جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۲۶
کد خبر: ۱۲۹۳۴۷
|
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۷
کتاب «نقش آب در سلامت و عملکرد انسان» نوشته جلیل عرب‌خردمند توسط انتشارات تیمورزاده منتشر و راهی بازار نشر شد.
کتاب «نقش آب در سلامت و عملکرد انسان» منتشر شدبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، کتاب «نقش آب در سلامت و عملکرد انسان» به قلم جمعی از پژوهشگران مرکز تحقیقات سلامت دفاعی و جلیل عرب‌خردمند به‌تازگی توسط انتشارات تیمورزاده منتشر و راهی بازار نشر شده است.

خبرگزاری مهر افزود: عرب خردمند در مقدمه این کتاب می‌گوید: کسانی که به خاطر شغل خود، مجبور به حضور در محیط‌ها گرم هستند (مانند آتش نشان‌ها، امدادرسان‌ها و …) باید دانش و مهارت پیشگیری از بروز عوامل خطر در محیط‌های گرم را فرا بگیرند. که یکی از عوامل بسیار حیاتی در این مقوله مهم یادگیری نحوه درست و به اندازه نوشیدن آب آشامیدنی است.

وی افزود: تغییرات جزئی در دمای بدن با سلامت سازگاری ندارند از این رو بدن انسان با چند روش حرارت بدن را تنظیم می‌کند که مؤثرترین آنها مکانیسم تعریق است که بدن کم آبی را به جان می خرد هر چند کم ابی ناشی از تعریق با هر شدت و وخامتی پذیرفته نیست. گاهی مغز، به رغمک افزایش خطرناک دمای بدن تعریق را متوقف می‌کند زیرا دما و سطح آب بدن دو مقوله درهم تنیده هستند که مغز برای حفظ تعادل آنها پیوسته در تلاش است.

این مؤلف گفت: به طور کلی هر مقوله‌ای که برای مغز حساس‌تر باشد، حیاتی تر است. به عنوان مثال، «فشار خون» برای مغز حساس است و بدن با تغییرات فشار خون مبارزه می‌کند تا نوسان‌های آن به حداقل برسد. «سطح قند» و «کلسترول خون» نیز مثال‌های دیگر است. اما از اینها مهمتر نوسان‌های شدید در «دمای بدن» است؛ تهدیدی که مغز نمی‌تواند آن را تحمل کند.

یکی از موضوعاتی که نگارنده این کتاب تذکر می‌دهد این است که علم بدون نتیجه و دانش بدون دستاورد به درخت بدون ثمر می‌ماند و زنبور بی عسل. تحصیل علم و دانش اندوزی، اگر توان گره گشایی از مشکلات جامعه را نداشته باشد و در خدمت نیازهای مردم قرار نگیرد فایده‌ای نخواهد داشت. علم و دانش، بدون نتیجه و دستاورد، وزر و وبال خواهد بود و مانع پیشرفت و تعالی در مقابل علم نافع باعث رشد و پیشرفت و ترقی و تعالی خواهد شد.

مطالب کتاب پیش‌رو در ۳ بخش گردآوری و تدوین شده‌اند که به عناوین‌شان به این ترتیب است: «کلیات تعادل آب و تنظیم دمای بدن»، «دستورالعمل ها و توصیه ها»، «اثرات کم آبی بر سیستم‌های مختلف بدن»

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم:

«شهید سلیمانی سردار بزرگ و پرافتخار اسلام چند روز قبل از آسمانی شدن و ترک دنیای فانی، نگرانی و دغدغه خویش را درباره نحوه مصرف آب توسط رزمندگان در شرایط گوناگون عملیاتی ابراز کرد.

امروز حاصل این تحقیق، در مقابل دیدگان شماست. امید آن‌که در بستر کرسی‌های آزاداندیشی، مورد نقد دیگر محققان و پژوهشگران قرار گیرد و در صحنه‌ی عمل، پاسخی به نیاز جامعه شود.

«اللهم انی اعوذبک من علم لاینفع» الهی که هیچ کندوی عسلی بی مشتری نماند»

این کتاب با ۴۸۰ صفحه، قطع وزیری و قیمت ۴۵۰ هزار تومان عرضه شده است.
نظر شما