جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۴۸
کد خبر: ۱۲۸۸۱۸
|
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۵
به مناسبت سالروز وحدت حوزه و دانشگاه، برنامه معرفی وخوانش کتاب ظهور لویاتان اسلامی نوشته محمد قوچانی در فرهنگسرای امام (ره) برگزار خواهد شد.
کتاب تازه محمد قوچانی در فرهنگسرای امام (ره)
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر ،  همزمان با روز وحدت حوزه و دانشگاه، معرفی وخوانش کتاب لویاتان اسلامی با محوریت پژوهشی تاریخی در تکوین نظریه دولت مدرن در فقه سیاسی شیعه نوشته محمد قوچانی، پژوهشگر حوزه اندیشه دینی و روزنامه نگار روز یکشنبه 27 آذر ماه ساعت 10 صبح در فرهنگسرای امام (ره) برگزار می شود.
این کتاب سومین مجلد از مجموعه پنج جلدی نقد الهیات سیاسی است که توسط قوچانی تالیف شده و دو مجلد اول و دوم با عناوین تراژدی پروتستانتیسم اسلامی و پارادوکس مارکسیسم اسلامی پیش تر منتشرو مجلدات چهارم و پنجم با عناوین مصائب لیبرالیسم اسلامی و بحران بوروژوازی اسلامی در دست انتشار است. 
کتاب به سیر تحلیلی تاریخی مرجعیت دینی شیعه و ارتباط آن با قدرت و حکومت درایران به خصوص در قرون معاصر می پردازد و تمرکز آن بر بازخوانی نقش امام خمینی (ره) در شکل گیری انقلاب اسلامی است که نهایتا به تاسیس جمهوری اسلامی منتهی گردید. 
نویسنده در برگ های آغازین کتاب می نویسد امام خمینی در آن مقطع قطعا به جمهوریتی جایگزین سلطنت اما تحت نظرمرجعیت معتقد بود که رئیس جمهوری به نیابت از فقیه و به انتخاب از سوی مردم دولت را اداره کند تاغیبت به پایان رسد و امامت شیعه دوباره طلوع کند. اما کتاب اشاره ای هم به نظریه معروف توماس هابز، اندیشمند و فیلسوف سیاسی عصر جدید انگلستان داشته و از مفاهیم دولت در نظریه وی در این کتاب بهره برده است. همچنین نویسنده از نقش مهم سید حسن مدرس که از میان فقیهان سیاسی بیشترین تاثیر را بر امام خمینی (ره) گذاشته یاد کرده که در خاطرات بنیان گذار جمهوری اسلامی هم آمده است.
 این برنامه از جمله دورهمی های ماهانه کتاب در فرهنگسرای امام (ره) است که همزمان با مناسبت های فرهنگی وتاریخی برگزار می شود.
نظر شما