پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۳۳
کد خبر: ۱۲۸۴۹۳
|
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۷
کارشناس کودک: بازی های قدیمی ، قصه گویی و نمایش های طنز کودک از ابزارهای آشنایی کودکانان و نوجوانان با فرهنگ و سنتهای ایرانی است .
پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر ، یازدهمین جشنواره انار"صد دانه یاقوت" در فرهنگسراهای اشراق ، بهمن ، خاوران و ولا تا تاریخ 13 آذرماه برپا است. این جشنواره علاو ه بر عرضه مستقیم انار و مشتقات آن و سوغات استانها و... برنامه های  فرهنگی و هنری برای شهروندان تدارک دیده است .
یکی از اهداف این جشنواره آشنایی کودکان و نوجوانان با فرهنگ ها و سنت های ایرانی است . حالا جشنواره انار بهانه ای شده است که 
خانواده ها به همراه فرزندانشان در این جشنواره شرکت کنند و علاوه بر بازدید از این جشنواره از برنامه هایی که با محوریت موضوع انار برای 
کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شده است ، بهره ببرند.

آشنایی کودکان و نوجوانان بافرهنگ ایرانی درجشنواره انار

 در یازدهمین جشنواره انار ،ایستگاههای خلاقیت کودک ، نقاشی ، گریم ، نمایش طنز کودکان ،  قصه گویی در خانه مادربزرگه و... اجرا می شود . همچنین نمایش های طنز کودک با حضور گروه های هنری درزمان اعلام شده در دو نوبت صبح و عصر برای آنها اجرا می شود. 

استقبال کودکان از نمایش های طنز
حمید ندیمی کارشناس هنری و مسئول نمایش کودکان در فرهنگسرای خاوران ضمن اشاره به اینکه کودکان و نوجوانان از نمایش های طنز بسیار استقبال کردند گفت ؛ نمایش یکی از ابزاهای مهم در انتقال مفاهیم به کودکان  است و  اگر قرار باشد مهارتی و هنری به فردی آموزش داده شود بهترین راه آن اینست که از طریق  آن چیزی که به آن علاقه دارند  به آنها انتقال داده شودکه بازی و موسیقی و نمایش به طور غیر مستقیم می تواند در آموزش کودکان و نوجوانان موثر باشدو از مستقیم گویی بسیار بهتر است .
او افزود ؛  از سال 83 که فعالیت هنری خود را آغاز کرده ام  در حوزه شهروندی ، بازیافت ، ترافیک ، بهداشت و ... تولیدات متفاوتی را برای کودکان و نوجوانان به نمایش گذاشته ام  در این جشنواره نیز نمایش های با مضمون های مختلف به همراه تیم هنری اجرا می کنیم .
وی ادامه داد ؛ در این شب ها در کنار کودکان سعی کردیم با موضوع همسایه داری و اخلاق آپارتمان نشینی اجراهای متفاوتی داشته باشیم و باتوجه به اینکه اکثر تماشاچیان ما هرروز به دیدن نمایش می آیند موضوع ها را متفاوت در نظر گرفتیم که تکراری نباشد و کودکان از تماشای آن خسته نشوند و هم آموزش بیشتری ببینند و البته سعی شده است در همه آنها به مقوله انار و خواص آن نیز پرداخته شود.
ندیمی ضمن اشاره به اینکه سالهای زیادی است که با فرهنگسراها همکاری دارد گفت : سال 1390 نیز در فرهنگسرای اشراق  کار عروسکی مطب دکتر اناری اجرا کردیم که بسیار موفق بود.  دراین برنامه دکتر اناری کودکان را با خواص انار ، دانه انار، پوست انار و دانه های انار در پزشکی آشنا می کرد و آنها را بصورت شعر برای بچه ها اجرامی شد.  ادامه اینگونه نمایش ها  بصورت تخصصی می تواند بسیار آموزنده باشد.
آشنایی کودکان و نوجوانان بافرهنگ ایرانی درجشنواره انار
 
انار و قصه گویی در یلدا
هاجر خانی مربی و کارشناس کودک که در بخش کودکان جشنواره انار فعالیت دارد می گوید:در جشنواره انار امسال  سعی کردیم چند بخش را برای کودکان در نظر بگیریم که هم بچه ها سرگرم شوندو هم با آیین ها و سنت های گذشته ایرانی آشنا شوند . 
 این کارشناس کودک درباره این جشنواره ادامه داد؛ اینجا علاوه بر  ایستگاه های نقاشی ،  کارگاه های خلاقیت و سرگرمی ،  گریم کودک و... کودکان می توانند وارد خانه مادربزرگ بشوند. فضایی دلنشین که شبیه خانه مادربزرگ ها چیدمان شده است وی ادامه داد؛  برای آشنایی با خوردنیهای شب یلدا ، تنقلات شب یلدا را بر روی کرسی از قیبل انار، کدو ، تخمه و آجیل ، شیرینی و میوه و باسلوق  را استفاده کردیم تا کودکان  از نزدیک این فضا اشنا شوند. کودکان در  خانه مادربزرگ زیر کرسی  کنار مادربزرگ می نشیند و مادربزرگ از تاریخچه یلدا و انار برای آن ها تعریف می کند و برای آن ها قصه می گوید . در انتها کودکان می توانند در کنار مادر بزرگ عکس یادگاری بگیرند.

آشنایی کودکان و نوجوانان بافرهنگ ایرانی درجشنواره انار

خانی در خصوص تشویق کودکان به آشنایی با فرهنگ و سنت های ایرانی به والدین می گوید ؛  بازی های ایرانی در فرهنگ مافراوان و اغلب دارای تاریخچه ی کهن است  . خانواده ها می توانند در خانه این بازی ها را با فرزندانشان انجام دهند تا آنها را از فضای مجازی و گوشی های موبایل کمی دور کنند.اگر والدین از این فضا کمی دور شوند و فرصتی را فراهم کنند و با فرزندانشان بازی های قدیمی انجام دهند ناخوداگاه فرزندان نیز به این یازی ها جذب می شوند.
وی ادامه داد ؛ وقتی کودک شاهد اینست که همه اعضا خانواده  دایی و عمو و عمه دور هم این بازی ها را  انجام می دهند به این بازی ها علاقمند می شوند و برای مدتی از فضای محازی دور خواهند شد. همچنین می توانند بعضی بازیها را با کمی تغییرات  و خلاقیت در خانه هم انجام دهند .و آنها را در خانه احیا کنند.

*مریم صالحی




نظر شما