شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۰۴
کد خبر: ۱۲۸۴۴۴
|
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۴
بهرام پروین گنابادی در نخستین جلسه از خوانش متون کهن، درباره ‌اهمیّت شاهنامه‌خوانی در راستای احیای فرهنگ ایران صحبت کرد و شاهنامه را از اسناد مهم هویت ایرانی برشمرد.
نخستین نشست خوانش متون کهن فارسی در آرشیو ملی برگزار شدبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، نخستین نشست از سلسله نشست‌های خوانش متون کهن فارسی به روایت اسناد با حضور بهرام پروین‌گنابادی عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی و عضو هیأت علمی گروه ادبیات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در ساختمان آرشیو ملّی برگزار شد.

خبرگزاری مهر افزود: عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به این مطلب که فردوسی از طبقه دهقانان بود و به نوعی از سرمایه داران آن روزگار محسوب می‌شد؛ گفت: او تمام سرمایه خود را برای تدوین شاهنامه به کار بست و همه دارایی مادی و معنوی خود را به پای این اثر گرانقدر فارسی گذاشت.

بهرام پروین‌گنابادی در ادامه با خواندن ابیاتی از شاهنامه و تطبیق آنها با دیگر ابیات شاعران پارسی نظیر سعدی٬ مولوی و حافظ٬ به دقّت نظر ادبای ایران زمین در حفظ فرهنگ و تمدّن ایرانی در ادوار مختلف اشاره کرد و این اقدامات را در حفظ زبان فارسی ارزشمند خواند.

سلسله نشست‌های خوانش متون کهن فارسی چهارشنبه‌های هر هفته، ساعت ۱۳ در آرشیو ملّی ایران برگزار می‌شود.
نظر شما