شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۴۵
کد خبر: ۱۲۸۷۲۱
|
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۴
چهاردهمین نشست «زبان‌شناخت» با حضور محمود اکرامی‌فر چهارشنبه ۲۳ آذر در حوزه هنری برگزار می‌شود.
چهاردهمین نشست «زبان‌شناخت» برگزار می‌شودبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، چهاردهمین نشست از سلسله‌نشست‌های «زبان‌شناخت» با موضوع «زبان مخفی و ارتباطات اجتماعی» با حضور محمود اکرامی فر، مدرس دانشگاه، پژوهشگر و شاعر، ساعت ۱۴ تا ۱۶ چهارشنبه ۲۳ آذر در سالن جلسات طبقه چهارم حوزه هنری، شماره ۴۰۷ برگزار می‌شود.

خبرگزاری مهر افزود: اکرامی‌فر، تأثیر زبان مخفی در ارتباطات کلامی گروه‌های حاشیه‌ای جامعه را غیر قابل انکار دانست و گفت: این گروه‌ها با استفاده از اصطلاحات خاص خودشان عملاً محتوای ارتباطات خود را از نگاه مسئولان پنهان نگه می‌دارند و از این طریق کنترل اجتماعی برخورد را با دشواری مواجه می‌کنند.

وی ادامه داد: زبان مخفی گروه‌های حاشیه‌ای و جوانان، کنترل محتوای ارتباطات آن‌ها را با دشواری مواجه می‌کند و شناخت این زبان به مسئولان جامعه کمک می‌کند تا محتوای ارتباطات آن‌ها را بهتر مدیریت کنند.

این مدرس دانشگاه در ادامه به برخی از ظرفیت‌های ویژه زبان فارسی پرداخت و گفت: حدود دوهزار سال است که زبان فارسی، با توجه به کارکردهایش، توانسته است در گردونه ارتباط و انتقال فرهنگی، هویت‌یابی و انباشتگی فرهنگی باقی بماند.

این شاعر گفت: زبان فارسی از فراز و نشیب‌های تحولات فرهنگی نیز بدرستی عبور کرده و ۵ تن از ۱۰ شاعر برتر جهان، به این زبان شعر سروده و با مخاطبان جهانی خود ارتباط برقرار کرده اند.

این پژوهشگر در ادامه با اشاره به اینکه زبان فارسی نهمین زبان پرکاربرد در دنیای وب و مجازی است، گفت: زبان فارسی توان ساختن ۲۲ میلیون واژه را دارد و از این رو، نقش این زبان در انسجام وفاق اجتماعی و همبستگی اقوام با حفظ و کاربرد زبان وگویش‌های قومی در ارتباطات محلی غیر قابل انکار و یکی از مهمترین ارکان هویت‌یابی ما ایرانیان است.

چهاردهمین نشست از سلسله نشست‌های «زبان‌شناخت» در حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به حافظ، روبروی کوچه پورموسی برگزارمی‌شود و عموم علاقه‌مندان و پژوهشگران برای شرکت در این نشست می‌توانند در سالن شماره ۴۰۷ در طبقه چهارم حوزه هنری حضور یابند.
نظر شما