پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۱۵
کد خبر: ۱۳۰۶۸۵
|
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۲
طرح غربالگری تنبلی چشم در کتابخانه امید منطقه 4 روز سه شنبه 2 اسفند ماه با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، سازمان بهزیستی کشور و بنیاد 15 خرداد برگزار شد.
برپایی پایگاه‌های ثابت غربالگری چشم کودکان در کتابخانه امیدبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، سید مصطفی سید هاشمی، سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام (ره) درباره طرح کشوری پیشگیری از تنبلی چشم در کودکان ۳ تا ۶ سال بیان کرد:  طرح غربالگری اختلالات چشم از سال ۱۳۷۵ در سازمان بهزیستی کل کشور اجرا شد. ما در دوران جدید فعالیت‌های بنیاد ۱۵ خرداد که در سه حوزه سلامت، جمعیت و عمران اجتماعی هدف گذاری شده، در حوزه سلامت تفاهم‌‌های راهبردی با سازمان بهزیستی داریم و در این زمینه سازمان بهزیستی را حمایت مالی می‌کنیم.
وی ادامه داد: یکی از این برنامه‌ها که از سالیان گذشته در حال اجرا است، طرح ملی پیشگیری از تنبلی چشم کودکان ۳ تا ۶ سال است. در این طرح بعد از معاینات اولیه، اگر کودک کم‌برخورداری نیاز به عینک داشته باشد، برای تامین کمک هزینه عینک کودک حمایت مالی صورت می‌گیرد. فعلا هدف‌گذاری پانصد هزار تومانی برای هر کودک کرده‌ایم و به مرور این عدد را افزایش می‌دهیم وهمچنین تعداد افراد را در این طرح بیشتر خواهیم کرد. 
سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با اشاره به اینکه جامعه هدف را سازمان بهزیستی به طور دقیقی بررسی کرده و پس از آن کودک مورد حمایت مالی در این زمینه قرار خواهد گرفت وی اظهار کرد: امید است با امضا این تفاهمنامه غربالگری تنبلی چشم کودکان مناطق محروم ۳ تا ۶ سال که مشکوک به تنبلی چشم، عیوب انکساری و ... هستند را با پوشش حداکثری فراهم کنیم.
شبنم جهانشاد، معاون پیشگیری معلولین سازمان بهزیستی کشور نیز در پاسخ این سوال که در حال حاضر در چند مرکز اقدامات پزشکی کودکان انجام می‌شود توضیح داد: در طول سال برنامه غربال‌گری در پایگاه‌های ثابت و سیار انجام می‌شود. در حال حاضر نزدیک هشت هزار پایگاه در سطح کشور فعال هستند. از این تعداد پایگاه، برخی به صورت سیار در مناطق صعب‌العبور و مکان‌هایی که افراد امکان حضور در پایگاه‌های مشخص شده را ندارند مستقر می‌شوند.

معاون دفتر پیشگیری معلولین سازمان بهزیستی عنوان کرد: در سامانه ثبت احوال چهار میلیون و سیصد و هشتاد هزار نفر کودک ۳ تا ۶ سال وجود دارد و ما هدف‌گذاری کرده‌ایم که حدود ۷۵ درصد این کودکان را به هر طریقی که امکان داشته باشد در پایگاه‌های ثابت و سیار، غربال کنیم.
جهانشاد یادآور شد: در صورتی که کودکانی به این بیماری مبتلا باشند در حوزه درمانی اعم از خرید عینک و ... حتی در صورت لزوم جراحی، حمایت‌های مالی صورت می‌گیرد.


نظر شما