جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۱۰
کد خبر: ۱۲۸۶۰۶
|
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲
چندی است چهره پایتخت رنگ و بوی کتاب و کتاب خوانی پیدا کرده است؛ از ۴۰ سازه ثابت معرفی کتاب که به کمک "کی یو آر کد" اطلاعات خوبی را درباره کتاب و نویسنده‌های آن در اختیار شهروندان قرار می‌دهد تا شاعران نیمکت نشین که به نمادهای ماندگار خیابان کریم خان تبدیل شده اند، توجه هر عابرپیاده‌ای را به خود جلب می‌کند.
از نصب سازه‌های معرفی کتاب تا نیمکت نشینی مشاهیر در پایتخت
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، کتاب و کتاب خوانی حال و هوای شهر تهران را تغییر داده است. کافیست کمی دقیق‌تر به سازه‌های شهری توجه کنید. سازه‌هایی که به جز تغییر در فضای شهری، دارای محتوا نیز بوده و با کمک "کی یو آر کدی" که بر روی آنها برای نخستین بار طراحی شده است اطلاعات خوبی را درباره کتاب و نویسنده‌های آن در اختیار شهروندان قرار می‌دهد. ۴۰ سازه ثابت معرفی کتاب شهری دارای چنین قابلیتی است و کافیست با نزدیک شدن به این سازه‌ها و استفاده از تلفن همراه از قابلیت کی یو آر کد استفاده کرده و اطلاعات لازم در زمینه کتاب و نویسنده آن به دست آوردید.

علاوه بر چنین سازه‌هایی، خیابان کریم خان نیز این روزها میزبان هفت نیمکت خاص و متفاوت است. نیمکت‌هایی که بر روی آنها هفت مشاهیر ایرانی جا خوش کرده‌اند و میزبان کسانی خواهند بود که دوست دارند در کنار آنها قدری تأمل کنند. سعدی، مولانا، حافظ، خیام، سنایی، فردوسی و نظامی گنجوی از جمله این شعرا هستند و قابلیت این نیکمت‌ها تنها همنشینی با شعرا نیست. بلکه کافیست با گوشی همراه خود "کی یو آر کدی" که بر روی آنها قرار گرفته است را مورد استفاده قرار دهید تا با اطلاعات متنوعی همچون معرفی شاعر و شعرهایشان نیز مواجه شوید.

در همین راستا رضا صیادی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران درباره تلاش این سازمان برای گسترش فرهنگ‌ با توجه به امکانات شهری می‌گوید: در یک سال اخیر سازمان زیباسازی شهر تهران در تلاش بوده تا بتواند علاوه بر آنکه روح و رنگ به شهر تزریق کند میزان سرانه فرهنگی کشور را نیز با روش‌های گوناگون بالا ببرد که یکی از اقدامات اخیر نصب ۴۰ سازه ثابت معرفی کتاب و ۷ نیکمت مشاهیر است.

آشتی مجدد مردم با کتاب و کتابخوانی

وی ادامه می‌دهد: نیمکت‌های جانمایی شده در خیابان کریم خان علاوه بر اینکه به عنوان المان حجمی ماندگار در خیابان کریم خان قرار گرفته شده است دارای چند مزیت دیگر نیز بوده که یک مزیت آن مواجهه شهروندان با مشاهیر بزرگ کشور است. دومین مزیت که برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفته شده قابلیت "کی یو آر کد" است که شهروندان می‌توانند با استفاده از این قابلیت با زندگی نامه و آثار مشاهیر آشنا شوند. سومین مزیت نیز آشتی مجدد مردم با کتاب و کتابخوانی است و همین نیکمت‌ها می‌تواند تلنگری به شهروندان در این زمینه وارد سازد.

به گفته صیادی، در سال‌های گذشته تبلیغات شهری تنها محدود به اکران بود و با توجه به مناسبت‌های مختلف از طریق بنرهای شهری در این زمینه اقداماتی صورت می‌گرفت. اما در یک سال اخیر تلاش شده است تا این تبلیغات از اکران به سمت پویش در حرکت باشد تا توجه فضای مجازی و رسانه‌های خبری گوناگون را نیز به خود جلب کند. ساخت کلیپ، اضافه کردن المان‌ها و نمادهای مختلف با محتوا و موضوع مرتبط به یکدیگر و... از جمله اقداماتی است که سعی کرده‌ایم آنها را در فضای مجازی وارد کرده تا بهتر دیده شود و از سوی دیگر رسانه‌ها را با چنین اقداماتی بیشتر درگیر کنیم. از این رو از سال گذشته مبنا بر این بوده تا بسیاری از مناسبت‌های ملی و مذهبی را در قالب پویش تعریف کنیم.

اقداماتی ماندگار در راستای آموزش شهروندی

به گزارش ایسنا ، مجید قادری، معاون فرهنگی سازمان زیباسازی شهر تهران درباره آموزش شهروندی و ترویج و تزریق فرهنگ‌های گوناگون از طریق آموزش‌های شهری می‌گوید: سازمان زیباسازی شهر تهران در تلاش است تا بتواند در حوزه آموزش‌های شهروندی اقدامات خوبی انجام دهد. اقدامات ماندگار و اثرگذاری که بتوان تاثیر آن را در فضای شهری و شهروندان آن شاهد بود.

قادری، آشتی دادن مردم با حوزه فرهنگ و روح دادن به شهر را از جمله وظایف مهم سازمان زیباسازی شهر تهران می‌داند و می‌افزاید: معاونت فرهنگی سازمان زیباسازی برای آنکه چهره شهر را به سمت شادی و نشاط سوق دهد علاوه بر بهره‌مندی از دیوارنگاره‌ها، بنرهای گوناگون و... از المان‌های حجمی نیز استفاده می‌کند که در دنیای مدرن نیز اثرات بسیاری گذاشته است و برای آنکه خستگی را از مردم شهر خود بگیرند از رنگ، نور، آب و نمادهای حجمی به شکل قابل توجهی استفاده می‌کنند تا بتوانند حس خوبی را به شهروندان خود منتقل کنند.

معاون فرهنگی سازمان زیباسازی شهر تهران با تاکید بر حمایت از کتاب و کتابخوانی و حمایت از حوزه نشر می‌گوید: با توجه به آنچه اشاره شد یکی از رسالت‌های مهم سازمان زیباسازی شهر تهران تزریق فرهنگ و ترویج آن به شهروندان است. به طوری که شهروندان را با فرهنگ به ویژه حوزه فرهنگ کتاب و کتابخوانی آشتی دهد. از این رو سال‌هاست که این سازمان تلاش کرده تا در این زمینه اقدامات قابل توجهی انجام دهد.

قادری با اشاره به اینکه تبلیغ رایگان کتاب، معرفی نویسنده‌ها بر روی بیلبوردهای شهری، طراحی سازه‌های فرهنگی، حمایت از نمایشگاه کتاب و... از جمله فعالیت‌های در حال انجام بوده و هست، اظهار می‌کند: هر سال، سازمان زیباسازی تلاش می‌کند تا با معرفی کتاب و نویسنده‌ها اقدامات فرهنگی مناسبی در زمینه ترویج کتاب و کتابخوانی بردارد. اختصاص بیلبوردهای شهری به معرفی کتاب و نویسنده‌ها می‌تواند جزو اقدامات مهم و اثرگذاری باشد که انجام می‌شده و در حال انجام است. همچنین سازمان زیباسازی هر سال در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب تلاش می‌کند تا حمایت‌های لازم را در این زمینه بردارد. امسال نیز با کاری متفاوت به استقبال هفته کتاب و کتابخوانی رفته‌ایم و امیدواریم بتوانیم در همین راستا اقدامات قابل قبول‌تری برداریم و شهر را به سمت فرهنگی‌تر شدن سوق دهیم.

به گفته قادری، استفاده از آثار فاخر و ارزشمند با توجه به سلایق گوناگون باعث شده تا بتوان بخش اعظمی از شهروندان را با خود همراه ساخت و همچنان برای پیشبرد این مهم، سازمان زیباسازی در تلاش است تا بتواند رضایت شهروندی را با شادی و نشاط شهروندی همراه کند.

انتهای پیام/
نظر شما