جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۵۸
کد خبر: ۱۲۹۱۹
|
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۸
پيكر «رضا كرم‌رضايي» بازيگر سينما و تئاتر صبح امروز با حضور معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و جمعي از هنرمندان و هنردوستان از مقابل تالار وحدت يه سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) تشييع شد.

به گزارش خبرنگار شهر،يش از آغاز مراسم تشييع كه يا حضور هنرمنداني چون اكبر زنجانپور،بهزاد فراهاني،داريوش اسدزاده،رضا بابك،فردوس كاوياني،حسين محجوب، مريلا زارعي، آتش تقي‌پور و محمد شيري برگزار شد،مديرعامل خانه تئاتر در سخناني با اشاره به اين‌كه نمي‌دانيم چه چيز باعث مي‌شود هنرمندان ما در چنين سنيني دار فاني را وداع مي‌کنندآگفت: براي همه ما سخت است كه هنرمنداني از اين دست از ميان ما مي‌روند.73 سال عمر زيادي نيست، استاد كرم‌رضايي سال‌ها در چند عرصه فعال و كوشا بود و به فرهنگ و هنر اين مملكت خدمت كرد. «ايرج راد» در ادامه تصريح كرد:او سال‌ها درعرصه‌ فرهنگ و هنر كشور و در حوزه‌هاي بازيگري،كارگرداني و ترجمه آثار ارزنده كوشيد.25 كار صحنه‌اي داشت و 17 ترجمه معتبر هم به يادگار گذاشت. علاوه بر اين در بيش از 50 فيلم سينمايي و مجموعه تلويزيوني بازي كرد. وي با تاكيد بر رنج و سختي‌هايي كه اين هنرمند متحمل شده است،گفت: با وجود رنجي كه از درد پا و كمرش داشت، هميشه سعي ‌كرد تا روي پاي خود بايستد،اما انجام سه عمل جراحي پشت سر نتيجه خوبي براي او نداشت و باعث شد او طي چند سال اخير فلج شود كه همين موضوع بسيار او را آزرد.با اين‌حال هميشه روي پاي خود مي‌ايستاد و به دور از جنجال‌ها و تبليغات براي عرصه هنر مملكت تلاش مي‌كرد.در آخرين باري كه كرم‌رضايي را در بيمارستان ديدم، مهم‌ترين موضوع براي او اين بود كه نمي‌توانست روي پاي خود بايستد و از اين بابت كه در بيمارستان به سر مي‌برد، اظهار رضايت داشت. ، گرچه خانواده‌اش همواره با روي خوش از او پرستاري مي‌كردند اما به هرحال او روح پرعطوفتي داشت و چه در مسايل فرهنگي و چه در مسايل خانوادگي تلاش مي‌كرد تا روي پاي خود بايستند. راد با پيشنهاد مطالعه كتاب «همه دوستان من»» كه خاطرات رضا كرم رضايي را دربر مي‌گيرد،به علاقه‌مندان به رشته‌هاي هنري گفت:من در اين مواقع وقتي كه از طرف خانه تئاتر در اين مراسم‌ها حضور پيدا مي‌كنم مي‌لرزم كه آيا ما مي‌توانيم در حد مقام اين عزيزان حتي پيكر آن‌ها را تشييع كنيم ولي همواره در اين زمينه شرمساريم و فكر مي‌كنم آيا ما مي‌توانيم در حد مقام كساني كه عمر خود را براي هنر اين ممكلت گذاشته‌اند حتي يك مراسم خاكسپاري برگزار كنيم؟
مديرعامل خانه تئاتر در پايان سخنان خود پيشنهاد داد: احساس مي‌کنم جاي يک مرکز يا واحد براي رسيدگي به هنرمندان و پيشکسوتان در خانه تئاتر خالي است تا در زمان پيري قدري از زحمات و ارزش‌هاي اين هنرمندان را قدر بشناسيم. در ادامه «حميد شاه‌آبادي» معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ضمن ابراز تسليت به جامعه هنري و خانواده اين هنرمند،گفت:لحظات و ساعاتي براي ما كه در اين‌گونه مراسم‌ها حضور داريم، ضرورت و درس است و اينجا جايگاهي است كه به پيشكسوتان بيش از پيش فكر كنيم و از آن‌ها تشكر و قدرداني داشته باشيم.همه عزيزاني كه امروز نيازمند كمك‌هاي ديگران هستند.همان پيشكسوتاني كه در گذشته توانسته‌اند توفيقاتي كسب كنند و جامعه هنري كشور امروز با حضورش در اين مكان تلاش مي‌كند از اين هنرمند فقيد قدرداني و قدرشناسي مي‌كند. شاه‌آبادي ادامه داد:دلخوشي همه ما در زندگي اين است كه فرزندان صالح به يادگار بگذاريم، اما هنرمندان فرزندان ديگري هم دارند كه آثار آن‌هاست و اين آثار مي‌تواند به عنوان يادگاري در تاريخ باقي بماند. وي اضافه كرد: اين هنرمند توانست در طول فعاليت خود، شاگردان و هنرمنداني را به عرصه فرهنگ و هنر ارائه كند و در حال حاضر جامعه هنري از وجود اين هنرمندان بهره مي‌گيرد. در اين مراسم همچنين هنرمندان ديگري چون اسماعيل خلج، رضا بابك، قطب‌الدين صادقي، محمد رحمانيان، محمد چرم‌شير، هادي مرزبان، جمشيد جهانزاده،‌ محسن حسيني، اصغر بيچاره، عزت‌الله مهرآوران، گوهر خيرانديش، مهدي ميامي، الهام پاوه‌نژاد، هما جديكار، شكرخدا گودرزي، اصغر فريدي‌ماسوله، خسرو احمدي، شهرام كرمي، محمد بهرامي،‌ مسعود پاکدل، حبيب دهقان‌نسب و جلال پيشواييان نيز حضور داشتند. مراسم يادبود كرم‌رضايي از ساعت 16 تا 17:30 دقيقه روز پنج‌شنبه 19 فروردين‌ماه در مسجدالنبي واقع در انتهاي خيابان كارگر برگزار مي‌شود.

نظر شما