دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۱۱
کد خبر: ۱۲۸۸۹۷
|
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۶
مدیر رادیو گفت‌وگو از چاپ ۳ کتاب درحوزه علوم شناختی خبر داد و گفت: برای نخستین بار در کشور، کتاب هوشمند دایره المعارف تکنیک‌‌های علوم شناختی در بستر رسانه منتشر می‌شود.
کتب سه‌گانه با محوریت به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگی هنری ، رضا کوچک‌زاده تهمتن مدیر شبکه رادیو گفت‌وگو گفت: بعد از تلاش دو ساله تیم پژوهشی و برنامه‌سازان این شبکه، کتب سه‌گانه علوم شناختی شامل «دایرة المعارف تکنیک‌های علوم شناختی»، «ساعت بیست و چهار و یک دقیقه» و «روایت رنگ‌ها» و«دایرة المعارف تکنیک‌های علوم شناختی» در بستر رسانه به مرحله چاپ و انتشار رسیدند. این کتب مبتنی بر استفاده از فناوری‌های نوین و واقعیت افزوده نیز می‌تواند برای مخاطب قابل استفاده باشد و از این جهت نیز اقدامی نو در زمینه تولید محتوا صورت گرفته است.

کوچک زاده تهمتن در معرفی کتاب "ساعت بیست وچهار و یک دقیقه"، افزود: بنابر ضرورت تبیین نبردهای شناختی و با هدف پاسخگویی به برخی ابهامات در اذهان عمومی، به ویژه نخبگان جوان و دانشجویان، برنامه رادیویی «ساعت بیست وچهار و یک دقیقه» طراحی و تولید شده است. تمرکز برنامه ساعت بیست وچهار و یک دقیقه بر پیمایش عِلمی و عَملی و بررسی مصداقی درخصوص نبردهای شناختی، با تأکید بر تکنیک‌ها و روش‌ها بوده است تا سطح مناسبی از شناخت و آگاهی را به مخاطب خود ارائه کند.

به گزارش تسنیم ، مدیر رادیو گفت‌وگو گفت: از جمله خروجی‌های این برنامه هم کتابی با همین عنوان است. در این کتاب کوشش شده تا با رویکردی تبیینی، درک و آشنایی مناسبی از شیوه عملیاتی در نبردهای شناختی و رویکردها و شگردهای آن در مواجهه با مخاطبین ارائه شود. عملکرد رسانه‌های معاند در عملیات روانی در حوزه‌هایی چون نمایش ناکارآمدی انقلاب اسلامی در ابعاد اقتصاد، فرهنگ، امنیت، دیپلماسی و مدیریت؛ کمپین سازی و ایجاد خطوط موازیِ مقابله با جمهوری اسلامی، ایجاد دوقطبی‌سازی‌های کاذب در جامعه ایرانی، تلاش برای استحاله ارزش‌ها، تبیین مفهوم‌شناسی مقاومت و ضدمقاومت، گفتمان‌زدایی از انقلاب اسلامی و... از جمله مهم‌ترین محورهای مورد بررسی و کنکاش در این کتاب است.

وی تصریح کرد: در این کتاب ضمن بررسی مفهوم علوم و نبرد شناختی، به بررسی ابعاد، ابزار، شگردها و شاخص‌های این نوع از نبردهای نوظهور پرداخته‌ایم. همچنین تلاش شده است ضمن تشریح اشتراکات نبرد شناختی با سایر نبردهای رسانه محور نظیر «جنگ نرم»، «جنگ روانی»، «تهاجم ترکیبی» و... به تفاوت‌های فی مابین نیز پرداخته شود.

کوچک زاده تهمتن افزود: بجاست در ارتباط با طراحی و پخش برنامه و همچنین تدوین این کتاب  از خانم نوشین رهگذر تهیه‌کننده برنامه، دکتر علیرضا داودی سردبیر و کارشناس برنامه گروه برنامه‌ساز شبکه رادیویی گفت‌وگو و خانم سیده فاطمه شعار قدردانی شود.

کوچک زاده بیان کرد: فصل نخست کتاب "ساعت بیست و چهار و یک دقیقه"، مشتمل بر مباحث مطرح شده از سوی کارشناسان و صاحب‌نظران دعوت شده در برنامه «ساعت بیست وچهار و یک دقیقه» است که در مجموعه‌ای با همین عنوان گردآوری شده است. همچنین این کتاب از فردا در اختیار جامعه مخاطبین برای افزایش دانش و شناخت خود از عرصه نبرد شناختی است.

مدیر شبکه رادیویی گفت‌وگو در معرفی جلد دوم کتب شناختی این شبکه گفت: برای رسیدن به درکی دقیق بر مبنای مستندات (دانش پایه و تجربه‌گرا) از روند بهره‌گیری رسانه‌ها از تکنیک‌های علوم شناختی در ساحت‌های مختلف متناسب با جامعه، برنامه «روایت رنگ‌ها» طراحی، تولید و در رادیو گفت‌وگو پخش شده است. شبکه رادیویی گفت‌وگو به عنوان رسانه‌ای با جامعه هدف نخبگانی، این برنامه را در مسیری که از آن تحت عنوان «تولید دانش» به صورت بومی و ارائه آن به مخاطب با دربرگیری و فراوانی موضوعات متنوع یاد می‌شود، میزبانی کرده است.

کوچک زاده تهمتن افزود: حوزه علوم شناختی جزء حوزه‌های بسیار پیچیده‌‌ای است که با توجه به دگردیسی و تکاملی که در امتداد حوزه عملیات روانی و مدیریت‌های برداشت اتفاق افتاد، بعد از سپری شدن سه دهه، به واسطه پیچیدگی‌هایی که در ایران اسلامی به وقوع پیوسته، جزء مهم‌ترین علوم برای طراحی و سازماندهی عملیات میدانی در حوزه‌های سخت‌افزاری، نرم افزاری، فردافزاری و فکرافزاری شده است.

وی خاطرنشان کرد: این شبکه با هدف آگاهی بخشی اجتماعی پیرامون این نبرد و معرفی راهبردها، رویکردها، روش‌ها و تکنیک‌های نبرد شناختی دشمن، اقدام به طراحی و تولید مجموعه برنامه‌های مختلفی کرده است. از جمله این برنامه‌ها، «روایت رنگ‌ها» نام دارد. برنامه‌ای که در آن ضمن آشنایی مخاطب با ابعاد و مؤلفه‌های نبرد شناختی، تلاش شد تا به صورتی مجمل، اما کافی، به تکنیک‌ها و شگردهای این نبرد اشاره شود. در این برنامه ده‌ها تکنیک شناختی در ساحت نبرد رسانه‌ای همچون سکوت و عبور، صدای بلند، آبشار داغ، استدلال بی منطق- منطق موازی،  انتخاب سخت در شرایط آسان، شگرد مافوق تصویر، حملات تدریجی، انعکاس مستمر، حرکت کیبوردی، آفند غیرعامل، اطلاعات قسطی، دلهره مداوم و... که توسط رسانه‌های نظام سلطه در اقناع سازی افکار عمومی مخاطبان ایرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد تجزیه و تحلیل شده است تا مخاطبان این برنامه، آشنایی و اشراف بیشتری به محیط و رویکرد رسانه ای دشمن پیدا کنند.

مدیر شبکه رادیویی گفت‌وگو افزود: جلد دوم مجموعه کتب شناختی که متن مکتوب و کامل برنامه «روایت رنگ‌ها» است، مکعبی از اطلاعات لازم و ضروری را به سمع، نظر و خوانش مخاطبان ایرانی واگذار می‌کند.  در این کتاب، تعریف مفاهیم، و تبارشناسی جنگ شناختی، اهداف و ابعاد جنگ‌های شناختی و تکنیک و شگردهای رسانه‌ای این نوع نبرد در تأثیر بر مغز و محاسبات شناختی مخاطبان، مورد مداقه و بررسی قرار گرفته است تا خوانندگان درک نسبی و مجملی از این نبرد داشته باشند.


کوچک زاده تهمتن ضمن معرفی نخستین دایره المعارف تکنیک‌های شناختی در بستر رسانه تشریح کرد: مجموعه دایره المعارف «تکنیک‌های علوم شناختی» حاوی 270 تکنیک اختصاصی احصاء شده است که در یک مجموعه گردآوری شده است. تکنیک‌هایی که به ترتیب در 90 تکنیک به صورت تز (پایه)، 100 تکنیک در چارچوب آنتی تز و 80 تکنیک در فرم سنتز، به صورت ویژه مرتبط با رسانه در همه ساحات آن تولید و عرضه می‌شود. البته  در مرحله اول فقط جلد اول این کتاب که شامل 90 تکنیک پایه است منتشر شده، بر مبنای نگارش علمی و قواعد الزامی عملی، هر چند به نحوی بدیع و دقیق این تکنیک‌ها در این مرحله تألیف و تدوین شده است، لیکن، محتوای اقماری مرتبط با این تکنیک‌ها در ساحت عملیاتی در نزد رسانه‌ها در قالب‌های مختلف تولید و راستی آزمایی محتوایی شده است که این روش جزء اولین و اصولی‌ترین مراحل تأیید کاربردی بودن و اختصاصی بودن این تکنیک‌ها است.

وی در پایان این تلاش بی‌بدیل را محصولی قابل بهره‌برداری و استفاده از سوی اصحاب رسانه و تمام سیاستگذاران این عرصه دانست و تاکید کرد: از آنجا که ما در نبردی جدی در عرصه رسانه قرار داریم، به نظر می‌رسد این دانش منبعث از نگاه بومی که با تلاش گروهی متخصص گردآوری شده، بتواند در حکم نقشه راهی مناسب برای عزیزان رسانه‌ای باشد.

گفتنی است رادیو گفت‌وگو روی موج FM ردیف 103,5 مگاهرتز روانه آنتن می‌شود.

نظر شما