشر محسوب می شود.
وی افزود ؛  بسیاری ار متفکران در تحلیل فعالیتی که انسان در کتابخوانی صورت می گیرد مطالب بسیار مهمی نوشته و ثبت کرده اند و امروز  یکی از شگرف ترین پدیده های آفرینش اینست که در سال 1401  شما می توانید به زبان فارسی در گوشه ای از یک کتابخانه در شهر تهران ، کتابی را بخوانید که یک فرد300 سال قبل از میلاد مسیح به زبان دیگر، در شهر و منطقه دیگری نوشته است و دریک لحظه شما نایل به  افتخار فهم چیزی می شوید که در آن زمان گفته شده است .این پدیده شگقت آور و منحصر بفردی است .

وی در انتها اشاره کرد؛ برای کتابداران و مدیران کتابخانه ها  فهرستی  از 60 کتاب از کتابهای داستانی  و رمان و غیره تهیه کردم که تمامی این کتابها با محوریت کتاب و کتابدار و کتابخانه است و به مدیران کتابخانه ها و کتابداران  خواندن آن را توصیه می کنم . 
پیشنهاد اینجانب  این است که این 60 کتاب در اختیار کتابداران قرار گرفته شود  و در طول مدتی آنها را بخوانندو در بین کتابدارها مسابقه  مرورنویسی، نقد، خلاصه نویسی  و... در خصوص این کتاب ها برگزار شود . مطمئنا نتایج خوبی از این برنامه خواهیم گرفت .

در ادامه این نشست کتابداران پیشنهادات و سوالات خود را از ریس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مطرح کردند .
در انتهای برنامه از کتابداران بازنشسته معصومه رنجبر، مریم بخشی ، سعیده ترابی ،سیدآزاده قربانی ، زهرا مظفری خواه ، سودابه بختیاری ، ام البنین سلطان شاه ، مهین کاظم زاد ، عفت روحانی ، اکرم عظیمی ، زینب نفیسی تقدیر به عمل آمد .  
 

 



 
نظر شما