جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۴۰
کد خبر: ۱۲۹۰۵۲
|
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷
در سینمای بعد از انقلاب فیلم‌های با مضامین مسیح و مسیحی گرچه اندک اما جزو آثار ارزشمند و ماندگار محسوب می‌شوند. کارگردانان به دنبال تاکید و توجه به ساحت‌های مختلف جامعه، تلاش کردند گوشه‌هایی از فعالیت‌های هموطنان مسیحی را در جامعه به نمایش گذارند.

مسیحیت در فیلم‌های سینمایی ایران

«صلیب طلایی» پاسداشت شهدای مسیحی
عبدا... باکیده در آغازین سال دهه هفتاد با «صلیب طلایی» به موضوعی در جبهه‌ها پرداخت که تا به حال به آن پرداخته نشده بود. داستان این فیلم درباره گروهی رزمنده است که در حین ماموریت در محاصره دشمن قرار می‌گیرند. گروهی برای نجات آنها اعزام می‌شوند. در حین عملیات، جوانی مسیحی به نام داوید اسیر می‌شود. سعید سرباز جوانی که دوست داوید است، صلیب طلایی همرزمش را به گردن یک افسر عراقی می‌بیند و متوجه می‌شود او اسیر شده است لذا برای نجات او تلاش می‌کند.
   
«دیدار» عاشقانه‌ای در تقابل دو مذهب
در دوره‌ای که هنوز فیلم‌های مذهبی بیشتر به روایت‌های تاریخی تکیه می‌کردند، محمدرضا هنرمند شجاعت به خرج داد و فیلمی با سوژه‌ای متفاوت کار کرد. دیدار عاشقانه‌ای در تقابل دو مذهب است‌. داستان درباره جوان گل‌فروشی به نام امیر در دوران جنگ است که از دختری مسیحی به نام ژانت خوشش می‌آید و تصمیم دارد با او ازدواج کند. خانواده‌ ژانت راضی به چنین وصلتی نیستند. در جریان یکی از بمباران‌ها پدر و مادر ژانت از دنیا می‌روند و او در روزهای سخت تنهایی با امیر ازدواج می‌کند. امیر پس از مدت کوتاهی راهی جبهه می‌شود و به اسارت دشمن در می‌آید. هشت سال بعد امیر به کشور برمی‌گردد و این در حالی است که پسرش نوجوان شده و همسرش به گل‌فروشی‌اش وسعت بخشیده و به صادرات گل مشغول است.
 
 اکسیدان و مادر قلب اتمی فیلم‌هایی که باب میل مسیحیان نبود
فیلم اکسیدان ساخته حامد محمدی را باید یکی از جنجالی‌ترین آثار سینمایی در ارتباط با مسیحیان بدانیم. داستان این فیلم درباره پسری است که نگار نامزدش به‌صورت ناگهانی و قاچاقی از ایران می‌رود و او می‌خواهد به دنبالش به اروپا برود. برای همین برای گرفتن ویزا دست به کارهای عجیبی می‌زند، پوشیدن لباس کشیش یکی از این راهکارهاست. در این فیلم همراهی دو دین اسلام و مسیحیت باعث می‌شود این جوان به آرزوی خود برسد.
   
«بشارت منجی» با محوریت پیامبر صلح
«بشارت منجی» از اولین آثار با محوریت داستان مسیح از زبان انجیل بارنابا است که به کارگردانی نادر طالب‌زاده سال۱۳۸۷ ساخته شد. بشارت منجی داستان پیامبر صلح را از روزگاری که کاهنان، رومی‌ها و حکومت فاسد هیرودس زمام امور یهودیه(فلسطین) را در دست داشتند آغاز می‌کند. وی در برابر زور و فساد هیرودس و رومی‌ها مقاومت کرد، اما تزویر کاهنان مؤثر می‌افتد. او به خواست خدای خود لبیک می‌گوید و عروج می‌کند.
   
«مریم مقدس(س)» به نام مادر مسیح
مریم مقدس نام فیلمی ایرانی به نویسندگی و کارگردانی شهریار بحرانی است. داستان فیلم شانزده سال قبل از میلاد مسیح و زمانی را نشان می‌دهد که مردم منتظرند تا مسیحای موعود متولد شود، فرزند عمران دختر می‌شود و مادرش نام کودک را مریم انتخاب می‌کند و چون قبل از تولد عهد بسته که او را تا زمان بلوغ به خدمت در معبد مقدس بگمارد، به معبد می‌رود، اما تا به حال پای دختری به معبد باز نشده است و... .
نظر شما