پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۲۱
کد خبر: ۱۲۸۲۷۶
|
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
بر اساس توافق‌نامه‌ای میان مرکز نشر دانشگاهی و پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، امکان همانندجویی کتاب با هدف صیانت از حقوق پدیدآوران و پیشگیری از بدرفتاری علمی در سامانه همانندجو فراهم شد
همانندجویی کتاب به خدمات ایرانداک افزوده شدبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، «پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران» (ایرانداک) سال ۱۳۴۷ پایه‌گذاری شد و پیش از نام کنونی، با نام‌ «مرکز مدارک علمی ایران» در سال ۱۳۵۰، «مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران» در سال ۱۳۷۰ و «پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران» در سال ۱۳۸۴ خوانده شد.

ایرنا افزود: این پژوهشگاه دارای سه پژوهشکده به نام‌های فناوری اطلاعات، علوم اطلاعات و جامعه و اطلاعات است. مأموریت بنیادین ایرانداک بر پایه اساس‌نامه و برنامه راهبردی پژوهش، مدیریت اطلاعات علم و فناوری، آموزش، همکاری‌های پژوهشی و اطلاع‌رسانی و پشتیبانی از سیاست‌گذاری علم و فناوری است.

ایرانداک ۲۸ عضو هیات‌علمی دارد و خدمات مختلفی از جمله همانندجویی رساله‌ها، پایان‌نامه‌ها و پیشنهاده‌ها، پرسش‌نامه‌ساز، پیشینه پژوهش و تحقیقات مفصل در زمینه سیاست‌گذاری علم و فناوری را ارایه می‌دهد. سامانه همانندجو، تقریبا پرمراجعه‌ترین سامانه این پژوهشگاه است؛ زیرا دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری باید پس از انجام مراحل پایان‌نامه خود و قبل از آغاز مراحل دفاع آن را در این سامانه از جهت مستند بودن، درستی ارجاعات و میزان استفاده از متن‌های دیگر همانندجویی کنند. نسخه تازه‌ای از سامانه همانندجو، با حضور معاون پژوهشی وزیر علوم و معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم (۲۶ مهر) رونمایی شد.
نظر شما