پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۵۲
نمایش بی پرده سیگار کِشی در یک سریال پلتفرمی*مردی میانسال یا چهره ای درمانده و مستاصل در فضای تاریک  مسافرخانه ای قدیمی در جنوب شهرتهران از پنجره خیابان را تماشا می کند، صورتش برافروخته است و لباس مشکی  به تن دارد. از حرکات چشم و بدن او  مشخص است که به فکر راهی می گردد تا انتقام دختر به قتل رسیده اش را بگیرد، دستش را به طرف جیب کتش می برد سیگاری  ازآن بیرون می آورد و گوشه لبش می گذارد، فندک را ازروی میز و کنار جاسیگاری پر شده از ته سیگار بر می دارد وسیگار را روشن می کند و ثانیه ای بعد چهره آن مرد میانسال در هاله ای از دود ناشی از سیگار محو می شود. قاب دوربین همچنان در این پلان برروی مرد ثابت مانده است. 

*درسکانسی دیگر مردی جوان در ماشین نشسته و خاطرات گذشته  رابا دختری که دوستش داشته و اکنون کشته شده است مرور می کند ، ناگهان در حرکتی سریع سیگار را در دهانش می گذارد ولی هر چه می کند سیگاربا فندک روشن نمی شود و در نهایت فندک را با عصبانیت به گوشه ماشین پرت می کند.

این هاسکانس هایی از سریال «پوست شیر» است که مدتی است از شبکه نمایش خانگی پخش و در فضای پلتفروم فیلم نت و سایر رسانه ها توزیع می شود . 
پوست شیر در ژانر داستان های پلیسی معمایی با سناریو ی قوی و حضور بازیگران مطرح  توانسته است  طرفداران این ژانر سینمایی را برای تماشای این سریال باخود همراه کند.
ازجذابیت و داستان معمایی  این سریال اگر بگذریم به نمایش افراطی مصرف سیگار ، فضاهای دود آلود ناشی از سیگار ، ته سیگارهای ریخته شده بر زمین و در نهایت  کشیدن سیگار در پلان های طولانی توسط  سه بازیگر اصلی  می رسیم که به تعدد در این سریال دیده می شود ودربعضی سکانس ها زننده به نظر می رسد و  ازطرفی نیز باعث عادت و عادیی سازی این رفتار  در بین بیینده ها می شود . در این سریال نمایش خانگی شاهد این هستیم که بازیگر نقش  اصلی (نعیم) با بازی هادی حجازی فر تقریبا در همه پلان ها و سکانس ها یا سیگار می کشد و یا سیگار در گوشه لبش جا خشک کرده است.
نمایش بی پرده سیگار کِشی در یک سریال پلتفرمی
به نظر می رسد کارگردان فیلم برای نمایش شخصیت لوطی منش و مردانگی از ترفندسیگار  کمک می گیرد تا بنواند حالات اندوه ، خوشحالی ، عصبانیت و دیگر واکنش های بازیگران را با نحوه پک زدن و یا دود کردن سیگارنشان دهد  و یا حتی برای نشان دادن فضای مخوف و ترسناک از دود سیگار استفاده کند،  غافل از اینکه   استفاده از سیگار در این نماها  می تواند بسیار مخرب باشد و در نگاهی دیگر می توان گفت ضعف های کارگردان را بیشتر نمایان کند چرا که کارگردان  در بیان احساسات بازیگر ناتوان است و برای به تصویر کشیدن حالات بازیگران از ترفند سیگار استفاده می کند.
سالهاست نهادهای فرهنگی، تلویزیون و رسانه ها  جهت فرهنگ سازی در این زمینه تلاش فراوان می کنند و بسیار با احتیاط عمل می کنند و نمایش بی پرده این امر در سریالها با این تنوع  مخاطبان از رده سنی  کودک تا بزرگسال و یا حتی پرده بزرگ سینما باعث ریزش برخی مخاطبان حساس  و مسِولیت پذیر به ویژه والدین می شود.
  نکته ای که باید گفت این است که البته که نمی توان مقوله سیگار و یا اعتیاد را دربطن جامعه در نظر نگرفت و چشممان را روی این مقوله اجتماعی  ببندیم ،چون همواره این اشخاص در اطراف و نزدیکان ما هستند و نمی توان  آن را در فیلم های و سریالها با موضوع اجتماعی و... نادیده گرفت  ولی سینماگران و کارگردانان می توانند به صورت خاص اینگونه رفتار را بلد و یا برجسته نکنند و از پلان های کوتاه و یا به صور غیرمستقیم استفاده کنند.
جوانان و نوجوانان تعداد بسیار بالایی از مخاطبان این سریال را به خود اختصاص می دهند و در رده بندی سنی باید به این مقوله توجه شود. نوجوانان در سینما  غالبا هنرمندان محبوب خود را دنبال می کنند و  سعی می کنند با الگو برداری از بازیگر محبوبشان به او شبیه شوند. چنین عملکردی شاید در بحرانی ترین زمان زندگی آنها بیشتر به سوی استفاده  از مصرف سوقشان دهد و والدین تا جای ممکن کنترل بیشتری به این امر داشته یاشند.به نظر می رسد دربعضی اوقات بزرگسالان به خاطر حس بازیگر وولع کشیدن آن در فیلم ممکن است هوس کشیدن سیگار را به دست بیاورند و افرادبسیاری پس از  تماشای این سریال رغبت زیادی به كشیدن سیگار پیدا كنند.  

سریال های نمایش های خانگی مدتی است با نمایش و پلان های طولانی  و بی پرده ی مصرف سیگاردست به سنت شکنی یا شکستن تابوی مصرف سیگار برداشته است و  تحولات بسیاری در این زمینه ایجاد کرده است و به نظر می رسد ساترا نیز با وجود نظارت و ممیزی شدید  هیچگونه  حساسیتی به این مقوله فرهنگی ندارد ، چرا که قبل تر از این نیز درسریال های قبلی زخم کاری ، شهرزاد و... این اتفاق به چشم می خورد و هیچگونه بازنگری در این خصوص  انجام نشده است .

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
Under Review: ۲
انتشار یافته: ۱
محمد فرج زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
0
0
با سلام و درود
از مقاله راستی پردازش به مقوله سیگار در سریال های نوظهور جدید لذت بردم
و به نکاتی که اهمیت به جامعه کنونی را بیان دارد.
به امید نوشته های بعدی شما
نظر شما