پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۲۱
کد خبر: ۱۳۰۶۳۲
|
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۵
در سالروز گرامیداشت بعثت پیامبر اعظم(ص) و در دومین روز جشنواره سی و هشتم موسیقی فجر، ارکستر پیامبر مهربانی روی صحنه رفت و به اجرای برنامه پرداخت.
موسیقی محمدرسول الله در «پیامبر مهربانی» بازآفرینی شدبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر ، آرش امینی رهبری این ارکستر زهی را برعهده داشت و در آن به تنظیم مجدد و بازآفرینی موسیقی فیلم مشهور محمد رسول الله (ص) ساخته مصطفی عقاد پرداخت. آهنگساز موسیقی این فیلم، موریس ژار فرانسوی است که برای این اثر، جایزه اسکار بهترین موسیقی فیلم را گرفته است. البته نام اصلی فیلم، رسالت است که در ایران ما آن را به نام محمد رسول الله می شناسیم.

کار ارکستر پیامبر مهربانی، در دو بخش یا موومان تنظیم شده بود. بخش نخست براساس شعری از نظامی گنجوی که روایتگر جهل و تاریکی پیش از بعث پیامبر است. در ادامه آن، وصف و مدح پیامبر و سپس نیایش به درگاه خداوند با تکیه بر دستگاه های موسیقی ایرانی، شنیده می شود. مطلع شعر نظامی در این موومان که با همراهی گروه کر اجرا شد، «محمد کآفرینش هست خاکش/ هزاران آفرین بر جان پاکش» بود.

در موومان دوم، گروه کر شعری از میثم آقایی از شاعران معاصر اجرا کرد با این مطلع: «دوباره وقت مناجات وقت وصل رسید دوباره ولوله در آسمان فکند ندایش». مقدمه این بخش، راوی رخدادی مهم یعنی بعثت پیامبر است. سپس مناجات خداوند و تنهایی پیامبر در غار حرا، به تصویر کشیده می شود که گروه کر، آن را تداعی می کند. در نهایت، لحظه وحی و فرود فرشته وحی بر پیامبر، در قالب موسیقایی ارائه می شود. پایان بخش اثر نیز با ایجاد فضایی روشن و امیدبخش، عبارت است از روایت پیام رسالت پیامبر اعظم(ص) یعنی صلح و رحمت برای جهانیان.

اجرای گروه زهی، تمیز و هماهنگ بود. به ویژه در بخش اول که بازسازی اثر ژار بود، حس ها و تصاویری که در خطوط ملودیک اثر اصلی وجود داشت، توسط ارکستر، به زیبایی نواخته شد. اما صد حیف که جای خالی گروه بادی به ویژه فلوت در آن وجود داشت که می توانست شکوه و احساس را توامان به مخاطب هدیه کند.

در بخش های آوازی که گروه کر، اشعار را می خواند، از قواعد کنترپوآن پیروی و اثر بر پایه یک فوگ، بنا شده بود و به پیش می رفت. این فضا در اجرای آوازی نیز وجود داشت که کار را برای خوانندگان کر، چالش برانگیز و دشوار کرده بود. اما با توجه به میزان تجربه اجرای کر در ایران، می توان گفت که این گروه، توانست از اجرای این کار جسورانه، تا حدودی سربلندی بیرون بیاید.

نکته دیگری که این تجربه موسیقایی، با خود به همراه داشت این نکته بود که تولید آثار موسیقایی براساس باورها و عقاید خالص و مسلم یک جمع بزرگ، می تواند به ماندگاری و تحسین همه جهانیان مبدل شود. ساخته جاودانه ژار، علاوه بر آنکه صاحب معتبرترین جوایز موسیقی جهان شد، جایگاهی ویژه در قلب مسلمانان جهان پیدا کرد و البته به روح غیرمسلمانان نیز رسوخ کرد و آن پیام بزرگ را از پس قرن ها، برایشان معنایی تازه کرد. ادامه این مسیر با تلاش هنرمندان مسلمان، وظیفه ای ست قطعی و مهم که می باید بیشتر به آن بها داد. این واقعیت وجود دارد که موسیقی می توان حامل زیباترین پیام ها از همه دوران ها باشد.

سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، تا سوم اسفندماه به دبیری بهزاد عبدی در استان های مختلف کشور برگزار می شود.
نظر شما